Проект 2: Дневни светлини

Това се прави така! Няма смисъл да откриваме топлата вода.
Отговори
Потребителски аватар
ganador
потребител
потребител
Мнения: 240
Регистриран: 04 мар 2005, 13:24
Модел на автомобила: Focus 1.6 Zetec-S '00 г.
Местоположение: Montana
Контакти:
Status: Извън линия

Проект 2: Дневни светлини

Мнение от ganador » 11 авг 2011, 23:31

Най-накрая дойде време да реализирам и тази идея, с дневните, въпреки че им е рано по закон. Все пак, аз предпочитам да си ги пускам по всяко време. При старата Фиеста идеята беше с реле за време, но сега реших да подходя по друг начин, който да е максимално опростен, без процесори и ШИМ-ове. Изпълнението е с един компаратор, който включва релето при достигане на зададено напрежение. При неработещ двигател имаме малко над 12v в бордовата мрежа.Схемата е настроена да сработва при 13.1v в моя случай и това става при запалване на мотора, когато напрежението се вдига над 13.8 v. Падна играчка с подбора на ценерите, явно зависи и от другите компоненти в схемата. При мен се получи в комбинация от два - 6.2 и 4.7 волтови за сработване при 13.1 волта.

Изображение


Изображение


Изображение

Използвах това съпротивление за намаляне на напрежението към късите светлини с цел да светят по-слабо и удължаване на живота им. С този товар светят при 10 v, koето е към 70% от нормалната им яркост. В/у него има пад от 4 волта и при ток 6-7 А си разсейва почти 30W, което води до сериозното му нагряване.

Изображение


Долната снимка е с дневните


Изображение


А тази с нормални къси + габарит.

Изображение


В двигателния отсек монтирах релето и един предпазител, който като се махне ще изключва и дневните.

Изображение


Намерих място и за товарното съпротивление, имаше някакви пластмасови отвори в които завих 4мм винт за да държи товара.

Изображение

П.П. схемата на първата снимка е малко неточна, трябва да се разменят 30 и 87. Също и масата в кутията с проводник "черен с жълта ивица" е някаква "плаваща" и трябваше да свържа нормална от ламарините на купето.
Нашата чаша на търпение - най-пълната чаша в света!
Изображение

Потребителски аватар
Doin
потребител
потребител
Мнения: 1817
Регистриран: 13 мар 2009, 23:18
Модел на автомобила: Ford Focus 1.8 TDdi Ghia '00
Местоположение: Слатина, София
Status: Извън линия

Re: Проект 2: Дневни светлини

Мнение от Doin » 12 авг 2011, 10:12

Интересна тема, идеята ми се струва много добра, но ще те помоля за подробности от типа - режеш ли кабели от инсталацията, как и къде подвърза релето, както и сложно ли е за изпълнение и би ли могъл лаик като мен да си го направи без опасност да запали колата?

Потребителски аватар
ganador
потребител
потребител
Мнения: 240
Регистриран: 04 мар 2005, 13:24
Модел на автомобила: Focus 1.6 Zetec-S '00 г.
Местоположение: Montana
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Проект 2: Дневни светлини

Мнение от ganador » 12 авг 2011, 16:08

По принцип може да не режеш кабели ако си намериш подобни кабелни съединители:

Изображение


Проблема е, че кабеляците са в кутията под релетата и бушоните и се бърка много трудно.
Но, трябва да закачиш 4 кабела и няма причина да се подпали нещо, всичко минава през бушони. Схемата (по-долу) се захранва от + след подаден контакт, проводника е зелен с черна ивица и излиза от бушон F18. Това е точка 86 по схемата. Маса или т. 85 си намираш по купето. Изхода е т. 87 и отива към бушон F16 или F17 (те са за късите) и са вързани заедно от едната си страна, това е проводник зелен със синя ивица и дебел 0.75 кв. мм.
Точка 30 от схемата ти отива към единия край на товарния резистор с поне 1 кв. мм кабел.
Руските колеги използват за целта 5-6 метра многожилен проводник с дебелина 0.75 кв.мм
размотан из двигателния отсек. Пада на напрежение в/у него трябва да намали силата на светене и съответно - удължи живота на крушките, както и да има ефекта на дневни светлини. Другия край на този товар, през допълнителен предпазител 10А (за по-сигурно) отива отново в кутията към някой дебел и червен проводник, забелязват се лесно.

