Страница 1 от 1

Дисекция на задно гърне Фокус 2

Публикувано: 31 авг 2014, 18:32
от synthez 3D
От доста време имам намерение да тунинговам изпускателната система на Форд Фокус 2 с цел да я направя по-тиха. Обичам безшумните автомобили и затова спортното звучене не ми е много комфортно за дълъг път. За да се обезшуми заводската система, първо трябва да се знае как е изградена тя и защо звучи по-спортно. Благодарение на колегата bivanov20 се сдобих с оригинални гърнета от Форд Фокус 1,6 и първият етап беше да се разреже основния шумозаглушител и да се види как е изграден. Оказва се, че гърнето е с 3 камери, едната от които е запълнена с шумопоглъщащ материал (стъклена вата). По принцип това е добре, но в действителност ватата е натъпкана много плътно, което според мен елиминира действието на третата камера и от там идва и по малката ефективност на заглушителя като цяло. Натъпкана е толкова плътно, че след като я извадих отвътре си беше абсолютно бяла и чиста, което показва, че през нея не са преминавали изгорели газове.
ImageImage
Image
Единствената логика на такова плътно напълване на камерата, според мен е неминуемото изгаряне и разпрашване на ватата с времето, което с годините ще доведе до нейната загуба. Този шумозаглушител е на около 40000км. и явно е твърде нов, за да е достигнал нормалната си ефективност. И понеже вече го бях разглобил, реших да му направя набързо един 3D модел, за да е по-ясно как изглежда отвътре и как работи :D (може да се цъка на картинките за по-голям размер).
Image
Image
тук е илюстриран пътят на основния поток от изгорели газове.
Image
На тази илюстрация са добавени и част от допълнителните потоци в различните камери. Ватата в третата камера не е показана.

След като моделът беше готов, нямаше как да не си поиграя малко и да направя повечко картинки :D
ImageImage
ImageImage

От разрязването на гърнето стана ясно, че след няколко години звукът му ще се подобри (т.е. ще утихне за сметка на загубата на вата), но на мен не ми се чака и реших да направя нещо друго. Имайки в предвид разликите между изпускателната система на Фокус 1,6 и 1,8 (който е доста по-безшумен) нямаше начин да не опитам да изпробвам някакво подобрение. Основната разлика между двете изпускателни системи е в почти два пъти по-дългото резорнаторно гърне при 1,8. И понеже не искам да режа оригиналните тръби и гърнета реших да добавя още едно резонаторно гърне на мястото на крайната изпускателна тръба. Тъй като това гърне е само с една права тръба, без камери, то няма да оказва никакво съпротивление на изгорелите газове. Направихме го демонтируемо, а не заварено, за да може да се монтира и оригиналната тръба, ако се наложи някой ден. Определено мога да кажа, че ефекта е страхотен. Изчезна боботенето на определени обороти, което ме дразнеше, а на място колата не се чува дали работи, или не.
ImageImage
ImageImage
ImageImage

Re: Дисекция на задно гърне Фокус 2

Публикувано: 31 авг 2014, 22:28
от martin1977
Интересна тема колега. Поздравления за работата. Обаче някъде се губи логиката на цялото изпълнение. Конструкторите са изградили тази система като целта е ефективност в 3 насоки - безшумна работа, максимална производителност и екология. Конфликтът се получава от това, че заради екологията и тишината, максималната производителност реално не е толкова "максимална". Затова хората по света масово махат гърнета или слагат "спортни" с цел повишаване мощността като по този начин пренебрегват тишината и екологията. Честно да ти кажа едва ли е възможно да докараш по-тихо гърне от фабричното без това да окаже влияние на колата, тоест да се спъне. А като гледам кубатурата, това няма да се отрази никак добре. Милиони хора "тунинговат" изпускателната система карайки газовете да излизат по-бързо и лесно, а ти правиш точно обратното - задържаш ги. За пръв път виждам опит да се направи по-тиха кола, отколкото в завода на Форд.

