Гр.Отг., ПТП и адекватно поведение

И как да се борим с тях!? Петте секунди преди катастрофата. Това можеше и да не се случи.
sharky2010
потребител
потребител
Мнения: 9
Регистриран: 04 фев 2010, 13:06
Модел на автомобила: Ford Sierra
Status: Извън линия

Гр.Отг., ПТП и адекватно поведение

Мнение от sharky2010 » 03 дек 2011, 12:29

Колеги, пускам тази тема първо защото съм застраховател (но не продавач на застраховки- аз гледам щети) и второ, защото тази година двама мои познати удариха пешеходци и имаха големи проблеми след това. Няма да агитирам никого за нищо, просто ще обясня някои неща, за да са ясни, особено през тези месеци, когато се засилва рискът от ПТП (макар че в България този риск е постоянно висок).

Искам да обясня за застраховката "Гражданска отговорност". Шофьорът си я прави, за да не плаща той щети, причинени от него. По ГО не се плащат повреди на вашата кола- независимо дали сте виновни за причиняване на ПТП, или не! Шофьорът си прави ГО в дадена застрахователна компания (примерно ДЗИ) и шофира. Става ПТП и ако той е виновен, тогава ДЗИ плаща всички щети на пострадалия- ако е ударена кола- плащат се ламарините, ако е ударен човек- плащат се обезщетения за телесни повреди и обезщетения за пропуснати ползи. Ако стане ПТП и ти не си виновен, няма да търсиш пари от фирмата, в която ти имаш ГО, а от тази, в която е сключено ГО на виновния водач.

Нещо, което е важно- пари от застраховател се взимат само и единствено, ако имаш документ от ограните на реда (КАТ, МВР) и този документ отразява ПТПто. Ако само леко се чукнете, пак трябва документ (ДКП, или двустранен констативен протокол) и пак се известява КАТ/МВР чрез обаждане на 112. Каква е процедурата- става леко ПТП, участниците спират, слизат, вадят по един протокол и го попълват. Обаждат се на 112 и казват на тази и тази дата между еди какви си автомобили стана леко ПТП с такива и такива щети по колите, моля да ни дадете номер за събитието. От 112 лелката казва номер и той се записва отгоре на протокола. Чак след това участниците си разделят копията от протокола и си тръгват. Застрахователят има пълно право да откаже плащане, ако на протокола няма номер. Също така този номер трябва задължително да бъде написан на протокола (тоест издаден от 112) в деня на ПТПто, иначе става невалиден. Също така- в протокола се описват точно повредените части. Няма истории от рода "счупи ми се и това, ама забравихме да го напишем"- просто няма да го платят, ако не е написано в протокола.
Това важи и за протоколите, които полицаите пишат, така че и там трябва да се внимава куките да не пропуснат нещо, защото са мърлячи, а и понякога искат пари, за да опишат точно всички повреди, или да стъкмят протокола така, че в него да влязат предишни щети, които са от други неща.

Също така- застрахователят има право да забави плащането и дори да го откаже, ако се усъмни, че леко ПТП е инсценирано. Например става леко ПТП днес и пострадалият отива да си получи парите след 3 месеца. Застрахователят има право да извика другия участник и да свери повредите по двете МПСта и ако не съответстват- да откаже. Тоест напълно реален случай е леко ПТП между Q7 и дърта Лада като шофьорът ма Ладата е виновен. Кифлата с Q7цата се бави и отива за парите след 2-3 месеца, а шофьорът на Ладата я е оправил сам по различни причини. Застрахователят се съмнява, че кифлата е чукнала джипа при паркиране и вика Ладата за сверка. Ладата няма повреди и на кифлата й се отказва. Пример давам за възможности и съветвам в такива случаи да няма забавяния, въпреки че срокът за предявяване на претенция по ГО е повече от година.
Защо е така всичко това- защото аз мога веднага да си опиша на протокол старите щети на очуканата бричка и да ги представя за леко ПТП с участие на съседа и да ползвам данните за колата му срещу 2 ракии примерно и да отида да искам пари за щета след 3 месеца и да кажа, че ламарините ми за тия 3 месеца са ръждясали. Викат неговата кола и тя е "ремонтирана" в тези 3 месеца.
Така че този срок от над година е нож с 2 остриета- от една страна удобство, но от друга дава възможности на застрахователя да откаже обезщетение.

