Страница 1 от 1

Промените в ЗДвП-затъмняването на стъклата-размисли и страсти

Публикувано: 12 яну 2017, 20:25
от S_C
След седмица (21.01) влизат в сила гласуваните през м. декември 2016г. промени в ЗДВП. Това става един месец след приемането им. Тук ще се спра само върху най-спорната от всички направени поправки-тази за стъклата. Тя се намира в чл. 105 от закона и гласи следното:
Чл. 105.
(1) Забранява се ограничаване на видимостта през челното, задното и през страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на прозрачността им.
(2) Ограничаване на видимостта през стъклата на задните странични врати на леките автомобили, както и намаляване на прозрачността им, се допуска само при наличие на огледала за виждане назад от двете страни на автомобила.
(3) Намаляване прозрачността на стъклата по ал. 2 се допуска само в границите на стойностите, определени в Правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации.


Промените са предложени преди повече от година и малкото изпратени становища срещу този текст отново бяха само от фирмите, търгуващи с фолио. За поредна година, автоклубовете в БГ (поне двадесет регистрирани като юридически лица и провеждащи дейност) решиха, че промените в закона не ги касаят, че нямат работа там и отново никой не написа два реда, в резултат на което предложените промени станаха част от закона така, както си бяха подготвени още от самото начало. Милиционерското лоби в партия ГЕРБ, подкрепено от няколко комунисти, отново прокара безсмислени ограничения в правата на гражданите. И ако до сега го правеха под предтекст за подбряване на сигурността, сега дори и толкова не се постараха, а директно хвърлиха един пакет промени, които минаха без никаква съпротива.
И така, текстът е пред нас.
По чл.1 е последователна съществуващата до момента съдебна практика, която приема, че с текста са уредени две самостоятелни хипотези. Едната- че е забранено ограничаването на видимостта, а другата-че е забранено намаляването на прозрачността на стъклата. Това са две самостоятелни административни нарушения, без да е нужно да са налице и двете едновременно. Достатъчно е само едното. Отнася се за предното стъкло (тук няма промяна), задното и двете странични стъкла, намиращи се от двете страни в зоната на видимост на водача към пътя. С това се преодолява едно по-старо разбиране на съдилищата, че автомобилите комби и хечбек нямат задно стъкло, а врата, понеже тя по талон е вписана като врата. Сега акцентът е върху функционалността на стъклата- съответно като предно и задно. Изработката им по различна технология-съответно закалено и триплекс, също остава без значение.
Този текст не касае стъклата, които не осигуряват видимост към пътя! Стар милиционерски трик е четенето на текста до онази запетайка, след която се пояснява, че ограничението важи само за стъклата, които осигуряват видимост към пътя, благодарение на която не един катаджия е празнувал Нова година през август, а някои започват и още от април. Жертва на това стават предимно млади водачи.
Алиня 2 въвежда новото понятие "задни странични врати" в закона, с което се ликвидира съществуващата към момента благоприятна съдебна практика. Много им пречеше, много дела губеха заради тая норма. И вече съвсем новото- изричното препращане към правилата на ИКЕООН за типовото одобрение, където минималният процент светлопропускливост на страничните стъкла е определен на 70%. Максимално допустимо затъмняване-30%. Допустимо е при наличието на огледала от двете страни.

Сега...какво можем и не можем, съответно на горните текстове:
На предно, задно и предни странични стъкла-нищо не може.
Задни странични стъкла се разделят според вида на МПС:

- Автомобили със задни врати могат да намалят прозрачността на стъклата до 30% (70% пропускливост), но няма забрана за ограничаване на видимостта през тях в каквито и да е граници, по какъвто и да е начин, в случай, че имат две странични огледала. Пердета, щори...са напълно позволени, в сила си е чл. 13 от Правилника, който изрично ги регламентира:
Чл. 13. Забранено е поставянето на пердета на стъклата на предните врати и на задното стъкло. Допуска се поставяне на пердета на стъклата на задните врати само при наличие на огледала за виждане назад от двете страни на автомобила.

- Автомобили без задни врати...това са двувратки, микробуси, автобуси, кабриолети и др. МПС, при които задните странични стъкла не са монтирани на врата. Без значение дали са подвижни или неподвижни тези стъкла, ако не са на врата, те остават извън рестрикциите на закона. Няма никакво ограничение в степента за затъмняване и ограничаване на видимостта през тези стъкла, защото текстът на ал.2 изрично свежда приложението и само до стъклата на задните странични врати, а текстът на ал. 3 препраща към нея! Те остават и извън приложното поле на правилника относно пердетата-просто за тях в правилника няма регламентация.

