Страница 1 от 3

Плащаме и винетки, и тол-такса

Публикувано: 08 фев 2008, 11:01
от bondoff
Освен винетка вече ще плащаме и тол-такса за преминаване по пътищата, включени в трансевропейската пътна мрежа, както и отделни такси за ползване на съоръженията.
Това решиха депутатите, като приеха на първо четене промени в Закона за пътищата. Според гласуваните изменения Министерският съвет ще може въвежда такса за изминатото разстояние - тол-такса и/или винетна такса.
99 депутати подкрепиха промените в закона, а 55 бяха против.
Тол-такса и винетка ще могат да се въвеждат и за републиканските пътища извън трансевропейската пътна мрежа с оглед управлението на пътните потоци, предвиждат още измененията в закона.
Предвижда се да се въведе и дневна винетка за всички категории моторни превозни средства с цена 11 евро на ден. Предвижда се още тежотоварните камиони с максимална маса 3,5 тона да бъдат освободени от тол-такса и да плащат само винетна такса.
Ще се увеличат размерите на налаганите санкции, като новите са съобразени с вида и тежестта на извършваните нарушения. За шофьори без винетка, освен че се предвижда трикратно увеличение на глобата, депутатите решиха, колите им да бъдат спирани временно от движение. Ще се въвежда забрана за използването на пътните съоръжения и принадлежности за рекламна дейност под каквато и да е форма.
В началото на месеца, при обсъждането на промените в закона се стигна до скандал в парламента заради неясната схема за плащане и на винетки, и на тол-такси.

Новината е взета от страницата на dir.bg.
URL на статията - тук

Публикувано: 08 фев 2008, 11:56
от cenzor
:shock: :shock: 11 ЕВРО???

Публикувано: 08 фев 2008, 12:25
от b2d
Ако това го приемат... :shock: Намерисва ми на палеж на Народното събрание, ще има много проблеми :!: Чак тогава си мисля, че би трябвало на БГ народа да му писне и да има 89 втори дубъл :!: :wink: :idea:

Публикувано: 08 фев 2008, 13:38
от bondoff
Вече са го приели. :(

Общо взето аз тотално се обърках, винетките ше отпадат ли, на тяхно място какво ше има, какво е това тол-такса... От всякъде само пари искат, а ние караме по дупки и се бутаме по улиците за паркоместа.

Публикувано: 08 фев 2008, 13:57
от Edinuser
Ами до колкото разбрах аз и 3-те дядо попе :(

1.плащаш данък.
2.плащаш винетка.
3.Плащаш такса за преминаване ( сигурно в момента правят списъците кой къде ще вземе мостове и др. под аренда за да събира такси за преминаване)
4.Плащаш задължителна азстраховка Гр. безОтговорност.

След 1 година пътувайки от Плевен до София ще губим по-вече време за плащане на таксите на всеки мост, магистрала и др. от колкото за шофиране по пътя. Освен това бензина ще е едва 30 % от разхода за пътуването - другите 70% ще са за данъци, такси, винетки, застраховки и т.н. Както прочетох - 11 евро за дневна винетка ?????

Публикувано: 08 фев 2008, 15:05
от zar
TOL такса и винетка.Гениални са :evil: Да им карам по раздрънканата магистрала Бургас-София(говоря за стария участък Пловдив-София)Оня ден вдигнах 160 и колата на вълнообразните неравности имах чувството че ще изправи някой завой!Като ги направят стъкло гладки като новите участъци и като вземат да ги оправят след зимния сезон тогава съм съгласен!

Публикувано: 09 фев 2008, 12:28
от Svetlix
Нека ги вдигат лошо няма ... ама поне пътищата и заплатите ни да са като на белите хора ... :roll:

Публикувано: 12 фев 2008, 21:48
от cenzor
:lol: Е, как да са пътищата като на белите хора, като гиправят черните хора?! :shock: :shock:
Така се оправят дупките... :roll:

Re: Плащаме и винетки, и тол-такса

Публикувано: 12 яну 2019, 13:44
от ЯЛТА
Голямата ТОЛ измама:
=====================

