Страница 1 от 1

Kлапан за отоплението в купето (с жило), малко "ТНТМ"

Публикувано: 01 юни 2008, 08:38
от Kocko
След дълго лафче с Паци вчера, реших да пусна тази тема.

Става въпрос за БМВ-то.

Климатикът ми е слаган допълнително и има малко преправяне на таблото на БМВ-то. Преди това регулацията на парното е била като на Ориона ми от 1991. Няма клапани, няма нищо. Едно жило върти големи клапи вътре в таблото и спира циркулацията на въздух около радиаторчето.

Като са сложили климатика обаче, е имало нужда да сложат някакъв клапан, който да спира още отвън циркулацията. При Паци е електро-магнитен. При доста от новите климатични и климатронични коли е пак такъв.

Ето как изглежда нормалния при БМВ, ако климатика е фабричен. Лошото е че никъде не мога да намеря как да го управлявам. Знам че има едно малко потенциометърче зад врътката за топло, но то не отива да контролира директно клапана, а минава през някакъв модул някъде си и чак тогава отива до клапана.

Изображение

Eдинственото сигурно до момента е, че оригиналния затваря на +12V постоянни и седи затворен при тях. Склонен съм да допусна, че при никакво подаване на напрежение, седи постоянно отворен, но това си е само предположение и нямам как да проверя.

Ако някой знае как точно работи при него със схемите и всичко останало, не е проблем да си купя оригиналния БМВ клапан (поне ще е нов) :) И да направя една схема с управление, и изцяло да премахна жилото, но това ще е известна хамалогия. Въпреки всичко, ще е интелигентно решение.

Втори вариант ми е да разбера кои коли с климатик имат нормален такъв клапан със жило, който да напасна. Предполагам че цолажа на тръбите е същия, дори и да не е, маркучите са лесни за напасване в моя случай.

3ти вариант е да си разглобя моя и да се опитам да го оправя, но той изглежда толкова чуплив и китайски, че ми се струва безсмислена загуба на време. Ще почне да прави същите цигании пак.

4ти вариант е да игнорирам изцяло клапана, както Паци беше направил, но това означава двойна работа и не ми е решение. Иначе ако тръгна да ходя на някъде надалеч с колата, ще трябва, че иначе файда от климатика нямам :)

-------
Защо питам за БМВ-то в Клуб Форд? Защото в клуб БМВ получих безподобно неадекватни отговори, клонящи към безсмислици (не че съм очаквал друго де... :)
Клапан от стар модел на БМВ? Опасявам се че няма такива със жило. От 80те години според моето търсене, излиза че всички са с ел.магнитни. Може да бъркам, но нямам информация и ще е много трудно да намеря клапан от стара 6та серия примерно...

Дори и клапан от Лада ще ми свърши работа, стига да има такъв в Ладите и да върши същата функция. Той е лек и не е хванат директно за купето.

Помагайте!
(Иначе Форда се радва при бащата. Мият го, чистят го, сменят му консумативите... хубава пенсия си докара) :)

Re: Kлапан за отоплението в купето (с жило), малко "ТНТМ"

Публикувано: 02 юни 2008, 13:41
от Set
Не става ли да го управляваш с допълнително ключе? Слагаш го на таблото където имаш място. Закарваш + до клапана и от него през ключа до - (може и някъде на ламарина). Като цъкнеш ключа задейства клапана и затваря, като цъкнеш в другата позиция прекъсваш веригата и отваря.

Re: Kлапан за отоплението в купето (с жило), малко "ТНТМ"

Публикувано: 02 юни 2008, 16:04
от Kocko
Става, но няма да имам контрол над парното. Ще е или ИМА или НЯМА.

Освен ако не разбера как точно става управлението при ел.магнитните клапани.
И за мен варианта с ел.магнитен клапан е най-добър, но докато не разбера как става плавното регулиране (дали е в промяна на напрежението просто...) не мога да го направя.

Re: Kлапан за отоплението в купето (с жило), малко "ТНТМ"

Публикувано: 02 юни 2008, 20:40
от tankovbg
Kocko написа:Става, но няма да имам контрол над парното. Ще е или ИМА или НЯМА.

Освен ако не разбера как точно става управлението при ел.магнитните клапани.
И за мен варианта с ел.магнитен клапан е най-добър, но докато не разбера как става плавното регулиране (дали е в промяна на напрежението просто...) не мога да го направя.
Аз защо си мисля (май четох някъде например за клапаните за празен ход), че ел. магнитните клапани се управляват с високочестотно напрежение генерирано от стабилни ВЧ генератори (широчинно импулсна модулация действа демек с Pulse Width Modulation). Причината за това е, че напрежението на бордовата мрежа се променя. Това е по подобие на импулсните захранвания на телевизорите например, където изходното напрежение не зависи от входното в широки граници.
Логично е да е така, плавната промяна на честотата води до по-прецизно и точно насищане на ел. магнита, от там и точно управление на клапана.
Това може да се провери с мултицет измерващ честота.

Re: Kлапан за отоплението в купето (с жило), малко "ТНТМ"

Публикувано: 03 юни 2008, 00:35
от Kocko
Пет пъти препрочитам написаното и ми се струва много вероятно да е така. Той неслучайно се нарича електро-магнитен...

nikolovvd HELP, удари едно рамо бре човек :)

Това обаче, което ме гложди е... къде е модула на управление на клапана за празния ход тогава? Не че ме интересува конкретно той, но ми е интересно къде в колата има високо-честотен модулатор.

Явно братото ми ще трябва да помага бая, но съм по-навит да махна жилото и да сложа някакъв солиден потенциометър зад врътката, вместо тея жила...