Усъвършенстване на климатик

Това се прави така! Няма смисъл да откриваме топлата вода.
Потребителски аватар
Brock
потребител
потребител
Мнения: 2226
Регистриран: 15 фев 2005, 11:49
Модел на автомобила: Mondeo 1.6 16V - 94г. - комби АГУ
Местоположение: София, Гео Милев
Контакти:
Status: Извън линия

Усъвършенстване на климатик

Мнение от Brock » 25 мар 2005, 15:50

Значи, идеята, която имам и се опитвам да реализирам в момента е следната:

Да се сложи един терморегулатор в купето на автомобила, който да мери температурата на въздуха. Този терморегулатор ще е с потенциометър, с помощта на който ще се наглася температурата при която да сработва релето вързано към този терморегулатор. Това реле ще е вързано към ключа за включване на климатика.

Резултата трябва да е следния:
Нагласява се с потенциометъра оптималната /комфортна/ за момента температура и в момента в който се постигне, климатика се изключва сам. В момента в който температурата се повиши релето включва климатика и т.н.

Това е един вид усъвършенстван климатик /нещо като климатроник/ при който не ти е ту студено, ту топло и няма да се налага да връткаш нон-стоп врътките за топло/студено и да включваш и изключваш климатика.

За момента издирвам подходящ терморегулатор/термостат, който ще върши най-добре тази работа и е достатъчно малък за да се скрие в таблото и да има само една врътка /потенциометър/ който да се показва. Има и електронни термостати с LCD, но са мноооого големи :?
Някой ако има идея или е виждал подобно нещо, нека да каже. Аз за сега съм намерил схема за един подходящ терморегулатор, ама ще трябва да се запоява и т.н., а аз нещо май няма да мога да го направя, дори и да събера необходимите елементи :roll:


:twisted:

ivboje
потребител
потребител
Мнения: 103
Регистриран: 20 фев 2005, 20:50
Модел на автомобила: Mondeo TD
Status: Извън линия

Мнение от ivboje » 25 мар 2005, 16:45

ще направиш едно дублиране на термостати ( климатика си има термостат , чиито осезател стои някъде в/у изпарителя )което не знам дали ще даде желания ефект. климатрониците работят освен с термостат и с въздушните клапи. имай предвид , че компресора включва и изключва постоянно (през 10-15с до няколко мин.) докато копчето на климатика е на "on". ако все пак решиш да опиташ - напреви така, че системата да работи на "рециркулация" и сложи осезателя на термостата на входа на циркулиращия въздух.
най-добре използвай някъкъв стаен термостат който работи "на въздух" да речем за подово или парно отопление.

Потребителски аватар
Brock
потребител
потребител
Мнения: 2226
Регистриран: 15 фев 2005, 11:49
Модел на автомобила: Mondeo 1.6 16V - 94г. - комби АГУ
Местоположение: София, Гео Милев
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от Brock » 25 мар 2005, 16:51

Климатика си има термостат, но той е за температурата в системата, а не на въздуха ВЪТРЕ в купето. Аз искам да сложа термостат, който да мери температурата вътре в купето, и да командва копчето за вкл/изкл на климатика - така температурата вътре ще е константна +-1 градус


:twisted:

Потребителски аватар
Brock
потребител
потребител
Мнения: 2226
Регистриран: 15 фев 2005, 11:49
Модел на автомобила: Mondeo 1.6 16V - 94г. - комби АГУ
Местоположение: София, Гео Милев
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от Brock » 29 мар 2005, 14:10

Търся нещо от сорта на това
Изображение

Ако някой знае къде в София има подобни термостати с достатъчно малък размер, че да влезне в "дупката" за касетофон на таблото, нека да каже


:twisted:

Потребителски аватар
Brock
потребител
потребител
Мнения: 2226
Регистриран: 15 фев 2005, 11:49
Модел на автомобила: Mondeo 1.6 16V - 94г. - комби АГУ
Местоположение: София, Гео Милев
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от Brock » 29 мар 2005, 14:19

Тукощо намерих ТОЧНО това, което търся, но незнам откъде да си го купя :(
Изображение
http://www.pro-therm.co.uk/page30.html

*****

Изображение
http://www.hotektech.com/DeltaOhmHD4032.htm

Потребителски аватар
Brock
потребител
потребител
Мнения: 2226
Регистриран: 15 фев 2005, 11:49
Модел на автомобила: Mondeo 1.6 16V - 94г. - комби АГУ
Местоположение: София, Гео Милев
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от Brock » 31 мар 2005, 14:08

Ако има някой, на който темата му допада или му се струва интересна в дира я дискутирам с хората от клуб ЕЛЕКТРОНИКА.
Всеки, който иска да види как се развива проекта и до къде е стигнал, или пък иска да помогне, нека да влезне ТУК>>


:twisted:

ivboje
потребител
потребител
Мнения: 103
Регистриран: 20 фев 2005, 20:50
Модел на автомобила: Mondeo TD
Status: Извън линия

Мнение от ivboje » 31 мар 2005, 21:03

може да прозвъниш парнаджийските фирми и такива за климатична и хладилна техника

pakumba
потребител
потребител
Мнения: 93
Регистриран: 26 апр 2005, 20:32
Модел на автомобила: fiat croma 2.0 i.e
Местоположение: софия
Status: Извън линия

Мнение от pakumba » 02 юли 2005, 14:14

знаеш ли според мен от ютия би станало даоста добре, понеже е с вграден потенциометър, мнооого грубо казано. естествено има и други термо-релета, но смятам, 4е на ютия е сравнително то4ен, особенно ако е някоя по-добра марка. е няма да имал досплей, но пък е доста компактно.

aaleks
потребител
потребител
Мнения: 1004
Регистриран: 29 яну 2005, 12:06
Модел на автомобила: Мондео 1.8 TD 94'
Местоположение: някъде в BG ВТ
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от aaleks » 02 юли 2005, 17:20

Не се месете в работата на климатика /че като нищо сте пръснали някоя тръба *00101* /, а в управлението на степените на финтилатора и клапите за обдухване. И аз се интересувам от "топлата вода *00116* ", но още не ми е заработил климатика, че да го правя климатроник, ама дано събера компресора без да издиша *00134* и ще се включа в темата за "акъл" *00135*!
Pic след успешен опит - против уроки, че ще ми е за 3-ти път да го разглобявам, а недай боже да излезе и друго *00142*!
Небойте се роби Спартак е с вас!

Милен 65
потребител
потребител
Мнения: 18
Регистриран: 27 яну 2008, 08:09
Модел на автомобила: ескорд 1.8-96'
Местоположение: Шумен
Status: Извън линия

Мнение от Милен 65 » 31 яну 2008, 18:44

имам схема с операционен усилвател 741
на 12 волта регулира в рамките на десети от градуса
лично съм я правил за люпилня и действа много добре
нямам скенер и немога да я изпратя но схемата
я вземах преди години от списание НАПРАВИ САМ
за датчик се използва германиев диод
МКС

Потребителски аватар
NightRider
потребител
потребител
Мнения: 184
Регистриран: 01 сеп 2007, 16:31
Модел на автомобила: Mondeo 2.0 '93г. Zetec, Ghia, Седан, ГИ Фобос
Местоположение: Варна
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от NightRider » 31 яну 2008, 19:20

http://www.unisyst.bg/about.php

Тава е фирма за автоматизация. Работил съм с техни прибори. Имаше едни с малки терморегулатори потърси на сайта.

Имаи предвид, се се опитваш да направиш двупозиционен регулатор. Ако му настроиш хисререзиса* в малки граници (+- 1 С) климатика ще се включва и изключва постоянно през малки интервали от време. Ако се настрои в по големи граници (5-10 С) няма да ти е конфортно в колата.

За сравнение с такова регулиране са боилерите. Техния хистерезис* се настройва на около 20 градуса. Обикновенните климатици за стая също работят на този принцип но при тях стаята е голяма и бажно се охлажда (получава се интегриране) за това те не включват и изключват толкова често.

* - хистерезис - стандартна настройка на двупозиционния регулатор. Трудно ще ми е да я обесня точно, но общо взето го разбирайте като точност на регулиране.

П.П. Не ми се сърдете инженер по автоматика съм. :twisted:


П.П.П. Май последните двама не видяха от кога е темата.

Потребителски аватар
doctordre
потребител
потребител
Мнения: 1664
Регистриран: 13 апр 2007, 20:53
Модел на автомобила: Sierra '90 Turnier 2.0 GL
Местоположение: Sofia
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от doctordre » 31 яну 2008, 19:39

NightRider написа:http://www.unisyst.bg/about.php

Тава е фирма за автоматизация. Работил съм с техни прибори. Имаше едни с малки терморегулатори потърси на сайта.

Имаи предвид, се се опитваш да направиш двупозиционен регулатор. Ако му настроиш хисререзиса* в малки граници (+- 1 С) климатика ще се включва и изключва постоянно през малки интервали от време. Ако се настрои в по големи граници (5-10 С) няма да ти е конфортно в колата.

За сравнение с такова регулиране са боилерите. Техния хистерезис* се настройва на около 20 градуса. Обикновенните климатици за стая също работят на този принцип но при тях стаята е голяма и бажно се охлажда (получава се интегриране) за това те не включват и изключват толкова често.

* - хистерезис - стандартна настройка на двупозиционния регулатор. Трудно ще ми е да я обесня точно, но общо взето го разбирайте като точност на регулиране.

П.П. Не ми се сърдете инженер по автоматика съм. :twisted:


П.П.П. Май последните двама не видяха от кога е темата.
мда, май темата вече не е актуална :lol: иначе аз съм бъдещ твой колега (дай боже :D )

Потребителски аватар
ewgeny
потребител
потребител
Мнения: 1639
Регистриран: 23 фев 2005, 18:03
Модел на автомобила: Sierra 1,6 OHC
Местоположение: Варна (... и няма гараж)
Status: Извън линия

Мнение от ewgeny » 31 яну 2008, 23:40

Това ще ти съсипе климатика. Не ми се обяснява защо. Целта е да си реализираш идеята.
Така, за да кипи фреона, на изпарителя трябва да има дроселиращи елементи които могат да бъдат - ТРВ (термо регулиращ вентил), друг вариант е чрез дроселиращ елемент (капиляри) или детандер (експанзионна машина). Тъй като експанзионата машина, е предимно само на лист хартия обикновенно се използа капиляри (за климатиците и някои хладилници) или ТРВ но по-големи хладилници, хладилни камери и т.н. Утре ще погледна как е при твоята кола, но мисля че беше със ТРВ. Това ТРВ променя температурата на кипене, чрез промяна на нялягането на дроселиране. Има някои ограничения, за които няма да пиша сега, но мисълта ми е следната: когато промениш температурата на кипене на фреона, примерно я повишиш, тогава работата извършвана от компресора намалява, а както предполагам повечето от вас знаят че мощността е отношението на работата за секунда или W=J/s. Следователно като намалиш работата, ще падне консумацията на мощност, и разхода съответно, което и предполагам ти е крайната цел. Но да знаеш, разликата няма да е много голяма, и не очаквай чудеса.
Защо трябва да ти обяснявам че всяка машина за да работи, най-дълго, ефективно и т.н. трябва да работи в баланс или не постоянно да вкл. и изкл. а да бъде оразмерена така че да параметрите при работа да са постоянни.
Другото което е че ще имаш много, или поне доста главоболия със калиброването. Меренето на температура, изобщо не е толкова лесно колкото си мислят повечето хора. Има мноого неща които трябва да се съобразят.
Приветствам иницеативата ти, но мисля че може да помислиш, и да намериш по-добър начин да управляваш процеса.

ПП: А това че климатика постоянно бил вкл. и изкл. където го пише някой във форума на Дир.бг ми поставя под голямо съмнене неговата яснота. (ако ме разбирате какво искам да ви намекна)
Sierra 1,6 OHC из дупките си карам!

Потребителски аватар
cenzor
потребител
потребител
Мнения: 3143
Регистриран: 30 авг 2006, 20:28
Модел на автомобила: Fiesta MK6 2004 1.3i/70hp
Местоположение: СОФИЯ
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от cenzor » 31 яну 2008, 23:46

Ето как се поставят допълнителни модули и правят климатика в "автоматичен".
http://www.comesclima.it/PDF/Istruzioni ... 01.075.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bi-automotiv.de/product_info ... -Ford.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Работата , дори с готови модули е много тежка.
Изображение
Не отговарям на неграмотни постове.

Потребителски аватар
ewgeny
потребител
потребител
Мнения: 1639
Регистриран: 23 фев 2005, 18:03
Модел на автомобила: Sierra 1,6 OHC
Местоположение: Варна (... и няма гараж)
Status: Извън линия

Мнение от ewgeny » 31 яну 2008, 23:51

Ама тая тема от 2005 ли е?
:shock:
Брок, и кво стана накрая?
Sierra 1,6 OHC из дупките си карам!

Потребителски аватар
Brock
потребител
потребител
Мнения: 2226
Регистриран: 15 фев 2005, 11:49
Модел на автомобила: Mondeo 1.6 16V - 94г. - комби АГУ
Местоположение: София, Гео Милев
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от Brock » 01 фев 2008, 19:30

ewgeny написа: ...

ПП: А това че климатика постоянно бил вкл. и изкл. където го пише някой във форума на Дир.бг ми поставя под голямо съмнене неговата яснота. (ако ме разбирате какво искам да ви намекна)
:?: Е за това не съм много съгласен. Ти карал ли си кола с климатик? Ако да - тогава защо когато зацепва климатика през определен интервал от време (чува се изщракване) мощността пада

PS - Аз се отказах доста отдавна от тази идея.

:twisted:

Потребителски аватар
ewgeny
потребител
потребител
Мнения: 1639
Регистриран: 23 фев 2005, 18:03
Модел на автомобила: Sierra 1,6 OHC
Местоположение: Варна (... и няма гараж)
Status: Извън линия

Мнение от ewgeny » 04 фев 2008, 15:51

:shock: Незнам :roll: , аз тея работи не ги разбирам. Само съм чувал че, климатиците имали и перки на кондензаторите, и те се включвали от време на време. Пък също съм чувал че тези перки, имали мотори по 15-20А стартов ток. Ама това са само слухове. Не им вярвай.
Sierra 1,6 OHC из дупките си карам!

Speed
потребител
потребител
Мнения: 92
Регистриран: 18 дек 2006, 16:53
Модел на автомобила: Ford Mondeo
Status: Извън линия

Мнение от Speed » 06 фев 2008, 21:35

Ноември месец четох тази тема забравена из страниците ....
Завършил съм КВОТ (климатична ,вентилационна и отоплителна техника в Хенри Форд) и съм си драснал едни чертежи .....
Да се затопли още малко и ще си преработя климатика на климатроник и то двузонов ...... зимата като запаля колата при - 10 пускам климатика (климатроника ) и ще дуе жешко още на първата минута ....

Какво ще стане незнам и не искам да коментрам сега ,най вероятно ще имам доста сериозни проблеми зимата със презаскрежаване на радиатора одвън но и на това ще намеря някво решение ....
Очаквай включване след някой и друг месец .... Предполагам доста хора ще прояват интерес за двузона зимата ..... дано само да стане замиса ми :wink:

1.8d
потребител
потребител
Мнения: 1156
Регистриран: 19 яну 2006, 20:07
Модел на автомобила: БМВ Е46 320d Комби 2001г 136к.с
Местоположение: Стара Загора
Status: Извън линия

Мнение от 1.8d » 06 фев 2008, 21:42

За да е двузонов няма ли да има нужда да преправяш цялото табло.В смисъл да сложиш допълнителна врътка топло-студено за дясната седалка,а и как ще разделиш потока на шофьора да духа топло, а на дясната седалка студено примерно.Нещо подобно на Опел Омега дето за шофьорското и пасажерското място си има отделна червено-синя врътка.
Изображение
.....Защо съм с ТУРБОДИЗЕЛ,когато няма да се заяждам....

Speed
потребител
потребител
Мнения: 92
Регистриран: 18 дек 2006, 16:53
Модел на автомобила: Ford Mondeo
Status: Извън линия

Мнение от Speed » 07 фев 2008, 12:09

Не си разбрал същноста ,това дето казваш са вече четири зонови клитроници най новите .... :wink: Двузонов значи, че може не само да студи лятото ,а и да топли зимата .Като домашните климатици те и топлят и студят .Имаше едно време едни руски прозорачни климатици дето режеш дупка в прозореца ,рамка и го слагаш там ,те бяха само за охлаждане и понеже напрактика компресор и всички друго ти работеше буквално над главата (много шумни ) поради тази причина вече мисля , че не се пройзвеждат такива „кютуци „ Ако разглобиш един домашен климатик и сложиш на масата всичките му части и компуненти и разглобиш хладилната инсталация на колата си като сравниш частите ще видиш само една единствена разлика.
Филтри имаш и във колата и във вътрешното тяло на домашният. Вентилатор който духа във колата и вентилатор в домашният. Два радиатора един вътре и един вън ,при колата вътре е купето ,а при домашните вътре е стаята компресор ясно и за двата, ресирев медни връзки ......
Сега идва разликата : Фреона е доста летлив газ когато се изпарява отдава студ със температура -39 гр. Според фреона- има от Р122за коли до Р420 за хладилните камиони и ветрините по супермаркетите . Предполагам сам се сещаш във кой от двата радиатора на климатика лятото се изпарява фреона . Да естествено ,че този който е вътре във стаята тогава какво прави този одвън .... !???
ами радиатора отдън служи за кондензатор на изпарилият се вече вътре фреон кондензира отдвън ,постъпва в компресора после ресивера да отдели водните капки и обратво вътре в купето или „стаята”. Ако се обърнат двата режима вътре топлообменика да стане ОТ изпарител (щом нещо кондензира значи е горещо ) кондензатор ,тогава вътре ще идва жегата ,а одвън студа .... Ето я и часта дето различава климатика в колата от климатика у вас .
Има един четири пътен вентил който обръща двата режима на фреона и зимата Фреона кондензира вътре, а одвън се изпарява .... именно затова мого климатици не могат да работят под -15 градуса защото фреона се изпарява навън отдава студ и навън като е –ХХ и въпросният радиатор във външнто тяло става една голяма буца лед и всичко спира да работи .. предполагам си чувал от познати „замръзна ми климатика „ „мета лед” и т.н
Принципно домашните климатици имат зададе програма във електрониката си със датчици и следят като одвънка почне да се заскрежава топлобменика . „платката „ нарежда на четири пътният вентил да обърне режима все едно е лято и почва вънка радиатора да греееее ,а вътре във стаята ти идва студа само ,че ти не го усещаш щото вентилатора вътре се изключва при такъв режим наработа и ти гледаш само как климатика свети нещо по него за около 2 мин и после пак тръгва тогава той се саморазмразява ..... често лично мене са ме викали и като отида и ми каже някой умник климатика работи работа и спре замалко после пак тръгне ...... ако някой прочете упътването ще разбере защо прави така .

Малко се поовлекох ,не ме има много в обясненията дано си ме разбрал .... трябва да се монтира такъв вентил .В колата вътре ,ще изкарам някъв бутон с две позиции едната топло другото студено ..... а за това да подържа точната температура си е до електроника имам нещо наум ..... Затова казах , че сега нищо не искам да коментирам защото не съм убеден дали ще стане ,може да дава грешки по датчиците за налягането .... трудна работа за мислене .
Но най големият проблем ще е саморазмразяването зимата радиаотора на климатика ще стане буца лед като се движеш с 50 -60 км при – 5градуса навън и като допълнително се изтудява от фреона изпаряваш се във самият него със – 20 -30 гр . Имам една идея да направя нов радиатор от 3 -4 мера медни тръби и да са тръба в тръба конструкция и сутрин като запалиш колата пускаш климатика на топло и ти идва на минутата топлината обаче колата през това време загрява докато поработи 10-15 мин ще е позагряла и ще може да си пуснеш вече истинското парно от антифриза и да спреш климатика да не ти качва излишно разхода като лятото .... тогава вече ще има няква отбивка и ще се върти топлият антифриз от мотора през новият радиатор на климатика за да стопи леда който е напривил докато в началото си карал с климатроника .... едно дълго многоточие слагам ....................
улисах се дано някой нещо е разбрал от мойте „нАуЧнИ „ расъждения .
За материали едва ли ще са повече от 100 лв всичко по мой сметки ...

Както казах ,ако стане ще пуста специална тема със схеми ,снимков материал ,обяснениея и т.н но има време ....

Отговори

Върни се в “СЪВЕТИ / НАПРАВИ СИ САМ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 15 госта