Български двигателни масла

Как да живеем съвместно и в разбирателство.
Масла. Антифриз. Автокозметика. Консумативи.
Потребителски аватар
Georgiev
потребител
потребител
Мнения: 259
Регистриран: 22 апр 2006, 23:58
Модел на автомобила: Fiesta 1.1 моно, 93 г
Escort 1.6 L
Peugeot 307 2.0 HDI
Peugeot 106 1.1 i
Skoda Fabia 1.4 MPI
Местоположение: Разград
Контакти:
Status: Извън линия

Български двигателни масла

Мнение от Georgiev » 30 ное 2007, 22:11

Някой ползвал ли е българско масло, Приста, Плама или Лубрика. Имате ли някакви наблюдения. Смятам че тези на Приста ойл не отстъпват по качество останалите. Говоря за масла с вискозитет 10W40 и 15W40.
Имате ли някакви наблюдения?

Потребителски аватар
HACKO
Модератор
Модератор
Мнения: 13104
Регистриран: 24 май 2006, 21:22
Модел на автомобила: FORD FOCUS 04г/1.6/ X 4696 KK
SUBARU LEGACY 10г/2.0/ СВ 6292 ВК
Местоположение: ХАСКОВО
Status: Извън линия

Мнение от HACKO » 01 дек 2007, 00:45

Доколкото знам Плама вече не работи,докато имаше карах с 15W40 и съм доволен. От маслата на Приста аз лично не съм доволен. За Лубрика не мога да кажа нищо.
Въздържайте се от излишни цитати, има бутон "ОТГОВОРИ", ще заключвам! *0030*

Потребителски аватар
borko 30
потребител
потребител
Мнения: 391
Регистриран: 11 дек 2006, 03:45
Модел на автомобила: ford escort '81 1.3l
Местоположение: dobrich
Status: Извън линия

Мнение от borko 30 » 01 дек 2007, 01:00

Наско,аз тебе съм те признал като спец по машини на времето като моята ,препоръчай ми марка и вид на маслото за моя мотор дето хем да върви добре с него и да не го гори .От скоро забелязах че като я запаля сутрин и не е палена 2-3 дена и отзад отначало пуши бетер трабант докато загрее и мирише на трабант :shock: Тати едно време имаше трабант ама тъй не съм го виждал да пуши на палене сутрин!Гумичките ми са на 2 години,компресията е 10 пък пуши сутрин пущината!Кат загрее на средата след 10 километра може да литне от вървеж ако имаше крила ама като естудена пуши и кара 3-4-3-4 цилиндъра и се тормози машинката като застудее :cry:
Форд е колата на шампионите!!!

Потребителски аватар
dimbatami
потребител
потребител
Мнения: 387
Регистриран: 31 яну 2007, 20:38
Модел на автомобила: Orion 1.8EFI 16V 105конйе и мондео 1.8 tdi 90 конйе
Местоположение: ПЛЕВЕН
Status: Извън линия

Мнение от dimbatami » 01 дек 2007, 08:20

ще ви дам жив пример как на дедо ми на трабана блокира със приста оил за двутактови двг от тогава само негативи чувам за пристата но това беше преди 2 или 3г

Потребителски аватар
isoiso
потребител
потребител
Мнения: 843
Регистриран: 08 яну 2007, 19:15
Модел на автомобила: Mondeo MK2 1.8 zetec 98г
Status: Извън линия

Мнение от isoiso » 01 дек 2007, 08:52

Кога ще видите германец да говори лошо за Aral или Castrol? Е тва е то тъпия българин, Приста ойл има същите сертификати и одобрения, като за всяко едно се плаща м/у 50 и 100 000Е, да не говорим че има най-модерната лаборатория на Балканите с изпитвателни уреди за милиони евро и изнася в половин Европа. Имам с масла Приста над 250 000км карани и никога няма да си сложа друго масло! Тъп си е нашенеца и некомпетентен е тва е то! Забива на комшията си ножа в гърба и хрантути някой дето живее на ма.ната си и никога няма да му види очите. Да ме извиняват тия, които се чувстват засегнати. :roll: А на дядо ти трабанта е блокирал, щото го гони склерозата и само съотношения бензин:масло са му в главата. Извинявам се пак, много рязко се получи, ама това е то истината. А пък на колегата горе дето карал с Плама ще му кажа, че изпълнителния директор на Приста - г-н Трифонов е бившия главен технолог на Плама :shock: Да не говорим за 10г с колко класа са скочили маслата на Приста в сравнение с Плама и че ползват ноухау-то на Техасо. Мале колко нещо изписах. Абе най-добре разбирачите да карат с наливно западно от варел - ноу хубу! Половината е Приста Лидер затова е хубу! Айде поздрави!

cocoff
потребител
потребител
Мнения: 1543
Регистриран: 17 окт 2006, 18:30
Модел на автомобила: Fiesta 1.25 Zetec 16V
Местоположение: София
Status: Извън линия

Мнение от cocoff » 01 дек 2007, 09:10

Тъпият българин е оня, дето произвежда качествено докато вземе сертификата. А от приказки за най-модерни лаборатории, най-умни четвъртокласници, най-добри вина, най-хубави жени, най-надарени мъже и пр., на мен лично ми се гади ...
Последна промяна от cocoff на 01 дек 2007, 09:16, променено общо 1 път.
Във форума всеки носи радост. Един на влизане, друг на излизане...

Потребителски аватар
isoiso
потребител
потребител
Мнения: 843
Регистриран: 08 яну 2007, 19:15
Модел на автомобила: Mondeo MK2 1.8 zetec 98г
Status: Извън линия

Мнение от isoiso » 01 дек 2007, 09:15

cocoff написа:Тъпият българин е оня, дето произвежда качествено докато вземе сертификата.
Следващата простотия! Обяснявам ти и на тебе cocoff щото ти си дежурен в тия полемики :) Сертификат по ISO означава независим и внезапен контрол по всяко време! На следващите дето ще кажат "я го знаем тоа контрол" ще им пожелая да са здрави! А не тебе cocoff просто вече няма да ти отговарям щото приказваш колкото да не заспиш. Плоските коментари няма да променят това, че си некомпетентен. :wink:
Последна промяна от isoiso на 01 дек 2007, 10:23, променено общо 2 пъти.

cocoff
потребител
потребител
Мнения: 1543
Регистриран: 17 окт 2006, 18:30
Модел на автомобила: Fiesta 1.25 Zetec 16V
Местоположение: София
Status: Извън линия

Мнение от cocoff » 01 дек 2007, 09:18

Бе, друго си е да има някой, дето да казва кое е простотия и кое не е... :D
У нас НСБОП не може да направи внезапна и независима проверка...той ми говори за маслобойна...
...
"Prista oil" завладява световните пазари...Кими Райконен препива с "Приста"...Маркус Грьонхолм отпадна от рали Ирландия-сменил "Приста" с "Кастрол"...
Аман от наивен шовинизъм!!!
Във форума всеки носи радост. Един на влизане, друг на излизане...

Потребителски аватар
doctordre
потребител
потребител
Мнения: 1664
Регистриран: 13 апр 2007, 20:53
Модел на автомобила: Sierra '90 Turnier 2.0 GL
Местоположение: Sofia
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от doctordre » 01 дек 2007, 12:18

нямам опит с това масло, но кокоф- обоснови се ако можеш, карал ли си с такова, имаш ли преки наблюдения да твърдиш че не е хубаво? дайте да спретнем една дискусия за бг маслата, все пак темата е затова 8)

Потребителски аватар
зуница
потребител
потребител
Мнения: 200
Регистриран: 29 юни 2007, 23:04
Модел на автомобила: ФОКУС 2.0 ГАЗ-БЕНЗИН
2008г.
Местоположение: Перник
Status: Извън линия

Мнение от зуница » 01 дек 2007, 12:42

Карам вече 2000 км. с INSA 15W40. За около 250 км. почерня ,значи мие добре.Нямам проблем с паленето .Не забелязвам да пада нивото.Значи не го гори.Купих го защото е ефтино и исках да го използвам за измиване .Сега вече мисля да изкарам зимата с него.
INSA също го правят в България.Карал съм и с Приста .Нямам нищо лошо за него.Само дето е по-скъпо от това с което карам.
За мене въпроса е минерално или синтетично за двигател на около 200 000км.