Успех и помнете, че гражданските права са като мускулите-трябва да се упражняват ежедневно! smileys-car-driving

Re: Промените в ЗДвП-размисли и страсти

Публикувано: 12 яну 2017, 20:35
от dtrifonov
В такъв случай какво се случва с вече затъмнените стъкла? Т.е. заварено положение.
Поздрави!

Re: Промените в ЗДвП-размисли и страсти

Публикувано: 12 яну 2017, 20:44
от S_C
Няма такова. За фабрично затъмнените твърдят, че ще се приема, че ограниченията са спазени, но оцветяването трябва да е в самото стъкло, не с фолио. Към никое МПС не могат да се поставят по-строги ограничения, в сравнение с тези, които са били в сила към момента на производството му...та съм склонен наистина да вярвам, че фабрично затъмнените няма да ги закачат.

Re: Промените в ЗДвП-размисли и страсти

Публикувано: 12 яну 2017, 21:08
от ЯЛТА
Както и преди съм писал, единственото обяснение за тези безсмислени промени е съществуването на тази абсолютно непрофесионална комисия по транспорт към Н.С. Пълни любители с отсъствие на професионализъм, лоби на организации чиято единствена цел е съществуване и печалба на средства без работа. Тея хора не искат да разберат, че се шофира с МОЗЪК, не с очи ! Очите са само "камера", а мозъка възпроизвежда какво е видяла "камерата" !
Няма оправия, и по зле ще става................

Re: Промените в ЗДвП-размисли и страсти

Публикувано: 12 яну 2017, 21:31
от S_C
Всички комисии се състоят само и единствено от действащи депутати. Единственият коректив е внасянето на писма, становища и т.н. от граждани и организации, както и участието в процедурите по обсъждане.

Re: Промените в ЗДвП-размисли и страсти

Публикувано: 12 яну 2017, 23:59
от dimkar
Аз пък не разбирам, какво толкова ви тормозят тези промени.

Re: Промените в ЗДвП-размисли и страсти

Публикувано: 13 яну 2017, 12:49
от ЯЛТА
dimkar написа:
12 яну 2017, 23:59
Аз пък не разбирам, какво толкова ви тормозят тези промени.
Конкретно тези, и мен не ме дразнят. Въпроса е че се работи непрофесионално, има далеч по важни неща с които не могат да се справят. Но както Митака пише, те само разглеждат и гласуват казуси изпратени им и предложени от разни организации, сдружения, и така.

Re: Промените в ЗДвП-размисли и страсти

Публикувано: 13 яну 2017, 17:47
от HACKO
dimkar написа:
12 яну 2017, 23:59
Аз пък не разбирам, какво толкова ви тормозят тези промени.
Отговора е прост, малоумни са! По същата логика, утре ще забранят товарните микробуси и пикапи.

Re: Промените в ЗДвП-размисли и страсти

Публикувано: 13 яну 2017, 18:37
от S_C
dimkar написа:
12 яну 2017, 23:59
Аз пък не разбирам, какво толкова ви тормозят тези промени.
Неприкосновеността на превозното ти средство е гарантирана от закона, както неприкосновеността на твоите вещи, самата ти личност и личен живот. Това са основни граждански права. Подобна забрана е идентична по съдържание с това утре да ти забранят да си сложиш пердета на прозорците или да си затъмниш тъклата у вас. Можеш да превозваш пътници и товари без те да е нужно да са видими за всички. Полицията има своите права да те спре, да извърши проверка. Личният ти живот обаче може да бъде обект на посегателство от много други субекти, които не са държавни органи. Визуалният достъп до твоята собственост е вид достъп до нея. И ти имаш право да ограничиш този достъп с цел защита на свои законни права и интереси. Не само лични, но и икономически. Авторско право върху картина, чертеж, дизайн...

Re: Промените в ЗДвП-размисли и страсти

Публикувано: 13 яну 2017, 19:40
от m_fokus
Идеята предполагам е да се вижда пътната обстановка по-добре от водача, защото има коли в които си като в пещера заради тонировката и видимостта съответно също страда.
Промените предполагат закупуване на мноооого уреди за измерване на пропускливостта (някой ще трябва да поеме обществена поръчка ;) ) и съответно тяхното обслужване и сервизиране. В интернет е пълно с клипчета относно това как на североизток от нас правят на луди полицаите затова че уредите са без техпаспорт, неминали годишен преглед и т.н.
Абе ще е весело явно :)

Re: Промените в ЗДвП-размисли и страсти

Публикувано: 13 яну 2017, 20:00
от ЯЛТА
А като постоянно срещам правителствени-предполагам, автомобили със 100 % затъмнени стъкла ? Как ли ще стои въпроса с тях............

