1. Природата на износване и средства за борба с нея

... но може да са полезни
Отговори
saxi2902
потребител
потребител
Мнения: 3
Регистриран: 21 мар 2011, 11:55
Модел на автомобила: форд мондео
Status: Извън линия

1. Природата на износване и средства за борба с нея

Мнение от saxi2902 » 21 мар 2011, 12:03

Износването на части от различни машини и механизми е обусловен от триенето на върховете на микронеравностите които контактуват (повърхности на триене), когато се движат един спрямо друг. Затова основната задача на смазочните материали е да разделят върховете на микронравностите, като създадат еластични пластове.
В динамичен режим, хидродинамичната способност на маслата да отделят повърхностите на триене се определя от техният вискозитет. Въпреки това, вискозитет на маслата може да се увеличи само до определен лимит, който е ограничен от необходимоста от бързо придвижване на маслото в пролуките между повърхностите. Освен това, при стартиране, когато спирате и при случайни удари, маслото не може да предотврати триенето при микронеравностите. Ето защо, в моторните и други масла добавят пакет антифрикциони, противоизносващи и противозадиращи добавки.
Антифрикционните добавки помагат за намаляване на температурата и стабилизиране
на условията на работа на смазочните материали. Но те не могат да издържат на тежки натоварвания и поради това изискват противоизносващи добавки. За големи натоварвания и високи температури са необходими противозадирни добавки.
Усилията на водещите производители на смазочни материали е да осигурят защита от износване, като се позовавават на традиционния хидродинамичен модел, това доведе до увеличаване на цените на маслата и гресите до стойности недостъпни за масовия клиент в развиващите се страни. Освен това, подобни скъпи смазочни масла не са ефективни, когато износването е над 50% от ресурса, а всички развиващи се и източно европейски страни се характеризират с масова експлоатация на машини и механизми, с износване повече от 70% от първичният ресурс.
Тези масла не могат да предпазят от удари при движение по неравни пътища и увеличено вибрационо въздействие. Износвонето предизвиква увеличение на амплитудата на вибрационите колебания от 1-5 мкм до 100-500 мкм/микрона/. Повишеното вибрационо въздйстви причиннява пробив на хидродинамичния смазочен слой и контакт на микронеравностите. Следствие на това е ускореното изноване на механичните части, по-нататъшно увеличение на вибрациите и температурата.
В такъв случай, надеждноста на оборудването и машините с износване по-голямо от 50% от ресурса си, изисква търсенето на принципно нови подходи. Решаването на този проблем е подготвен от 50 години работа на Руката и Бългака академия на науките които изследват ефектите на границата на смазване. Става дума за целенасочено формиране на защитен граничен смазващ слой който надежно да покрива микронеравнотите и да възпрепятта триенето дори и при пробив на този слой.
Ефективна защита срещу износване със специално изработен граничен смазочен слой ни позволява да въведем всички видове механични съоръжения и технологии в беизносен режим на работа. В резултат на това се появяват възможноти да се:
1. Удължи живота на оборудването, когато известните средства за борба с износването не помагат.
2. Отказ от годишните планирани ремонти за поддръжка на оборудването, свързани с демонтаж, монтаж, и прехода към обслужване по диагностични показания.
Да забавим износването може със способа на целенасочено образуване на защитен граничен слой. Въпреки това, продължаването на триенето при все по-голямо вибрационно въздействие се дължи на образуването на пукнатини и отделени при триенето частици и др. Ето защо, оптимални резултати се постигат с използването на смазочни масла с възстановителен ефект, които можете не само да забави влошаването, но и да се върне степента на вибрациони параметри на техните първоначални

Отговори

Върни се в “Архив - теми, които не са актуални”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 13 госта