cocoff
потребител
потребител
Мнения: 1543
Регистриран: 17 окт 2006, 18:30
Модел на автомобила: Fiesta 1.25 Zetec 16V
Местоположение: София
Status: Извън линия

Мнение от cocoff » 01 дек 2007, 13:31

doctordre написа: ... твърдиш че не е хубаво?...
Единственото, което твърдя, е, че българските стоки, които се доближават до средното европейско качество се броят на пръстите на една ръка и маслата на Приста не са сред тях. А основанията ни за национална гордост са далеч назад в историята ни, а не в заводи и рафинерии.
Темата беше за масла докато не взеха да ни обясняват кой е глупак, колко тъпи са българите, на кой дядо му не е прав и какви страшни лаборатории има в Приста :)
Във форума всеки носи радост. Един на влизане, друг на излизане...

Потребителски аватар
The seven
потребител
потребител
Мнения: 1107
Регистриран: 16 яну 2005, 13:39
Модел на автомобила: Punto 75 1,2 MPI ELX '96
Местоположение: София
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от The seven » 01 дек 2007, 15:05

Ще помоля в темата да се коментират САМО българските масла.
Поздрави
Изображение

Потребителски аватар
isoiso
потребител
потребител
Мнения: 843
Регистриран: 08 яну 2007, 19:15
Модел на автомобила: Mondeo MK2 1.8 zetec 98г
Status: Извън линия

Мнение от isoiso » 01 дек 2007, 16:43

Ето това са одобрения от водещи европейски производители като Мерцедес Бенц, Волво, Ман, VWи др. Ако се бяха допитали до българското мнение в лицето на всезнаещия cocoff сигурно никога нямаше да ги одобрят за работа в своите двигатели :wink:
http://www.prista-oil.com/technical/pro ... p?l=bg&s=2
Отговарям ти на следващото творение тук за да не доомазвам темата:
Тия проценти знаеш ли колко хил.тона са всъщност? Смееш се на себе си, друго смешно не виждам тукаИзображение
Такива като тебе дърпат България в калта, за съжаление не са малко. Смешно а? :twisted:
Последна промяна от isoiso на 01 дек 2007, 17:08, променено общо 4 пъти.

cocoff
потребител
потребител
Мнения: 1543
Регистриран: 17 окт 2006, 18:30
Модел на автомобила: Fiesta 1.25 Zetec 16V
Местоположение: София
Status: Извън линия

Мнение от cocoff » 01 дек 2007, 16:49

Сладуран :D
А това са пазарите на супермаслата Приста, като продажбите там са между 2 и 8% =)):
ПП Идете на сайтовете на Мерцедес Бенц, Волво, Ман, VW и потърсете нещо за въпросните масла:))))))))
Във форума всеки носи радост. Един на влизане, друг на излизане...

nhk
потребител
потребител
Мнения: 69
Регистриран: 19 окт 2007, 17:46
Модел на автомобила: Fiesta 1996 1.3i Endura
Местоположение: Sliven
Status: Извън линия

Мнение от nhk » 01 дек 2007, 18:25

Според VIVID Workshop 7 за автомобилчето може да се слагат следните масла:
Motor oil M2C912-A1 From -20 °C to 40 °C SAE 5W-30
Alternative specification:
Motor oil ACEA A1-96 / B1-96 From -20 °C to 40 °C SAE 10W-30
Motor oil ACEA A2-96 / B2-96 From -20 °C to 40 °C SAE 10W-30
Motor oil API SH / CD / EC From -20 °C to 40 °C SAE 10W-30
Motor oil ACEA A3-96 / B3-96 From -20 °C to 40 °C SAE 10W-40
Motor oil API SH / CD / EC From -20 °C to 40 °C SAE 10W-40
Motor oil ACEA A3-96 / B3-96 From -20 °C to 40 °C SAE 5W-40
Motor oil API SH / CD / EC From -20 °C to 40 °C SAE 5W-40

Не съм на ти с маслата, но тъй като гори масълце искам да сложа по-евтино (т.е. Приста), но ми се струва, че никаде в продуктите на Приста Ойл не видях да се поддържат тези сертификати за моя двигател.
Ако има някой, който разбира повече моля да ме насочи кое масло на Приста мога да си сипя (по принцип се справям с избора на маслата, но сега нещо бъркам или недоглеждам - Приста май не поддържат нито един от изброените по-горе за моя двигател).
Благодаря!