Re: Дисекция на задно гърне Фокус 2

Публикувано: 01 сеп 2014, 08:13
от synthez 3D
При резонаторното гърне, което съм добавил, няма никакво задържане на газовете. Този тип гърнета са с най-малко съпротивление, но и с най-малко шумозаглушаване. Това не е основен заглушител. Вътре в него има само една права тръба от край до край, която е разпробита и газовете се движат директно към изхода, като част от тях се разширяват през отворите в обема на гърнето и затова звукът утихва. В това гърне няма прегради и камери, които да спират и пренасочват газовете, както е при основния шумозаглушител и заради това като съпротивление е сравнимо със съпротивлението на права тръба. Гърнето е монтирано на място, където оригинално има тръба, а не е добавено към системата, което би удължило пътя на изпускателните газове. По този начин общото съпротивление си остава същото. В действителност изпускателната система не е по различна от заводската на двигателите 1,8 и 2.0, където първото резонаторно гърне е два пъти по-дълго, т.е. сравнимо като обем с моите 2 резонаторни гърнета. Докато имах C-MAX-a, който беше с 1,8 можех да сравня звука на двата вида изпускателни системи и действително системата на 1,8 беше по-тиха. Сега вече и тази е толкова тиха и мога да те уверя, че няма загуба на мощност.

Re: Дисекция на задно гърне Фокус 2

Публикувано: 01 сеп 2014, 09:49
от bivanov20
Изглежда перфектно, браво за ентусиазма! >:D<:

Re: Дисекция на задно гърне Фокус 2

Публикувано: 01 сеп 2014, 12:26
от martin1977
Ако наистина е така и системата като цяло е по-тиха без това да е повлияло по никакъв начин на мощността, тогава работата е страхотна.

Re: Дисекция на задно гърне Фокус 2

Публикувано: 01 сеп 2014, 14:07
от kito
martin1977 написа:Ако наистина е така и системата като цяло е по-тиха без това да е повлияло по никакъв начин на мощността, тогава работата е страхотна.
Ако е така, то ФОРД са за трепане!
Супер много ме дразни тая кола при и над 100 км/ч. При 140 км/ч по магистралата все едно съм на рали от към звул и скоростната кутия ми плаче викайки: дай ми 6-таааа!

Re: Дисекция на задно гърне Фокус 2

Публикувано: 01 сеп 2014, 14:35
от S_C
ДОбре де...то хубаво сложихме огромните гърнета...а със стоящата вълна и с резонанса на Хелмхолц какво направихме?
На 5000 огорота няма да бучи басово, ще пищи все едно колиш прасе. И какво печелим от това?

Re: Дисекция на задно гърне Фокус 2

Публикувано: 01 сеп 2014, 16:05
от synthez 3D
Уверявам те, че на 5000 оборота няма никакъв проблем. Работи доста по тихо от колкото беше, така че печалбата е налице :D
Не виждам какво му е огромното на едно гърне 250Х100мм. още повече, че на Фокус 1 там има такова, което е доста по-голямо. Както се вижда от конструкцията на оригиналния шумозаглушител в него няма хелмхолцов резонатор. Това е и една от причините да е по-шумен, защото няма вълна с обърната фаза, която да се върне и унищожи част от енергията на звука. Този шумозаглушител е направен с цел минимално съпротивление и спортен звук. Хелмхолцовия резонатор представлява една затворена камера, която неминуемо би повишила съпротивлението на гърнето като цяло, макар че ще гаси звука много по добре. Има много видове различни конструкции на шумозаглушители и затова исках първо да видя как е направен оригиналния, за да реша как може да се намали шума.
Пак казвам, че тази промяна не е нещо нестандартно и системата е със същия брой компоненти като заводската, която се монтира на 1,8. Просто по някаква причина (предполагам спестяване) от Форд са решили, че първото резонаторно гърне при 1,6 може да е по късо.

Re: Дисекция на задно гърне Фокус 2

Публикувано: 01 сеп 2014, 20:12
от S_C
Резонаторите са по-човешкото и по-лесно решение, след като така и така ще се реже гърнето, ама....темата не е като за нашия климат, че много раЦери има и ако научат как се смятат, ще се започне едно слагане на резонатори на всякакви видове гробници...и ужасът по квартала ще стане тотален нощно време.:))

Re: Дисекция на задно гърне Фокус 2

Публикувано: 01 сеп 2014, 21:14
от OgiDogi
synthez 3D написа:... Просто по някаква причина (предполагам спестяване) от Форд са решили, че първото резонаторно гърне при 1,6 може да е по късо.
Имаме участник, познал точната причина за скопяване на изпускателната система за сметка комфорта на пътуващите.
На всеки 1 милион автомобила с този двигател (респективно - изпускателна система) и спестен 0.5 кг. стомана/брой, се спестяват 500 тона материал.