Как да караме по–икономично?

Това се прави така! Няма смисъл да откриваме топлата вода.
Отговори
Потребителски аватар
Brock
потребител
потребител
Мнения: 2226
Регистриран: 15 фев 2005, 11:49
Модел на автомобила: Mondeo 1.6 16V - 94г. - комби АГУ
Местоположение: София, Гео Милев
Контакти:
Status: Извън линия

Как да караме по–икономично?

Мнение от Brock » 02 дек 2004, 17:09

Парите не стигат. Бензинът също. Убедена съм, че всеки шофьор ще се зарадва, ако апетитът на автомобила му намалее. Но на каква цена? Безплатен обяд няма. Ниският разход на гориво не прави изключение. Нека поговорим за възможностите да се икономисва бензин и за това дали си заслужава да се жертваме заради тази цел.Актуалната “бензинова” тема обикновено предизвиква у събеседниците огромен интерес. Специалисти - много, мнения - двойно повече. Благоприятният изход от словесната битка се измерва с три пункта - техника, стратегия на избор на маршрут и стил на шофиране.

“Ламята” може да се усмири само в изправен автомобил. Това е основата, върху която се започва. Компресията в цилиндрите трябва да е в нормите, горивните системи да са “ток”, лагерите на ходовата част да се движат леко, а фрикционните накладки да не чукат по дисковете и барабаните нахалост. Накратко, автомобилът трябва да е в безупречно техническо състояние. Това гарантира възможно най-малко изхарчени пари за гориво. Дори да сте представител на малцинството, което не жали средства за луксове и не обръща внимание на разхода на гориво, все едно - няма да съжалявате, ако скъпото ви возило е изправно.

Специалистите твърдят, че за да се икономиса бензин е по-добре да ползваме по-рядко масло (в рамките на разумното, разбира се) за картера на двигателя и скоростната кутия. Дали да ползваме тайно оръжие или ще са необходими допълнителни технически мерки? Нищо революционно не следва. Само да имаме предвид, че по-икономични са безкамерните гуми с радиална конструкция. Налягането в четирите колела обаче не трябва да надхърля нормите, препоръчани от производителя. За да превърнем икономичното шофиране в традиция, трябва да ги проверяваме често. Манометърът

е уред, който не бива да се забравя.

Установяваме повишено налягане в гумите, наближаващо максималната граница, посочена от производетиля (указана на самата гума). Това неизбежно ще се отрази на управляемостта и плавната возия. Без да навлизаме в техническите дебри, предлагаме разумен компромис. Ако нормата е 2 кгс/см2, можем да поддържаме ниво най-много до 2,3-2,5 кгс/см2. И в никакъв случай повече.

Не натоварвайте генератора!

Да се обслужват климатикът, електрическата система, фаровете, вентилаторът, парното, затоплянето на стъклата и седалките, аудиоуредбата, допълнителните обордувания от типа на хладилник или автокафеварки, е необходима много енергия. Резултатът е увеличен разход на бензин. Затова ползвайте само онова, което наистина ви е необходимо. Включеният климатик пък е любимият десерт на “ламята”, поглъща с удоволствие и ненаситност.

Не ни е по силите да променим аеродинамиката на автомобила си. Но пък можем да караме със затворени прозорци. Да не поставяме багажник на покрива или пък да не превозваме извънгабаритен товар с малокалибрената си кола. Не си струва да подпъхваме под пружините и амортисьорите “тарикатлъци” за повишение на клиеренса. За съмнителна повишена проходимост ще платите с увеличен разход на гориво.

Тунинговите аеродинамични “пришивки” се поставят най-вече заради зрителната измама, а не за реална ефективност. Ако комшията-автомонтьор ви омая и ви се кълне, че ще превърне ъгловатата ви кола в суперболид, не му вярвайте. Първо, ако не сте любител на кича, ще изпаднете в амок при вида й, и второ, резултатът откъм аеродинамика ще бъде нулев, даже и отрицателен. Знайте, че единици са тези, които могат правилно да проектират, изработят и монтират красив и ефективен спойлер. Може би най-добре е да не се експериментира. Разбира се, има много атрактивни аксесоари за дизайна на возилото ви. Но за съжаление те не влияят положително върху аеродинамиката на колата. Напротив, обтегаемостта се възпрепятства, а оттук и повече изразходване на енергия и гориво. А в крайна сметка за какво са ви безполезни атрибути?

Бордовият компютър
също заслужава внимание. В много нови автомобили вече е фабрично вграден. От него водачът получава пълна информация за текущия и среден разход на гориво. С негова помощ може да се намали апетитът на колата до 0.5 л на 100 км без проблем. Ако тази електроника не е по джоба ви, на помощ идва икономайзер, който следи моментния разход на горивото. Такив прибор се монтира фабрично във версии с по-мощни двигатели. Продава се и отделно.

Собствениците на скъпи марки си струва да поръчат автомобила си с темпомат. Уредът поддържа зададената скорост и “използва” оптимален алгоритъм на управление. Умната електроника подава газ много по-точно, отколкото кракът на водача. Това автоматично води до намаляване разхода на гориво.

Изборът на маршрут също е от значение за порцията бензин. Изчислете приблизително най-краткия път и най-бързото стигане до желаната точка. Общата стратегия е: колкото по-малка е разликата между най-високата и средната скорост, толкова по-добре. Залогът на успеха е

равномерното движение.

Ето няколко примера. Добре знаете града, в който живеете. Познавате и обстановката по пътищата. Ако ще карате в града, избирайте време, когато задръстванията са по-малко. Не планирайте да пазарувате по път. По-добре се запасете с необходимите продукти пеш. Постарайте се да постигнете споразумение с половинката си за минимум спирки. Известно е, че прекрасната част от човечеството обича да се заплесва по лъскави и приятни за окото атракции. Не позволявайте да ви дават много акъл откъде да минете. Карайте си по предварително избрания и преценен маршрут от вас.Жителите на големите градове с нетърпение очакват края на работната седмица, за да потеглят към приятно място за уикенда. Е, тогава настъпва моментът, когато и най-съвършената техника гълта бензин като че ли баща ви е собственик на поне един петролен кладенец.

Какво да правим? Няма еднаква рецепта. Някой отпрашват от работа по-рано. Други отлагат тръгването за по-късно през нощта. Трети пък се връщат рано в понеделник сутринта. Най-общо, хората се стараят да избегнат масовото изнасяне от големия град в петък вечер и връщането в неделя вечерта.

Суматохата по градските улици не се поддава на прогнози. Оптималният маршрут се избира чрез експерименти. Понякога по-дългият път може да се окаже по-кратък и по-икономичен. В друг случай маршрутът до работата трябва да се изучи до най-малки подробности. Да се запомни в кой ден от седмицата натоварването е най-силно, да се обърне внимание на режима на работа на светофарите и т.н. В идеалния случай не е лошо да имате няколко собствени, добре усвоени шаблонни схеми за прекосяване на града от край до край. Слушайте радио, гледайте телевизия, четете вестници. Празници, демонстрации, посрещане на делегации, ескортиране на важна клечка, откриване на магазини...Медиите ще помогнат на водача да изчисли откъде да мине, за да избегне досадните задръствания по определени поводи.

Често в престой не спираме двигателя. Трябва да е погрешно. На спрелия автомобил не му е нужен бензин. Икономията тогава ще бъде налице. Оставяме настрана екологичната полза. Със сигурност апетитът на нашето превозно средство зависи от стила ни на шофиране. Няма да правим скучни разчети. Ще предложим три лесни правила. Първо - не удавяйте мотора с бензин. Внимателно използвайте газта. Ако за поддържане на скоростта е достатъчно да държим четвърта скорост, няма нужда да се ръчка на трета. Само опитайте да карате с малко по-малка амплитуда на педала на газта от обикновеното и съвсем скоро ще установите, че досега сте го натискали повече от необходимото.

Второ правило: колкото по-малко ходове извършвате с колата си за единица разстояние, толкова по-малко гориво попада в камерата за изгаряне. Преминавайте възможно най-бързо на висока предавка. Идеалният вариант е пета скорост плюс безусловното изпълнение на първо условие.

Трето правило - движещият се автомобил образува кинетична енергия, която е изгодна да се използва, вместо да се набира отново. Използването й спестява доста бензин.Често се изнервяме на водачи, които изостават от потока коли. Наистина, трябва да се стараем да поддържаме ритъма на движение на околните. Освен това пътната ситуация трябва да се преценява не само за момента, а и за много ходове напред. Добрият водач не гледа само себе си, а и наблюдава внимателно колегите на пътя. Това му позволява да съкрати броя на натискането на спирачката и да кара по-равномерно, безопасно и икономично. Не се надпреварвайте - животът е по-значим от себедоказването. Освен това отсъствието на резки ускорения и високи скорости се отразява благоприятно върху съдържанието на резервоара.

По наклонен път спокойно можете да я пуснете по инерция. Преди да натиснете отново педала, превключете на по-висока предавка, плавно подайте газ и напред - към върха.Това е всичко.

Точната, разчетена работа на педала на газта изморява крака. Честите размишления за маршрута и прогнозирането на пътната обстановка натоварват мозъка. Отказването от високите скорости и резките стартове бият по самолюбието ви. Струва ли си да напрягаме себе си, любимия, заради битка с чудовището, което гълта гориво - решавайте сами. Само ще отбележа, че победата носи не само материална изгода, а и морално удовлетворение.

Мария Минкова
mminkova@avto.bg

Отговори

Върни се в “СЪВЕТИ / НАПРАВИ СИ САМ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 3 госта