Потребителски аватар
isoiso
потребител
потребител
Мнения: 843
Регистриран: 08 яну 2007, 19:15
Модел на автомобила: Mondeo MK2 1.8 zetec 98г
Status: Извън линия

Мнение от isoiso » 01 дек 2007, 18:37

Колега, както сам си посочил маслото за теб е 10W40 ако няма да караш под -20градуса :) А класа ти по API e SH, вече се произвежда SL, който е по-нов. Продукта на Приста SL е Приста Супер Бензин 10W40 :wink: Надявам се да съм помогнал. Поздрави!

Потребителски аватар
mladen1984
потребител
потребител
Мнения: 1471
Регистриран: 14 апр 2006, 12:16
Модел на автомобила: ford scorpio 2.8i Ghia 204к.с.автоматик
ford scorpio 2.0i Ghia 136k.c. DOHC (1995)
ford scorpio 2.9i Ghia 210k.c. V6 (1995)cosworth
Местоположение: Пловдив
Status: Извън линия

Маслата

Мнение от mladen1984 » 01 дек 2007, 18:50

И аз мисля че маслата от рода на Приста и др.подобни служат най добре като смазка при нарязване на резби :D .Имали сартификати!Добре и какво от това??Да сте чули някои европеец от по "западните"
да си налива в Мерка Приста? :D :lol: Не че не нямаме и качествени стоки ,но маслата не са от силните ни страни!Мой познат има Копач алеко и го тъпче с приста Защото е ной-евтино!Пък и на тази кола и
валволин да и сложиш + Шел V Poler=пръцкане,пушене и главозамайващата скорост от 85-90кмч по околовръстното! :lol:
П.П Не може да вдигне повече, и по-обре че нещо може да изхвърчи!
Изображение

Потребителски аватар
isoiso
потребител
потребител
Мнения: 843
Регистриран: 08 яну 2007, 19:15
Модел на автомобила: Mondeo MK2 1.8 zetec 98г
Status: Извън линия

Мнение от isoiso » 01 дек 2007, 19:35

Мерка, сартификати, Шел V Poler, по-обре, ной-евтино, cocoff, ти поне си грамотенИзображение

nhk
потребител
потребител
Мнения: 69
Регистриран: 19 окт 2007, 17:46
Модел на автомобила: Fiesta 1996 1.3i Endura
Местоположение: Sliven
Status: Извън линия

Мнение от nhk » 01 дек 2007, 21:05

isoiso написа:Колега, както сам си посочил маслото за теб е 10W40 ако няма да караш под -20градуса :) А класа ти по API e SH, вече се произвежда SL, който е по-нов. Продукта на Приста SL е Приста Супер Бензин 10W40 :wink: Надявам се да съм помогнал. Поздрави!
10x

Потребителски аватар
Georgiev
потребител
потребител
Мнения: 259
Регистриран: 22 апр 2006, 23:58
Модел на автомобила: Fiesta 1.1 моно, 93 г
Escort 1.6 L
Peugeot 307 2.0 HDI
Peugeot 106 1.1 i
Skoda Fabia 1.4 MPI
Местоположение: Разград
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от Georgiev » 01 дек 2007, 22:49

Незнам колеги, аз мисля ще си сложа българско на Приста. По нищо не отстъпва на другите които въобще незнаем кой ги е правил, къде са бутилирани и какво има вътре. Никъде в литературата не се споменава каква марка да е маслото. А какви характеристики трябва да има. За това ето нещо което изрових в нета за маслата.

"IV. КЛАСИФИКАЦИЯ НА МОТОРНИТЕ МАСЛА
Правилният подбор на моторното масло се състои в избор на ВИСКОЗИТЕТЕН КЛАС и на ЕКСПЛОАТАЦИОННО НИВО, които се указват в инструкцията за експлоатация на автомобила от производителя.