Защо не трябва да се допуска практиката да се взимат на ръка пари от виновния водач и да не се търсят застрахователи? Защото аз чуквам леко някаква кола и съм виновен. Слизам, давам 50 кинта и запомням номера. Разделяме се, отивам в Гаранционния фонд и казвам "кола с този номер ме удари и избяга". Какво следва- при известна доза късмет и ако знам как да представя нещата може на мен да ми платят повече от тези 50 кинта и то НЕ от застрахователя на виновния, а лично от човека, защото след като е напуснал ПТП той дължи парите. Повече за това ще обясня по-надолу.

Кога виновният шофьор ще плати вместо застрахователя цялото обезщетение? Когато е напуснал ПТП, или е карал пиян. Това е много важно- независимо дали имаш валидна застраховка "Гражданска отговорност", ако направиш катастрофа и се установи, че си пил- застрахователят ще плати, но след това по съдебен път ще си прибере парите от теб. И това става, до стотинка, независимо как. Времената и практиките на ВИС и СИК още не са отминали, все още си има "бригади" към застрахователите, но това е друга тема.

Също така, много важно- при напускане на ПТП положението е същото. По закон е задължително да се остане на място, когато е станало ПТП. И 20 метра да преместиш колата, за да не пречи примерно, ако това е упоменато в протоколите от КАТ, застрахователите имат право да заведат иск срещу теб. Има всякакви случаи, разбира се, когато може да се наложи да се напусне ПТП с цел да се закара пострадал пешеходец в болница- тогава това трябва задължително да се упомене в протокола, за да не завежда иск застрахователят (макар че и такива абсурди се случват).
Даже има бонус- в случаи, когато застрахователят е сигурен, че ще си възстанови парите по щетата, той е склонен да плати целия размер и даже отгоре и после да изкара случая като реклама с цел качване на имиджа си от рода "ето, ние платихме и надплатихме на пострадалите". А и така се предпазва от съдебни искове от страна на пострадалите- те няма да го съдят за изчислено мизерно обезщетение. Така че наистина- внимавайте с алкохола и напускането на мястото на ПТП!

Последното, за което се сещам- кога КАТ/МВР са задължени по закон да пристигнат на мястото на ПТП? Когато едно или повече от участващите МПСта не са способни да се движат. Тоест, може да ги викнете и за леко чукване- спускате си едната гума (или я срязвате уж от ПТПто се срязала) и казвате "колата не може да се движи на собствен ход" и те са задължени по закон да дойдат. Те затова и бяха въведени двустранните протоколи- за да им се облекчи работата да не гледат съвсем леките чуквания.

И най-важното- трябва да се мисли и да се действа на момента- дали ще се вика КАТ, дали не. Макар че лично мой съвет е винаги да се вика, защото възможности за прецакване на ситуацията ако не са дошли- много повече, отколкото ако са дошли. Макар и да пишат актове и глоби и да взимат точки, има и по-големи мръсници от тях, които са готови да отидат и да излъжат, че колата, която те са ударили, всъщност ги е ударила и избягала.

И още нещо- дали ще се откаже плащане на обезщетение, а и самият размер на обезщетението- това си е понякога чист късмет и много зависи от застрахователя. Например една щета в ДЗИ ще бъде изчислена на 1000 лв, в БГ Имоти на 1200, в Лев Инс на 800. Примерно казвам, не е задължително да стане точно така. А и зависи от самите участници в ПТПто- ако са разбрани хора, наистина може да мине и без КАТ и без застрахователи.

Надявам се да съм полезен с този ферман, ако има нещо- питайте и лека и безаварийна на пътя!

Потребителски аватар
_bioHAZArd_
потребител
потребител
Мнения: 286
Регистриран: 28 мар 2008, 13:09
Модел на автомобила: Ford Focus 1.8 TDCI, Ford Mondeo 1995 2.0 136 hp 16V Ghia ГИ Фобос
Местоположение: Габрово
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Гр.Отг., ПТП и адекватно поведение

Мнение от _bioHAZArd_ » 03 дек 2011, 13:16

Полезно е, аз не знаех че като си правите протокол се звъни на 112 _friends_
Една страна, един народ, единна вяра, нов живот!

diesel1.6
потребител
потребител
Мнения: 4211
Регистриран: 11 яну 2006, 14:37
Модел на автомобила: escort 1.3 GL + escort 1.6 d и мондео 1.8тд с летни джанти
Местоположение: Варна
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Гр.Отг., ПТП и адекватно поведение

Мнение от diesel1.6 » 03 дек 2011, 18:39

Аз звъня на застрахователя на виновната страна, и на полицията.
Относно размера на щетата - в офисите се държат странно, не знам как да кажа. Прикриват момента в който се решава кое и какво ще ти платят. И всичко според тях трябва да си го знаеш с идеята, че винаги се процедирало по еднакъв начин. Е аз като досега не съм катастрофирал - какво трябваше да кажа. Вероятно ми платиха някоя стотачка по-малко.
Относно бригадите - ами като едно време - всеки много важен си намира майстора - така и те. Много обичам такива бригадири, забавно е да гледаш като видят зор.