Изображение


По-важно е да намериш някой да ти слепи тази схема и да я настрои сътветно да сработва към 13-13.2 волта. Въпреки че бордовото напрежени при мен е 13.9v, при включване на някой по-мощен товар - нагревател, климатик, вентилатор, забелязах бързи падове на напрежението, което може да доведе до премигване на светлините.

Ми, това е, ако има въпроси - насреща съм.
Нашата чаша на търпение - най-пълната чаша в света!
Изображение

Потребителски аватар
deathstorm
потребител
потребител
Мнения: 563
Регистриран: 11 дек 2007, 17:57
Модел на автомобила: Ford Escort 1.6 16v 93г. (Zetec L1E, DOHC на главата) (retired)
Ford Focus МК2 1.6 16v TI VCT 06г. 115 Hp + LPG Fobos 4
Ford Focus MK2.5 09г. Duratec HE 2.0 16v 145 Hp + LPG BRC Plug & Drive
Местоположение: Хасково
Status: Извън линия

Re: Проект 2: Дневни светлини

Мнение от deathstorm » 14 авг 2011, 11:11

Интересен вариант за дневни светлини. Малко късно, но ще ти предложа друг вариант за активирането - вместо да се мъчиш с тея напрежения, които винаги варират в колата ти трябва да има така нареченото Engine Control реленце, което се управлява от ECU-то и затваря само при работещ двигател, и отговаря за бензиновата помпа, също така някои големи консуматори като подгрева на предното стъкло са вързани през него за да сработват само при работещ двигател. Та идеята ми е дневните светлини да се пускат през това реле, ще я пробвам схемата като ми остане време, но съм сигурен почти сигурен, че ще работи. Също така смятам да помисля за вариант за сваляне на напрежението към фаровете без загуби за да се намали товара в/у алтенатора, а от там спестяваме и няколко капки на 100 км :)

Потребителски аватар
HACKO
Модератор
Модератор
Мнения: 13106
Регистриран: 24 май 2006, 21:22
Модел на автомобила: FORD FOCUS 04г/1.6/ X 4696 KK
SUBARU LEGACY 10г/2.0/ СВ 6292 ВК
Местоположение: ХАСКОВО
Status: Извън линия

Re: Проект 2: Дневни светлини

Мнение от HACKO » 14 авг 2011, 14:30

deathstorm написа:... Също така смятам да помисля за вариант за сваляне на напрежението към фаровете без загуби за да се намали товара в/у алтенатора, а от там спестяваме и няколко капки на 100 км :)
Ескорта си има гнездо за реле, което свързва късите последователно. За да работят правилно светлините вечер обаче трябва още едно реле (също си има гнездо), което е миниатюрно с нормално затворен контакт, засега не съм попаднал на такова (имам няколко но са с нормално отворен контакт). Не знам оригиналното реле дали има някаква електроника дето следи напрежението, пробвал съм с обикновено реле, фаровете светват като се даде контакт.
Въздържайте се от излишни цитати, има бутон "ОТГОВОРИ", ще заключвам! *0030*

Потребителски аватар
didon80
потребител
потребител
Мнения: 1929
Регистриран: 19 ное 2007, 20:38
Модел на автомобила: Мондео МК3 GHIA X 2.2 TDCI 2005г.
http://clubford.org/forum/viewtopic.php ... 74#p545238
Местоположение: Сливен
Status: Извън линия

Re: Проект 2: Дневни светлини

Мнение от didon80 » 16 авг 2011, 23:21

Защо не карате само на габарити през деня, вместо да си усложнявате живота с тея доработки?!
Така сте видими отвсякъде за разлика от дневните светлини..................

Потребителски аватар
nikolovvd
потребител
потребител
Мнения: 4952
Регистриран: 15 май 2006, 16:18
Модел на автомобила: Mitsubishi X
Местоположение: Видин
Status: Извън линия

Re: Проект 2: Дневни светлини

Мнение от nikolovvd » 17 авг 2011, 09:28

Защото в периода на задължителното ползване на дневни/къси светлини през деня ще те глобят!

Потребителски аватар
deathstorm
потребител
потребител
Мнения: 563
Регистриран: 11 дек 2007, 17:57
Модел на автомобила: Ford Escort 1.6 16v 93г. (Zetec L1E, DOHC на главата) (retired)
Ford Focus МК2 1.6 16v TI VCT 06г. 115 Hp + LPG Fobos 4
Ford Focus MK2.5 09г. Duratec HE 2.0 16v 145 Hp + LPG BRC Plug & Drive
Местоположение: Хасково
Status: Извън линия

Re: Проект 2: Дневни светлини

Мнение от deathstorm » 17 авг 2011, 11:16

HACKO написа:
deathstorm написа:... Също така смятам да помисля за вариант за сваляне на напрежението към фаровете без загуби за да се намали товара в/у алтенатора, а от там спестяваме и няколко капки на 100 км :)
Ескорта си има гнездо за реле, което свързва късите последователно. За да работят правилно светлините вечер обаче трябва още едно реле (също си има гнездо), което е миниатюрно с нормално затворен контакт, засега не съм попаднал на такова (имам няколко но са с нормално отворен контакт). Не знам оригиналното реле дали има някаква електроника дето следи напрежението, пробвал съм с обикновено реле, фаровете светват като се даде контакт.
Наско може ли малко да разясниш, значи с първото реле фаровете се свързват последователно, но светват ли? Или трябва да го има и второто? Аз доколкото разбрах второто отговаря само за норамлната им работа. Ако като затвори първото светват последнователно ще е много добре - може да се направи то да се управлява от Engine Control релето и ще святкат чак като запалиш вече. Имаш ли им номерата на тия релета?

Потребителски аватар
HACKO
Модератор
Модератор
Мнения: 13106
Регистриран: 24 май 2006, 21:22
Модел на автомобила: FORD FOCUS 04г/1.6/ X 4696 KK
SUBARU LEGACY 10г/2.0/ СВ 6292 ВК
Местоположение: ХАСКОВО
Status: Извън линия

Re: Проект 2: Дневни светлини

Мнение от HACKO » 17 авг 2011, 15:22

Не светят, трябва да го има и второто. Когато се сложи мост на мястото на малкото светват, но не работят в нормален режим.
Релетата са R17(зелено) и R24(синьо) или R18(зелено) и R20(синьо) в зависимост от вида на таблото.
Въздържайте се от излишни цитати, има бутон "ОТГОВОРИ", ще заключвам! *0030*

Потребителски аватар
didon80
потребител
потребител
Мнения: 1929
Регистриран: 19 ное 2007, 20:38
Модел на автомобила: Мондео МК3 GHIA X 2.2 TDCI 2005г.
http://clubford.org/forum/viewtopic.php ... 74#p545238
Местоположение: Сливен
Status: Извън линия

Re: Проект 2: Дневни светлини

Мнение от didon80 » 17 авг 2011, 19:45

nikolovvd написа:Защото в периода на задължителното ползване на дневни/къси светлини през деня ще те глобят!
Имам предвид за останалото време от годината, когато не са задължителни.
Инъче се кара на къси............

Потребителски аватар
jumpman
потребител
потребител
Мнения: 55
Регистриран: 09 сеп 2008, 20:58
Модел на автомобила: ford focus 2000 g., 1.8 TDDI, 90 k.s., ambiente
ford mondeo 2004 g., 2.0 tdci, 130 k.s.
Местоположение: варна
Status: Извън линия

Re: Проект 2: Дневни светлини

Мнение от jumpman » 01 сеп 2011, 13:01

Здравейте колеги,
да кажа и да попитам и аз нещо, гледал съм и са ми казвали, че само с едно реле може да се реши проблема с дневните светлини. Системата се казвала DRL (day running light), при която само се купува едно реле (незнам точно какво), което се поставя в кутията с бушони намираща се в отсека на двигателя и при заплване на мотора късите светлини светват. Въпросът ми пък е дали всички Фокуси имат такава система, и ако имат трябва ли тогава да се мъчим с подобни схеми (това важи за лаици като мен разбира се)?
И още нещо дали такива реленца се продават и могат да се закупят при проявен интерес (който не липсва съдейки по темата)?
Поздрави

Потребителски аватар
Doin
потребител
потребител
Мнения: 1817
Регистриран: 13 мар 2009, 23:18
Модел на автомобила: Ford Focus 1.8 TDdi Ghia '00
Местоположение: Слатина, София
Status: Извън линия

Re: Проект 2: Дневни светлини

Мнение от Doin » 01 сеп 2011, 13:22

Това е за Фокуса, трябва да провериш имаш ли инсталацията до релето и бушона и ако Да - Честито, слагаш само реле и бушон и си готов. Ако нямаш, то тогава отиваш на описания в темата или в други теми модули за включване на дневни светлини.

Отговори

Върни се в “СЪВЕТИ / НАПРАВИ СИ САМ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 23 госта