IV. 1. ВИСКОЗИТЕТЕН КЛАС
ВИСКОЗИТЕТНИЯТ КЛАС на моторните масла се определя съгласно стандарта SАЕ J 300 (Дружество на инженерите от автомобилната промишленост). Съгласно този стандарт маслата се подразделят на летни и зимни. Изискванията към отделните вискозитетни класове и съответствието им с българската вискозитетна спецификация са дадени в таблица 1

Летните масла имат обозначение SАЕ 20, SАЕ 30, SАЕ 40 , SАЕ 50 и 60.
Зимните масла имат обозначение 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W." (Winter)

"Всесезонните масла имат двойно обозначение от вида 15W 40."

...

Експлоатационното ниво по API:

За бензинови двигатели: SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ, SL, SM.

"SA - виж илюстрацията
SB - виж илюстрацията
SC - виж илюстрацията

SD Масла с подобрени миещи, антикорозионни и противоизносни добавки. Не са подходящи за бензинови двигатели, построени след 1971 г.

SE - Масла с подобрени миещи, антикорозионни и противоизносни добавки. Не са подходящи за бензинови двигатели, построени след 1979 г.

SF - Масла с подобрени миещи, антиокислителни, антикорозионни и противоизносни добавки осигуряващи повишена окислителна стабилност и подобрени противоизносни характеристики в сравнение с маслата, които задоволяват минималните изисквания на категория SЕ. Маслата осигуряват добър контрол срещу нискотемпературни и високотемпературни отложения, ръжда и корозия. Те могат да се използват там където се препоръчват категориите SЕ или SC. Не са подходящи за бензинови двигатели, построени след 1988 г.

SG - Масла с подобрени миещи, антиокислителни, антикорозионни и противоизносни добавки осигуряващи повишена окислителна стабилност и подобрени противоизносни характеристики в сравнение с маслата, в сравнение с маслата от категории SF, SЕ и SС. Маслата осигуряват добър контрол срещу нискотемпературни и високотемпературни отложения, ръжда и корозия. Не са подходящи за бензинови двигатели, построени след 1993 г. Маслата от тази категория включват експлоатационните характеристики на категория СС.

SН - Масла с подобрени миещи, антиокислителни, антикорозионни и противоизносни добавки осигуряващи повишена окислителна стабилност и подобрени противоизносни характеристики в сравнение с маслата, които задоволяват минималните изисквания на категория SG. Маслата осигуряват добър контрол срещу нискотемпературни и високотемпературни отложения, ръжда и корозия. Те могат да се използват там където се препоръчват категориите SG или SF. Не са подходящи за бензинови двигатели, построени след 1996 г.
SJ - Масла с подобрени миещи, антиокислителни, антикорозионни и противоизносни добавки осигуряващи повишена окислителна стабилност и подобрени противоизносни характеристики в сравнение с маслата, които задоволяват минималните изисквания на категория SН. Маслата осигуряват много добър контрол срещу нискотемпературни и високотемпературни отложения, ръжда и корозия. Те могат да се използват там където се препоръчват категориите SН или SG. Не са подходящи за бензинови двигатели, построени след 2001 г.

SL — Масла с много подобрени миещи, антиокислителни, антикорозионни и противоизносни добавки осигуряващи повишена окислителна стабилност и подобрени противоизносни характеристики в сравнение с маслата, които задоволява! минималните изисквания на категория SJ. Маслата осигуряват много добър контрол срещу нискотемпературни и високотемпературни отложения, ръжда и корозия. Те могат да се използват там където се препоръчват категориите SJ или SН. Не са подходящи за бензинови двигатели, построени след 2004 г.

SM - Тази спецификация бе въведена на 30 ноември 2004 г. Маслата по тази спецификация се отнасят за двигатели , произведени през 2005 г. и след 2005 г. Предназначени са за двигатели, снабдени с катализатори за обработка на отработените газове.



За дизеловите двигатели експлоатационните нива по АРI се означават СА, СВ, СС, СD, СD-II, СЕ, СF-4, СF, СF-2, СG-4, СН-4, CI-4."
СА-Маслата са предназначени за дизелови двигатели, работещи с висококачествени горива в условия на леко до умерено натоварване. Те осигуряват защита на лагерите от корозия и отложения по междините на буталото при някои дизелови двигатели без турбонагнетяване. Не са подходящи за дизелови двигатели, построени след 1959 г.

СВ - Маслата са предназначени за дизелови двигатели, работещи в условия на леко до умерено натоварване, но с по-нискокачествени горива, които изискват по-добра защита от износване и отложения. Включва и бензинови двигатели, работещи при лек режим на натоварване. Те осигуряват необходимата защита на лагерите от корозия и отложения в някои дизелови двигатели без турбонагнетяване, работещи с горива с по-високо съдържание на сяра. Не са подходящи за дизелови двигатели, произведени след 1961
г.

СС - Маслата са предназначени за някои дизелови двигатели с или без принудително пълнене, работещи в условия на умерено до тежко натоварване и за някои бензинови двигатели с тежък режим на работа. Те осигуряват защита от високотемпературни отложения и корозия на лагерите и нискотемпературни отложения в бензиновите двигатели. Тези масла са въведени през 1961 г. Те са подходящи за дизелови двигатели, построени след 1990 г.

СD - Маслата са предназначени за някои дизелови двигатели с или без принудително пълнене, където ефикасния контрол на износването и отложенията е от особено важно значение или където се използват горива с различно качество, включително горива с високо съдържание на сяра. Тези маслата са въведени през 1955 г.

СD-II- Маслата са предназначени за двутактови двигатели, изискващи особено ефикасен контрол върху отложенията и износването. Маслата, предназначени за такова обслужване, задоволяват също така и експлоатационните изисквания на категория АРI СD. Тези масла са въведени през 1985 г.

СЕ —Маслата са предназначени за много дизелови двигатели с принудително пълнене, работещи както при ниски скорости и високи натоварвания. Тези масла се произвеждат от 1983 г. и осигуряват по-добър контрол върху разхода на масло, нарастването на вискозитета, износването и отложенията върху буталата в сравнение с потенциалните възможности на маслата от категория АРI СD.

СF-4 - Превъзхожда маслата от категория СЕ по разхода на масло и отложенията върху буталото. Могат да се използват в двигатели, за които е предписано да работят с масло от категория СЕ. Тези масла са въведени през 1990 г.

СF - Маслата са предназначени за обслужване на дизелови двигатели с индиректно впръскване на горивото. Тази категория масло е въведена през 1994 г. Горивото може да бъде с високо съдържание на сяра, напр. над 0,5%. Маслото осигурява ефективен контрол върху отложенията по буталото, износването и корозията на лагерите при работа в двигатели с естествена вентилация и свръх налягане, създавано както от турбокомпресор, така и от компресор, задвижван от коляновия вал.

СF-2 - Тези масла са предназначени за двутактови дизелови двигатели, изискващи ефективен контрол върху износването на цилиндъра, цилиндровите пръстени (сегменти) и отложенията.
Въведено е от 1994 г. и може да се използва в съоръжения за които е предписана категория СD-II.

СG-4 - Маслата са предназначени за високоскоростни четиритактови дизелови двигатели, работещи с дизелово гориво със съдържание на сяра от 0,05 % до 0,5 %т. Въведени са през 1995 г. и осигуряват ефективен контрол върху високотемпературните отложения по буталото, износването, корозията, пенообразуването, окислителната стабилност и натрупването на сажди. Тези масла са особено ефективни в двигатели, проектирани да отговарят на стандартите за емисиите от 1994 г. Те могат да се използват и в двигатели, за които е предписано да работат с масла от категория СD, СЕ, и СF-4.

СН-4 - Маслата са предназначени за високоскоростни дизелови двигатели, проектирани да отговарят на стандартите за емисиите от 1998 г. и работещи с дизелови горива със съдържание на сяра до 0,5 %т. Въведени са през 1998 г. Може да се използва в двигатели, за които са препоръчвани масла от категории СF-4 и СG-4.

СI-4 - Маслата са предназначени за високоскоростни, четритактови дизелови двигатели, снабдени с ЕОК. (системи за рециркулация на изгорелите газове), проектирани да покриват изискванията на стандартите за опазване на околната среда от 2004 г., при работа с дизелово гориво със съдържание на сяра до 0.5 %. Могат да се използват вместо СD, СЕ, СF-4, СG-4 и СН-4.