Най-лесният и безопасен начин да не спазиш един договор е, като подпишеш анекс към него. Сагата с поръчката за 150 млн. лв. за винетките и тол-системата не прави изключение. Три месеца преди неразборията покрай електронните винетки да доведе до оставката му, председателят на Агенция "Пътна инфраструктура" Светослав Глосов подписва допълнително споразумение към сключения осем месеца по-рано договор с австрийския консорциум "Капш трафик солюшънс".
Месец и половина след като основните дейности трябва да са изпълнени, страните се предоговарят за основни моменти. Част от дейностите отпадат, други са изменени. Променят се сроковете за изпълнение, някои от които се удължават с близо година. Единственото непроменена остава цената, но не и начинът на плащане.
Получавате пълен достъп до всички статии и целия архив
Груба оценка показва, че в резултат на анекса на изпълнителя ще бъдат спестени около 20 млн. лв. В същото време подобно мащабно изменение на договора влиза в конфликт със Закона за обществените поръчки и допълнително внася съмнения около действията на държавата.
Сключеният между АПИ и "Капш" анекс предвижда промяна в 18 от дейностите, за които е сключен договорът. Повечето от тях създават впечатлението, че задълженията на "Капш" се разширяват, но същото време допълнителното споразумение предвижда отпадането на основни дейности, които имат голяма финансова тежест.
Така например "Капш" са освободени от задължението да преоборудват 125 съществуващи рамки за контрол, които се намират в населени места. Причината е логична - в населени места не може да се събира тол-такса. Това обстоятелство без съмнение е било известно на АПИ и преди да обявят поръчката.
За да мотивират изменението, от АПИ посочват проект за промени в Директива 2008/96/ЕО, в който се казва, "че не е възможно да бъдат налагани тол-такси на градските пътища". Въпросната директива наистина е в процес на изменение, но малката подробност е, че тя няма никакво отношение към тол-таксите, а регулира "управлението на безопасността на пътните инфраструктури".
Според източник на "Капитал", участвал в подготовката на заданието, дейността по преоборудване на рамките се състои реално в тяхната подмяна. "Цялата техника се маха и се сменя с нова. Единственото, което остава, е металната рамка, тя струва 2-3 хил. лв.", коментира източникът. Общият брой рамки, които е трябвало да бъдат преоборудвани, е 320, като след допълнителното споразумение техният брой е бил намален до 200. По информация на източника ни тази промяна е довела до икономия за над 10 млн. лв. за "Капш".
За сравнение - сключеният договор през 2014 г. за изграждането на 100 рамки с преброителни пунктове, които са на далеч по-ниско технологично ниво, е на стойност 4.8 млн. лв.
Тази оптика не ни трябва
"Капш" са освободени също така от задължението да поставят над 200 км оптични кабели до десетте най-натоварени гранични пункта в страната. Изпълнението на това задължение щеше да позволи не само на АПИ, но и на всички институции, които оперират на ГКПП (като МВР и митници), да получат оптична свързаност, която щеше да замени наети медни линии, чийто капацитет е силно ограничен и води до сривове на информационните системи.
АПИ мотивира причина за отпадане на тази дейност с писмо, което е получла от Държавна агенция "Електронно управление" (ДАЕУ), в което се казвало, че действащата комуникационна свързаност е напълно достатъчна и необходимостта от изграждане на оптична мрежа е отпаднало.
В отговор на запитване от в. "Капитал" от ДАЕУ опровергават подобно твърдение. "Писмо, приписвано на Държавната агенция, според това, което визирате, не съществува. На всички етапи на реализация на проекта на Агенция "Пътна инфраструктура" е оказвано в пълен обем поисканото от тях съдействие" отговори пресаташето на агенцията Веселин Нинов. "Нещо повече – Държавната агенция "Електронно управление" е заинтересована от разширяване на оптичната мрежа с цел последващото й използване за управление, интеграция и развитие на други инфраструктурни проекти за нуждите на електронното управление и за целите на националната сигурност" се казва още в отговора ДАЕУ.
По информация на "Капитал" цитираното в допълнителното споразумение между АПИ и "Капш" писмо съдържало справка за съществуващата свързаност по граничните пунктове, но в никакъв начин не и твърдението, че не съществува необходимост от изграждането на оптична мрежа до тях.
По груби оценки изграждането на 200 км оптична мрежа струва между 6 и 10 млн. лв. Участник в процедурата за избор на изпълнител коментира пред "Капитал", че когато са правили проучване, за да подготвят офертата си, те са предвидили за тази дейност 15 млн. лв. Прогнозната стойност, дадена от ДАУЕ е 7.5 млн. лв.