Потребителски аватар
mrdds
потребител
потребител
Мнения: 3127
Регистриран: 23 фев 2006, 12:26
Модел на автомобила: S max 2.0 Diratec HE 2007 titanium
Местоположение: Пловдив
Status: Извън линия

Re: Гр.Отг., ПТП и адекватно поведение

Мнение от mrdds » 05 дек 2011, 10:14

sharky2010 написа: Също така- в протокола се описват точно повредените части. Няма истории от рода "счупи ми се и това, ама забравихме да го напишем"- просто няма да го платят, ако не е написано в протокола.
Добре де,всеки човек трябва да е монтьор ли и на пътя да установи всички повреди иначе няма да му платят.
Видимо може да са смачкани ламарини,но на стенд да се установи,че примерно носач е усукал ухото на купето,или радиатора е пукнат и капе по 20 капки вода на ден.Като не си ги писал тези неща в протокола ще ги пропусне ли застрахователя?

sharky2010
потребител
потребител
Мнения: 9
Регистриран: 04 фев 2010, 13:06
Модел на автомобила: Ford Sierra
Status: Извън линия

Re: Гр.Отг., ПТП и адекватно поведение

Мнение от sharky2010 » 06 дек 2011, 11:22

При случай, че се съмнявате, че може да има още щети, невидими на огледа, искате задължително да запишат на листа с повредите "допълнителен оглед- еди какви си части" и се разбирате за ден и час. Но за допълнителния оглед колата трябва да е разкомплектована от шофьора, за негова сметка, т.е. той се оправя с това да я разглоби, за да я снимат.

diesel1.6
потребител
потребител
Мнения: 4211
Регистриран: 11 яну 2006, 14:37
Модел на автомобила: escort 1.3 GL + escort 1.6 d и мондео 1.8тд с летни джанти
Местоположение: Варна
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Гр.Отг., ПТП и адекватно поведение

Мнение от diesel1.6 » 06 дек 2011, 11:42

Аз протестирах, че на огледа не ти казват нищо и записват по-малко от това което се вижда. Освен това, при ваденето наколата изпод един бус, някой е натиснал задния капак и това не било свързано с катастрофата. А ясно се вижда пресния отпечатък от натискането върху чернилката (бяла кола). Аз рядко катастрофирам, да вървят по дяволите такива мошеници. Обречени хора - да се надлъгват всеки ден. То се връща, на здравето.

stomanata
потребител
потребител
Мнения: 14
Регистриран: 30 дек 2011, 22:34
Модел на автомобила: cr-v
Status: Извън линия

Re: Гр.Отг., ПТП и адекватно поведение

Мнение от stomanata » 13 авг 2012, 22:16

Привет и от мен.
След малко ще пусна и моя тема по въпроса, но да вметна че описа на полицайте, посетили ПТП-то
не е от значение за застрахователя. Вещото лице си прави опис и по него се изплаща, т.е може човек и да си води дело ако вещото лице не е много вещо :P

pakumba
потребител
потребител
Мнения: 93
Регистриран: 26 апр 2005, 20:32
Модел на автомобила: fiat croma 2.0 i.e
Местоположение: софия
Status: Извън линия

Re: Гр.Отг., ПТП и адекватно поведение

Мнение от pakumba » 31 май 2013, 16:40

И аз ще напиша какво знам, защото наскоро ми се случи да пишем двустранен протокол, а от въвеждането им не бях писал и видял малко зор. Първо да се похваля, че застраховката на виновния беше в Евро Инс и бях супер приятно изненадан колко лесно мина всичко и ми преведоха парите за 2 дни след огледа :shock: Значи при ПТП се попълва протокола на виновния водач. Логото отгоре има значение и то голямо, има видове протоколи, такива с лого и такива без лого, ако няма лого на протокола, може да се ползва и този на невинния, но ако ако има лого, то трябва да се попълни на виновния протокола. В лявата част, сектор А се попълват данните на виновника, под сектор А са щетите на виновния. В сектор Б е невинния и така, на мен ми казаха задължително долу в забележки да напишем кой е виновния и кой невинния, независимо, че както казах са разделени на сектори. Като се подават документите се иска бележка от банката, че съответната сметка е ваша, не просто да им я кажете или напишете, а официален документ за принадлежност на сметката.

Отговори

Върни се в “ЗАСТРАХОВКИ, КАТ и ПТП”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 72 госта