Страница 1 от 2

Климатик- помощ

Публикувано: 30 юни 2019, 20:51
от valentin1
Здравейте, карам фиеста 1,4 бензин 2008, май се води МК6- не е от тези които са като стрели, а от тези които са малко по за старчок. Преди 2 години напълниха климатика, но вече не духа студено, по точно духа, но само на първа и втора степен, останалите май го кара по скоро на вентилатор отколкото на изстудяване. Това ме навежда на мисълта че няма пробив на системата. И въпросът ми е мога ли да си напълня сам системата- според мен трябва в изхода, който е до решетката да включа шланга за зареждане. И другият ми въпрос- трябва ли да се слага масло, мярнах някакъв коментар че се слага и масло. На табелката пише фреон R134A. Масло WSH-M1C231-B. Има още нещо- SAE J639- СИГУРНО е вискозитет. А да, и трябва ли да слагам от това което е за откриване на течове. Водя се от този клип https://www.youtube.com/watch?v=cDZELxiHvJk, малко е старичък, но предполагам че принципите са същите. Благодаря предварително на отзовалите се

Re: Климатик- помощ

Публикувано: 01 юли 2019, 07:32
от aspasia
Това което се сипва за да се видят течовете се казва оцветител и се вижда после на UV светлина обикновено там където изпуска климатика има мазно виж си комресора първо и тръбите. Иначе заедно с фреона се добавя и маслото

Re: Климатик- помощ

Публикувано: 01 юли 2019, 10:29
от Ozzie
@valentin1
Ако си с обикновен климатик, със степените от 1 до 4 се регулират оборотите на вентилатора, не и градусите на климатика. Не виждам как, при изправна система, на 1 и 2 ще духа студен въздух, а на другите степени не.
Без да се направи тест за херметичност, няма смисъл да се предприема каквото и да е пълнене на системата.
Колко струва там по немско една диагностика на климатична инсталация?

P.S. Клипчето не мога да го коментирам, не разбирам немски.

Re: Климатик- помощ

Публикувано: 01 юли 2019, 12:02
от S_C
Закарай го на сервиз. Климатик на улицата вас или в гаража няма как да направиш. Иска техника.

Re: Климатик- помощ

Публикувано: 01 юли 2019, 13:26
от valentin1
Ozzie написа:
01 юли 2019, 10:29
@valentin1
Ако си с обикновен климатик, със степените от 1 до 4 се регулират оборотите на вентилатора, не и градусите на климатика. Не виждам как, при изправна система, на 1 и 2 ще духа студен въздух, а на другите степени не.
Без да се направи тест за херметичност, няма смисъл да се предприема каквото и да е пълнене на системата.
Колко струва там по немско една диагностика на климатична инсталация?

P.S. Клипчето не мога да го коментирам, не разбирам немски.
След твоя коментар се замислих- ако е така то на първа и на последна степен климатика си прави едни и същи градуси, следователно в единия случай издухва по бързо студеното и не успява климатика, а в другия издухва по бавно студа и тогава климатика се справя, но поради обема не успява да охлади ефективно.

Като пълних прреди 2 години климатика комплексна услуга беше около 80 евро- смяна на фреон и не знам какво още- закачиха колата на една голяма машина с 2 накрайника и казаха ела след 1 час. Диагностика- не знам. Най ниската цена тогава беше в АТУ- сигурно сега е същото

Eto сега погледнах- https://www.atu.de/wartung-service/klim ... efuellen/- 70 евро за поддръжка- поддръжка на климатика и напълване, при това пишат че е без дата и час- отиваш и ти го правят на момента

Re: Климатик- помощ

Публикувано: 01 юли 2019, 13:37
от valentin1
S_C написа:
01 юли 2019, 12:02
Закарай го на сервиз. Климатик на улицата вас или в гаража няма как да направиш. Иска техника.
Не знам какво да правя, сутринта поръчах един флакон с газ и шланг за пълнене- 27-28 евро. Само ме интересува дали отвора който е до предната решетка е правилния. Не знам как да пейстна една снимка от компа- снимал съм изхода за който говоря. Ако някой кара такава фиеста може да каже дали съм прав

Re: Климатик- помощ

Публикувано: 01 юли 2019, 14:33
от S_C
Ми...аз ти писах как се прави. В сервиз. Има си машина за климатици-мери налягания, количества масло, точи, налива...автомат е. Ако нещо не е наред, се закачат манометри, има диагностика...За тоя Форд не знам точно как е, на доста коли климатрона си има отделен компютър и веднага плаче ако му има нещо.

Re: Климатик- помощ

Публикувано: 01 юли 2019, 19:33
от OgiDogi
Ozzie написа:
01 юли 2019, 10:29
... Не виждам как, при изправна система, на 1 и 2 ще духа студен въздух, а на другите степени не...
Много лесно - при недостатъчно фреон. На ниските скорости за единица време преминава по-малко въздух през изпарителя (вътрешният радиатор) и по-малката маса фреон успява да отнеме достатъчно топлина от него, че да усетиш разлика в температурата. Като избръмчи на висока скорост и не сколасва да му сваля температурата. Ако пък е презаредена системата, бързо вдига налягане в кондензатора, външната перка не успява да охлади и да свали налягането и тогава пресостатът започва да изключва често съединителя на компресора. Просто си иска точното количество, за да работи ефективно системата.

Re: Климатик- помощ

Публикувано: 02 юли 2019, 00:31
от S_C
...и да не му е набит радиатора с мухи, тлъсти нощни пеперуди, перушина от врабчета, слама и кал. Не питай от де знам ... :lol:

Re: Климатик- помощ

Публикувано: 02 юли 2019, 13:49
от valentin1
OgiDogi написа:
01 юли 2019, 19:33
Ozzie написа:
01 юли 2019, 10:29
... Не виждам как, при изправна система, на 1 и 2 ще духа студен въздух, а на другите степени не...
Много лесно - при недостатъчно фреон. На ниските скорости за единица време преминава по-малко въздух през изпарителя (вътрешният радиатор) и по-малката маса фреон успява да отнеме достатъчно топлина от него, че да усетиш разлика в температурата. Като избръмчи на висока скорост и не сколасва да му сваля температурата. Ако пък е презаредена системата, бързо вдига налягане в кондензатора, външната перка не успява да охлади и да свали налягането и тогава пресостатът започва да изключва често съединителя на компресора. Просто си иска точното количество, за да работи ефективно системата.
A как да го заредя сам- купил съм си фреон и шланг, имам везна- освен да карам на око. Слагам 100грама и ще видя какво ще стане

Re: Климатик- помощ

Публикувано: 02 юли 2019, 18:47
от OgiDogi
valentin1 написа:
02 юли 2019, 13:49
A как да го заредя сам- купил съм си фреон и шланг, имам везна- освен да карам на око. Слагам 100грама и ще видя какво ще стане
Зарежда се в сервиз: източва се с машината наличното (никой не знае колко), вакуумира се системата, вкарва се масло с UV оцветител и се натиква фреона - за твоята Фиеста го дава 650 ±13 грама.
Без уреди, само можеш да гадаеш колко си сипал, остава да допълваш по 50 грама при работещ климатик откъм страната с ниско налягане, докато ти хареса как работи и допълваш още 20-30. После пускаш да духа в купето на 2-ра степен, държиш на място към 2000 оборота и засичаш през колко време се изключва съединителят на компресора. Ако не се изключва - иска още, ако през 30-40 секунди се изключва за по 10-на секунди, достатъчно. Ако включва и изключва през 10-на секунди - прекалил си и е добре да изпуснеш малко през някой от сервизните вентили, само гледай да няма еколози наблизо :D

Re: Климатик- помощ

Публикувано: 02 юли 2019, 18:48
от aspasia
valentin1 написа:
02 юли 2019, 13:49
OgiDogi написа:
01 юли 2019, 19:33
Ozzie написа:
01 юли 2019, 10:29
... Не виждам как, при изправна система, на 1 и 2 ще духа студен въздух, а на другите степени не...
Много лесно - при недостатъчно фреон. На ниските скорости за единица време преминава по-малко въздух през изпарителя (вътрешният радиатор) и по-малката маса фреон успява да отнеме достатъчно топлина от него, че да усетиш разлика в температурата. Като избръмчи на висока скорост и не сколасва да му сваля температурата. Ако пък е презаредена системата, бързо вдига налягане в кондензатора, външната перка не успява да охлади и да свали налягането и тогава пресостатът започва да изключва често съединителя на компресора. Просто си иска точното количество, за да работи ефективно системата.
A как да го заредя сам- купил съм си фреон и шланг, имам везна- освен да карам на око. Слагам 100грама и ще видя какво ще стане
Не ти излиза по скъпо с този спрей? Цялостно пълнене излиза около 60-70 лв. иначе ако само допълват взимат около 10 лв. на 100 гр.