Моторните масла, които могат да се използват за бензинови и за дизелови двигатели имат двойно означение: АРI СС/SD, СD/SЕ, SG/СС и т. н."

... следва продължение за класовете и категориите според АСЕА (Асоциацията на Европейските Автомобилни производители)
IV. 2.2. АСЕА (Асоциацията на европейските автомобилни производители)

Съществуват и други класификационни системи за експлоатационни нива на моторните масла.

В Европа най-широко разпространение е получила спесификацията на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА)

На 25.10.2004 АСЕА публикува новите изисквания към маслата за сервизна обслужване на бензинови, лекотоварни дизелови и дизелови двигатели с устройства за третиране на отработените газове, и тежкотоварни дизелови двигатели. В тях са дефинирани минималните стойности на качествените показатели, които един продукт трябва да притежава, за да може да бъде представен на вниманието на членовете на АСЕА.
До 01.11.2005, всички производители на масла имащи претенции за нови масла (отговарящи на АСЕА) трябва да са изпитани по методики 2004 година
До настоящия момент са правени две по-сериозни промени на спецификациите на моторни масла.
Показаната по-долу диаграма дава еволюцията на спецификациите за моторни масла, разработвани от европейските автомобилни производители. ССМС беше организацията предшественик на АСЕА.

През януари 1996 ССМС методиките за моторни масла станаха невалидни и бяха заменени с методите на АСЕА. Това беше в сила както за моторните масла за леки, така и за маслата за тежкотоварни двигатели. АСЕА не поддържа повече европейските ССМС методики.
В издание 2004 на европейските методики на АСЕА категории А и В са комбинирани в съответните категории А/В. Същевременно е въведена нова група категории, като целта е създаването на спецификации за моторни масла, които да са подходящи за най-модерните съвременни и бъдещи системи за третиране на отработените газове в бензиновите и дизеловите двигатели. Тези категории са обозначени като Сх- категории.
От 1-ви януари 1996, за тежкотоварните дизелови двигатели категории Dх на ССМС са заменени от категории Ех на АСЕА. С това категории Dх на ССМС стават невалидни след тази дата и не се поддържат повече от АСЕА.
Европейските методики АСЕА 2004 за класификация на маслата за сервизно обслужване включват 3 групи (класа) от тест методики: една за бензинови и лекотоварни дизелови двигатели, една за тежкотоварни дизелови и нова за двигатели с устройства за третиране на отработените газове. Новото в настоящето издание 2004 е че, категории А и В се комбинират. Т.е., в миналото имахме две отделни А1-02 и В1-02 категории, сега имаме една комбинирана А1/В1-04 категория.
За всяка група от тест методики е предвиден код от две части за информация на клиентите, включващ буква, дефинираща класа (например А) и номер за категорията (например 1, 2, 3 …).
Освен това, всяка група има и двуцифрено число за ГОДИНАТА на внедряването на това експлоатационно ниво (например А1/В1-04).

КЛАСЪТ показва основния тип двигател, за който маслото е предназначено - в момента А/В бензинови и лекотоварни дизелови двигатели; С - съвместими с катализаторите масла за бензинови и дизелови двигатели с устройства за третиране на отработените газове и Е - тежкотоварни дизелови двигатели. В бъдеше могат да се добавят и нови други класове, ако например двигателите, работещи с естествен (природен) газ покажат, че се нуждаят от масло, чиито показатели трудно биха могли да бъдат отнесени към някой от наличните днес класове.

С КАТЕГОРИЯТА се означават маслата за различните, конкретни приложения или предназначения на този клас, свързани с някои аспекти на експлоатационното ниво на маслото. По-долу, само информативно, са дадени типичните приложения за маслата, отговарящи на всяка тест-методика. Специфичното (конкретното) приложение на всяка категория масло са в отговорностите на производителя на автомобила или двигателя. Маслата от една категория, може да отговарят и на изискванията и на друга категория, но има двигатели, в които могат да се ползват масла само от една категория от даден клас."

Заключена

Върни се в “ГРИЖИ, ПОДДРЪЖКА И ЕКСПЛОАТАЦИЯ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 13 госта