Re: Промените в ЗДвП-размисли и страсти

Публикувано: 13 яну 2017, 20:38
от OgiDogi
ЯЛТА написа:
13 яну 2017, 20:00
А като постоянно срещам правителствени-предполагам, автомобили със 100 % затъмнени стъкла ? Как ли ще стои въпроса с тях............
Ами, ако се водят нещо "специално", вероятно не подлежат на спиране и проверки... да не станат полицаите на кълбета :)

Re: Промените в ЗДвП-размисли и страсти

Публикувано: 13 яну 2017, 20:49
от S_C
Това с видимостта е голяма дивотия. Като спра с буса в някоя колона....долният ръб на задния джам му е на нивото на покрива на по-високите коли. Не само този зад мен, ами и цялата колона назад не вижда абсолютно нищо. Аз също виждам само покриви и антени. А мойто бусче е малко. Два нормални товарни буса на пътя и до там с видимостта на тия отзад.

Re: Промените в ЗДвП-размисли и страсти

Публикувано: 13 яну 2017, 20:49
от ЯЛТА
Е да де, знаеме го
-"Закона е врата у поле". лъвовете скачат от горе, мишоците се промушват от долу, лисици и вълци заобикалят, а воловете и овците чакат........

Re: Промените в ЗДвП-размисли и страсти

Публикувано: 13 яну 2017, 22:47
от pepy1
как? как? ааааааа знам си правата!
https://youtu.be/68jT4O1KJCs

Re: Промените в ЗДвП-размисли и страсти

Публикувано: 13 яну 2017, 23:24
от dtrifonov
Явно отпада промяната.
http://automedia.investor.bg/a/0-nachal ... -obnovena/
Поздрави!

Re: Промените в ЗДвП-размисли и страсти

Публикувано: 14 яну 2017, 01:10
от S_C
Да, гласуваха го вчера, внесено няколко часа преди заседанието. Обърнаха всичко с главата надолу, но изобщо не ми е ясна тая редакция, защото ако се вярва на така качения текст, сега дори предното и страничните стъкла ще са разрешени за затъмняване с по 25%. Нека излезе в ДВ какво точно са гласували.

Re: Промените в ЗДвП-размисли и страсти

Публикувано: 14 яну 2017, 09:00
от m_fokus
Ще стане ясно.
Тъй като клипчето е за случка в Беларус, до колкото знам преди беше така, ако си с фабрична тонировка обозначена на стъклата не те закачат, ако си с прекалено тъмно фолио може и да минеш метър ако си с чужда регистрация и минаваш транзит, иначе сваляш на границата.

Re: Промените в ЗДвП-размисли и страсти

Публикувано: 14 яну 2017, 13:38
от S_C
Този от клипа просто си е монтирал цветно фолио. То само оцветява стъклата, при запазване на светлопропускливостта над 95%. Понеже уредите за измерване винаги работят с някакъв процент грешка, ако отклонението е в рамките на грешката, не могат да те санкционират. И у нас е така. Грешката на уреда не може да се приема в твоя вреда. С радарите е същото. Фолиата, които филтрират УВ лъчите обаче не могат да го постигнат. Технологията на производство е такава, че няма как да пропускат дори 95% от видимата светлина.

Re: Промените в ЗДвП-размисли и страсти

Публикувано: 26 яну 2017, 15:44
от Ivaylo Georgiev
Това е най-новата редакция:
Чл. 105. (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.; изм. и доп., бр. 101 от 2016 г., в сила от 22.01.2017 г.; изм., бр. 9 от 2017 г., в сила от 26.01.2017 г.) (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 22.01.2017 г.) Забранява се ограничаване на видимостта през челното, задното и през страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на прозрачността им.
(2) (Доп. - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 22.01.2017 г.; изм., бр. 9 от 2017 г., в сила от 26.01.2017 г.) Ограничаване на видимостта, както и намаляване на прозрачността на стъкла, различни от челното и стъклата на предните странични врати, се допуска само при наличие на огледала за виждане назад от двете страни на автомобила.
(3) (Нова - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 22.01.2017 г.; изм., бр. 9 от 2017 г., в сила от 26.01.2017 г.) Намаляване прозрачността на стъклата по ал. 1 се допуска само в границите на стойностите, определени в Правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации.