Аквапланинг- нагледно
- madboy
- Администратор
- Мнения: 7256
- Регистриран: 20 юли 2005, 09:59
- Модел на автомобила: ex. Fiesta 1.1`86
Ford Ka I coupe
Ford Focus 2.0 mk1
You'll Never Walk Alone!
„Душевно болен, но духовно богат!“ "Морално дезоориентиран." - Местоположение: West Park, Blood green
- Контакти:
- Status: Извън линия
Аквапланинг- нагледно
http://www.shofior.com/useful_informati ... ?page_id=9" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;Защо правилното налягане в гумите е от особена важност при движение в дъжд.
Повечето шофьори знаят, че товароносимостта на една автомобилна гума зависи от нейните размери и налягането на въздуха в нея. По-голямата гума и по-високото налягане осигуряват по-висока товароносимост и обратно - по-малката гума с по-ниско налягане носи по-малък товар. Какво се получава, когато предписаното от производителя налягане в гумите не бъде спазено?
Гума, карана с по-ниско от предписаното налягане ще се износи по-бързо в краищата, отколкото в средата. Това се дължи на липсата на достатъчно налягане, което да позволи на средната част на гумата да понесе съответната част от теглото на автомобила. Правилно напомпаната гума получава достатъчно сила от въздуха в нея, така че тежестта се разпределя равномерно по нейната широчина. Малко хора обаче са наясно, че наред с неправилното износване, пониженото налягане в гумите повишава значително риска от аквапланинг и загуба на сцепление върху мокра пътна настилка.
Както сме учили в училище, газовете лесно могат да бъдат свивани и премествани в пространството, но течностите не могат да бъдат свивани, а за преместването им е необходима значителна енергия. Гумите лесно избутват въздуха около себе си при движението на автомобила. Но когато върху пътната настилка се образуват локви, кога водата ще принуди гумата да се отдели от пътя и да настъпи аквапланинг зависи от скоростта и теглото на автомобила, шарката на протектора на гумата и равномерното разпределение на натиска върху пътя.
Един от най-нагледните начини да се провери устойчивостта на една гума срещу аквапланинг е тя да се прекара върху прозрачна плоскост, върху която има оцветена течност. За демонстриране настъпването на аквапланинг са използвани гуми Michelin HydroEdge.
Тук е показана правилно напомпана гума на 2.4 атм. в покой върху прозрачната плоскост. Черната зона показва оптималния отпечатък на гумата. При правилно налягане, натискът по широчината на гумата е разпределен равномерно.
Тук е показана гумата със същото налягане при движение със 100 км/ч. Ако върху плоскостта нямаше вода, то отпечатъкът щеше да бъде същият както на първата снимка. Въпреки че този е леко по-къс, гумата успява да създаде достатъчен натиск върху основата, изтласквайки водата, и не губи контакт с повърхността.
Какво става ако гумата бъде малко по-мека? При 2 атм и движение със същата скорост, налягането в гумата вече не е достатънчо - тя губи своята коравина в средната част, а водата успява да я вдлъбне леко. Контакт се осъществява предимно в краищата на гумата. Отпечатъкът е значително по-малък в сравнение с този на гумата с нормално налягане. Това води до застрашително понижена стабилност на автомобила и риск от загуба на управление.
При значително занижено налягане (1.7 атм) средната част на гумата се деформира осезаемо, водата не се изхвърля през каналите на протектора, а вече тече под самата гума. Гумата практически не докосва пътя и автомобилът е напълно неуправляем. Състоянието на аквапланинг настъпва рязко и водачът на практика няма възможност да го избегне или прекъсне.
Заключение: докато производителите създават гуми с висока устойчивост срещу аквапланинг, неправилната им употреба по отношение на налягането в тях може да съсипе показателите дори и на перфектната гума. Меките гуми се държат по-непредсказуемо на мокра настилка и могат лесно да поднесат неприятен шок на водача. Регулирайте налягането според предписанието на производителя на автомобила. Проверявайте налягането поне един път месечно и преди извънградско пътуване.
По материали на http://www.tirerack.com" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Мръсните усти на завистниците са като кофи за боклук - вонящи и винаги отворени.
Парите свършват, глупостите не.
-
- потребител
- Мнения: 4211
- Регистриран: 11 яну 2006, 14:37
- Модел на автомобила: escort 1.3 GL + escort 1.6 d и мондео 1.8тд с летни джанти
- Местоположение: Варна
- Контакти:
- Status: Извън линия
Re: Аквапланинг- нагледно
Има грешка в текста. Вместо и е написано с. То и по-голямата гума с по-ниско налягане ще носи по-малък товар.madboy написа:Защо правилното налягане в гумите е от особена важност при движение в дъжд.
По-голямата гума и по-високото налягане осигуряват по-висока товароносимост и обратно - по-малката гума С по-ниско налягане носи по-малък товар.
Увеличаването на диаметъра, ширината или налягането увеличават товароносимостта. Например тясната гума изисква по-високо налягане за същия товар.
А за аквапланинга - пропускат да кажат, че увеличаването на ширината на гумата или диаметъра водят до аквапланинг при по-ниска скорост. Най-критичен фактор е ширината - малко увеличение на размера води до експоненциално увеличване на аквапланинга. Тъй като рядко ще се случи да си купим гума с много увеличен диаметър, това не ни касае.
Например гума 205 мм ще се плъзга по водата при много ниска скорост сравнено с една тясна 165 при еднакво натоварване.
-
- потребител
- Мнения: 742
- Регистриран: 22 яну 2008, 11:47
- Модел на автомобила: focus; 2002, Zetec 1.8 benzin, 16 V
- Status: Извън линия
Re: Аквапланинг- нагледно
какво се получава ако налягането е по-голямо от нормално предписаното?


-
- потребител
- Мнения: 4211
- Регистриран: 11 яну 2006, 14:37
- Модел на автомобила: escort 1.3 GL + escort 1.6 d и мондео 1.8тд с летни джанти
- Местоположение: Варна
- Контакти:
- Status: Извън линия
Re: Аквапланинг- нагледно
За оптимално се приема такова налягане, при което гумата на практика се износва равномерно и по ръба, и в средата. При повишено ще се износи у средата предварително, което е за предпочитане от понижено и износване по ръбовете. Предните обикновено са на по-високо от задните - двигателят тежи, много завои и изтриване на ръба, аквапланинг... При повишено налягане гумата се държи по-добре на аквапланинг при траектория през водата направо.focusfocus написа:какво се получава ако налягането е по-голямо от нормално предписаното?
При много повишено - ами не съм пробвал, някой нека надуе една гума на десетина атмосфери.. май повече няма да издържи. и да разкаже

Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 39 госта