Re: Климатик- помощ

Публикувано: 03 юли 2019, 11:33
от valentin1
OgiDogi написа:
02 юли 2019, 18:47
valentin1 написа:
02 юли 2019, 13:49
A как да го заредя сам- купил съм си фреон и шланг, имам везна- освен да карам на око. Слагам 100грама и ще видя какво ще стане
Зарежда се в сервиз: източва се с машината наличното (никой не знае колко), вакуумира се системата, вкарва се масло с UV оцветител и се натиква фреона - за твоята Фиеста го дава 650 ±13 грама.
Без уреди, само можеш да гадаеш колко си сипал, остава да допълваш по 50 грама при работещ климатик откъм страната с ниско налягане, докато ти хареса как работи и допълваш още 20-30. После пускаш да духа в купето на 2-ра степен, държиш на място към 2000 оборота и засичаш през колко време се изключва съединителят на компресора. Ако не се изключва - иска още, ако през 30-40 секунди се изключва за по 10-на секунди, достатъчно. Ако включва и изключва през 10-на секунди - прекалил си и е добре да изпуснеш малко през някой от сервизните вентили, само гледай да няма еколози наблизо :D
A къде се намира компресора на фиеста 2008г- имам предвид къде се намира в двигателя, май е някъде отзад, но къде е това отзад. И за моята фиеста на табелката дават 470 грама плюс минус 10грама

Re: Климатик- помощ

Публикувано: 03 юли 2019, 11:39
от valentin1
aspasia написа:
02 юли 2019, 18:48
Не ти излиза по скъпо с този спрей? Цялостно пълнене излиза около 60-70 лв. иначе ако само допълват взимат около 10 лв. на 100 гр.
[/quote]

Живея в Германия и реших да пробвам български метод

Re: Климатик- помощ

Публикувано: 03 юли 2019, 11:55
от valentin1
И докато се разправяме за този климатик, не знам как е станало, но ми се е забърнала лайсната на задната врата и зее около 1 см. На другата врата явно също е имало проблем защото лайсната там е рязана и лепена. Та въпросът е някой знае ли как се сваля тази лайсна, явно ще трябва да се реже и лепи и от тази страна

Re: Климатик- помощ

Публикувано: 03 юли 2019, 17:07
от deathstorm
Тук се заформя интересна тема. Да се включа и аз, само че с въпрос към колегата @OgiDogi. На магистралата като си кара човек с 3000 оборота дали трябва да цикли компресора през 30 секунди? На моя Фокус никога не се изключва съединителя на компресора, дали на място, дали в движение - няма значение - гледал съм го през Форскан. Държи налягане между 1500-1800kPa и ми е интересно дали е нормално - първо налягането и второ, че не цикли. Приятел има Мазда 626 97г. - при него компресора цикли точно както описваш, като работи колата на място.

Re: Климатик- помощ

Публикувано: 03 юли 2019, 18:10
от OgiDogi
Нали се сещаш, че като е на място колата, няма въздушен поток през кондензатора и трябва да се пуска перка и понякога дебитът ѝ не достига за охлаждане и се налага да се изключи компресора. По магистралата - въздух бол, при това - с висока скорост и помага много на перката.
Посочените налягания са съвсем нормални, компресорът на повечето коли се изключва от пресостата при налягане 25 bar (2500 kPa).

Re: Климатик- помощ

Публикувано: 03 юли 2019, 19:07
от deathstorm
Да, за мен по-странното е че не цикли на място, като се има предвид, че ефективната площ на радиатора ми е около 50% (половината, която е зад декоративната решетка е с нагънати ламели от сблъсъци с насекоми). Можеби иска малко запълване, но си спомням преди години след пълно зареждане се държеше по-същия начин. Чудя се дали няма няква хитрост в компресора, която поддържа постоянно налягане, без да трябва да се изключва. Също ми прави впечатление голямата разлика в производителността на системата градско/извънградско. При еднакво налягане на фреоноа и настройка на вентилатора в града от соплата духа с 10 градуса, а извънградско/магистрала с 3-4 градуса.

Re: Климатик- помощ

Публикувано: 03 юли 2019, 19:22
от OgiDogi
Ако си с климатроник, вероятно компресорът ти е с електромагнитен клапан с широчинно-импулсно управление и няма съединител, както и пресостатът е заменен със сензор за налягане, който дава информация на климатроника колко да отваря и затваря клапана, за да поддържа нужното налягане и зададената температура. В такъв случай, никога няма да усетиш изключване/включване на компресора (той си е постоянно зацепен), а натоварването от него се променя плавно.

Re: Климатик- помощ

Публикувано: 03 юли 2019, 22:33
от deathstorm
Да с климатроник съм, но компресора си е с най-обикновен съединител. Чува се ясно при включване/изключване от копчето и се вижда как централната част на шайбата не се върти при изключен климатик. Системата е от най-простите с orifice tube (нз как се превежда на български), но явно е така оразмерена, че да не цикли на място. Другия вариант е да ми е износен компресора и да не може да прави налягане на празни обороти, че да цикли на място. Но съм наблюдавал някоко фокуса мк2 с климатроник и с обикновен климатик и не циклят на място като маздата.