30 да се чете 7

Друга съществена промяна е, че предвидените 30 офиса по граничните пунктове, на които е трябвало да се санкционират неплатилите водачи, излизащи от страната, ще бъдат само седем. Причината за промяната е, че от Агенция "Митници" са изразили готовност да се ангажират с дейност по правоприлагане. Тук отново се появява въпросът защо тази сметка не е била направена още при обявяване на офертата. Отпадането на 23 контейнера ще спести на изпълнителя около 300 хил. лв.

Както става ясно от качения на сайта на АПИ договор, голяма част от дейностите, които "Капш" си спестява, трябва да бъдат изпълнени от подизпълнител на консорциума - българската фирма "Ита инженеринг", собственост на Васил Ботушаров. Ботушаров е стар играч в сектора поръчки за сигурност. През 2008 г. друга негова фирма - "Ентърпрайз комюникейшънс груп", участваше в консорциума по изграждането на телефона за спешни повиквания 112. Тогава възложител беше Министерството на извънредните ситуации, в което Делян Пеевски беше зам.-министър. Впоследствие фирмите на Ботушаров изпълняват обществени поръчки за МВР, НКЖИ, "Метрополитен", Центъра за градска мобилност, Държавния резерв и различни други институции.

Кон за кокошка?

В анекса е записано, че "страните безусловно приемат за установено, че промените нямат финансово отражение", т.е., че всички тези промени не водят до необходимост от промяна на сумата, която държавата ще плати на изпълнителя. "В потвърждение на това са докладите за оценка на обекти и строително-монтажни работи от независими лицензирани оценители, съгласно които заменяните дейности и доставки по договора като краен резултат не водят до промяна в цената за изпълнение по договора", се казва още в допълнителното споразумение. В превод това означава, че спестените дейности се покриват от допълнителните, които се предвиждат.
Въпреки че в анекса е записано, че въпросната експертна оценка е неразделна част от него, тя не е публикувана на сайта на АПИ. До редакционното приключване на броя от АПИ не изпратиха въпросната оценка, за да може да бъде преценено дали това, което се казва в нея, е вярно. Груба оценка обаче показва, че трудно може да се говори за припокриване на стойността на новите дейности с отпадналите.
Предвиденото закупуване на 50 нови лазерни датчика и допълнители камери например беше оценено от експерти, с които "Капитал" се консултира, на не повече от 1 млн. лв.
Нова дейност е и изискването "Капш" да оборудват и 55 автомобила с ПОС терминали. Това обаче едва ли ще доведе до допълнителен разход, защото една от практиките е устройствата да се предоставят от обслужващата банка. Дори и "Капш" да трябва да купят ПОС терминалите, това ще им струва не повече от 10 хил. лв.
В две от измененията се предвижда замяната на едно оборудване с друго, в друг случай - за промяна на местоположението на рамките. Друга от промените предвижда кутиите с оборудването по рамките да се поставя на по-голяма височина. Другите допълнителни дейности са свързани със закупуването на софтуерни лицензи и преработка на софтуера.

И още, и още

Сключеният анекс предвижда промяна в сроковете за изпълнение, като някои от тях (95 от стационарните точки за контрол) вместо до август 2019 г. ще могат да бъдат изградени до февруари 2020 г. Това поставя под съмнение пускането навреме на цялата тол-система, защото контролът е съществена част от нея.

Друга сериозна промяна, която се предвижда, е за начина на плащане. Оригиналният договор предвиждаше 40% от сумата да бъде платена чак след заработване на системата за електронна винетка и монтиране на всички точки за контрол. Изменението, което АПИ и консорциумът са подписали, предвижда 50% от сумата да бъдат платени още през май тази година.

Всички промени, които са направени в първоначално сключения договор, са мотивирани с текста в Закона за обществени поръчки (ЗОП), който казва, че това е възможно "поради обстоятелства, които при полагане на дължимата грижа възложителят не е могъл да предвиди, е възникнала необходимост от изменение, което не води до промяна на предмета на договора или рамковото споразумение."

Адвокат, специализирал в областта на обществените поръчки, коментира, че очевидно нито една от двете хипотези не е налице - първо, голяма част от корекциите са могли да бъдат предвидени предварително и, второ, промените са повече от съществени. Последното по смисъла на ЗОП е налице, когато "изменението въвежда условия, които, ако са били част от процедурата за възлагане на обществена поръчка, биха привлекли към участие допълнителни участници или кандидати, биха позволили допускането на други участници или кандидати, различни от първоначално избраните, или биха довели до приемане на оферта, различна от първоначално приетата" или пък води до "до ползи за изпълнителя, които не са били известни на останалите участници в процедурата".

"Капш" отказаха да отговорят на изпратените въпроси от "Капитал", като препратиха към съобщение до медиите, което не отговаря на нито един от тях. От АПИ също не отговориха на изпратените въпроси.

Източник.

Re: Плащаме и винетки, и тол-такса

Публикувано: 13 яну 2019, 13:40
от S_C
Кога и къде сега управляващата партия е правила нещо с цел друга, освен далавера. Аз не мога да се сетя за такова, а са на власт-колко станаха-десетина години...

Re: Плащаме и винетки, и тол-такса

Публикувано: 13 яну 2019, 14:17
от Ozzie
S_C написа:
13 яну 2019, 13:40
... а са на власт-колко станаха-десетина години...
Още малко и ще станат толкова. Ама все са им криви предните управляващи и кабинета на Орешарски, който се задържа за малко повече от година. :evil:

Re: Плащаме и винетки, и тол-такса

Публикувано: 13 яну 2019, 15:25
от Филипов
На фона на краденето от приближените на тиквата фирми и качеството на родните пътища сме с най-скъпите винетки. Преди години дадоха пример със Швейцария (40CHF ~ 70лв), видях че румънската е 28 euro. Словакия са като нас - 50 euro. Само при нас и Румъния е за всички пътища, в другите държави е само за магистралите, като има и паралелен безплатен път.

Re: Плащаме и винетки, и тол-такса

Публикувано: 13 яну 2019, 16:28
от freeway
Годишната винетка у нас струва колкото да си измиеш колата 7-8 пъти в годината, което за мен е недостатъчно.
А за това колко некачествена и скъпа е тази услуга предлагана от автомивките сигурно е виновно сегашното , предишното и всички досегашни правителства.
Поздрави

Re: Плащаме и винетки, и тол-такса

Публикувано: 13 яну 2019, 17:35
от HACKO
Колега, ти камион ли миеш?

Re: Плащаме и винетки, и тол-такса

Публикувано: 13 яну 2019, 17:38
от freeway
Не, Фикус, ама в София.

Re: Плащаме и винетки, и тол-такса

Публикувано: 13 яну 2019, 17:42
от ЯЛТА
HACKO написа:
13 яну 2019, 17:35
Колега, ти камион ли миеш?
Ми Насе, в София е 16-20 лева вътрешно и външно миене, най евтиното е 12 лв. пак вътре и отвън, на 5-минутката варира от 2-3 лв. до колкото ти се простират възможностите............реакциите де.

Re: Плащаме и винетки, и тол-такса

Публикувано: 13 яну 2019, 17:45
от HACKO
Ние тука мием микробуса вънка и вътре за 10лв., а винетката и при нас е 97лв., така че никак не ни е евтина.

Re: Плащаме и винетки, и тол-такса

Публикувано: 13 яну 2019, 17:50
от aspasia
freeway написа:
13 яну 2019, 16:28
Годишната винетка у нас струва колкото да си измиеш колата 7-8 пъти в годината, което за мен е недостатъчно.
А за това колко некачествена и скъпа е тази услуга предлагана от автомивките сигурно е виновно сегашното , предишното и всички досегашни правителства.
Поздрави
Колега и 1000 лева да стане винетката няма да имаме пътища все ще си караме по дупки има страни с по ниски такси а карат по хубави пътища. У нас дупките и корупцията са вечни.

Re: Плащаме и винетки, и тол-такса

Публикувано: 13 яну 2019, 17:53
от freeway
HACKO написа:
13 яну 2019, 17:45
Ние тука мием микробуса вънка и вътре за 10лв., а винетката и при нас е 97лв., така че никак не ни е евтина.
Не вярвам 1-2 миенета в повече(при това на година) да Ви съборят.

Re: Плащаме и винетки, и тол-такса

Публикувано: 13 яну 2019, 18:10
от dimkar
Откога софиянци започнаха да си купуват винетки?! Че и евтини им били... :lol: