България - световен център за производство на електромобили?

Предимно, но не само за Форд.
Потребителски аватар
vargala81
потребител
потребител
Мнения: 1327
Регистриран: 06 дек 2007, 13:50
Модел на автомобила: Ford Focus 2001 г. - 1.6, 16v, 100 ps.Zetec SE Engine
Местоположение: Asenovgrad
Контакти:
Status: Извън линия

България - световен център за производство на електромобили?

Мнение от vargala81 » 13 дек 2008, 23:32

България - световен център за производство на електромобили?`````След подбора на производствените прототипи в рамките на още година време първите електромобили могат да бъдат качени на конвейера в началото 2010 г.


Във времето, в което най-големите автомобилни компании затварят заводи, уволняват работници и орязват максимално разходите, България има всички шансове да се превърне във водещ производител на електромобили. Това става ясно от изявлението на изпълнителния директор на Акционерно дружество БГЛОТ Красимир Куманов, информира Монитор.

Съкращението означава Българска проектна компания. Работата по нейния проект стартира през пролетта на 2001 година. Искрата запалват няколко български предприемачи, които успяват да привлекат вниманието на група инвестиционни банкери от Калифорния с мащабните си предпроектни проучвания.

Идеята на инициаторите е да установят доколко е жизнена идеята за използването на електромобила в световен мащаб, кои са най-подходящите за старта пазари, как са разпределени силите в иновационно и технологично отношение, какъв финансов ресурс може да бъде привлечен на наша територия за изпълнението на проекта.

Четири години по-късно - през 2005 г., е основавано и БГЛОТ АД с цел да бъде осъществен проектът на българска територия.

"След като проучихме и систематизирахме нашите ресурси, се оказа, че България разполага с много кадри и опит, че и с някои световни рекорда в това направление. Наш електромобил с батерии от типа цинк-въздух например е бил тестван в Солт Лейк Сити, САЩ, още през осемдесетте години на миналия веки и е показал невероятни резултати", припомня шефът на БГЛОТ АД. Според него разразилата се тази година финансова криза не само няма да попречи за осъществяването на мащабното инвестиционно начинание на наша територия, но може дори да затвърди позициите на България като страна с реална и здраво стъпила на земята икономика.

Поне по отношение на традициите страната ни има наистина реални шансове да осъществи проекта. В близкото минало България бе един водещите в света производители на кари (електрокари и електротелфери". Автомобилното производство също беше застъпено в Пловдив ("Булгаррено"), Ловеч ("Москвич") и Шумен (камионите "Мадара").

Този опит се развива и до ден-днешен от водещи производители, като фирма "Монбат" (акумулатори). Потенциалът на страната ни вдъхновява ръководството на БГЛОТ АД да се захване с развитието на цялата инфраструктура за производство на електромобили у нас - от създаването на акумулаторите, електромоторите и всички останали компоненти до крайния монтаж на колите.

Ако всичко се развива по предварителните планове, още през пролетта на следващата година по българските пътища могат да бъдат тествани вече готовите прототипи с електрическо задвижване от Япония, САЩ и Италия.

Първоначалните изпитания могат да започнат с по-традиционните и готови за серийно производство литиево-йонни батерии. С едно зареждане с тях могат да бъдат изминати около 100-150 км. Следващата генерация батерии за по-дълъг преход са все още в процес на разработване.

Според Красимир Куманов, след като работата по тях приключи, те ще могат да осигурят преход от близо 500 км само с едно зареждане. Още едно предимство на високотехнологичните батерии от ново поколение е, че те могат да бъдат заредени само за петнадесетина минути до 80 % от капацитета си.

След подбора на производствените прототипи в рамките на още година време първите електромобили могат да бъдат качени на конвейера в началото 2010 г.

"Искаме да концентрираме усилията си за овладяване на всички критични за производството на електромобили възли и най-вече на батериите и електродвигателите. Останалите елементи за крайния монтаж са подобни на тези, които се използват при класическите бензинови и дизелови автомобили", разяснява стратегията на БГЛОТ АД Красимир Куманов.

През 70-те години на миналия век в Пловдив са монтирани 4000 автомобила от моделите ""Рено 8" и "Рено 10".

Идеята за превръщането на България в световен център за производство на електромобили може да звучи налудничаво в момент на криза. Инициаторите на проекта обаче дават за пример Словакия.

Съчетавайки успешно усилията на правителство и на частния местен бизнес бившата соцрепублика успя да привлече четири световни производители на автомобили. В момента обемът на годишното производство в Словакия гони цифрата 1 млн., а 90% от колите са предназначени за износ. Тези успехи станаха причина Словакия да бъде определяна като европейския Детройт.

"Ние също водим преговори с редица големи производители и както изглежда, имаме шанс да привлечем поне три водещи световни компании за финално сглобяване в България на преназначени за ЕС електромобили. Предвиждаме над 3 млрд. долара привлечен капитал, който при подходяща организация ще мултиплицира ефекта на растежа и върху други сектори от икономиката", обяснява Красимир Куманов.

Стратегията на БГЛОТ АД предвижда и разработването на български автомобил. В това отношение може да се ползва опитът, натрупан с конструирането на прототипа "Юнивърс". Той бе създаден от студенти в софийския Технически университет. Реализацията на различните направления може да бъде осъществена съвместно с някои институти на БАН, с ТУ и Университета по химия и металургия - за производството на електродвигатели и батерии.

В момента експерти на БГЛОТ АД търсят партньори за бъдещото производство и оглеждат потенциалните площадки за крайния монтаж. Най-подходящи за тази цел са новите индустриални зони на България - Куклен край Пловдив, Айтос край Бургас и Горна Малина край София.

За традиционните възли и детайли ще се разчита на установени у нас производители на автомобилни части, като Montupet, японския доставчик на авточасти Yazaki, както и на белгийския производител на електронни автомобилни чипове Melexis.

"Положи ли се веднъж началото, ще бъдат привлечени и други водещи компании", уверени са експертите от БГЛОТ АД. Те се надяват, че начинанието им ще бъде подкрепено и от българското правителство.

"В крайна сметка целта ни е да дадем възможност и на българите да карат евтин, красив, екологичен и изключително икономичен 5-местен автомобил, който минава 100 км за 5 лв. без да цапа прекрасната
http://financecrisis.actualno.com/news_206475.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Потребителски аватар
pantata
потребител
потребител
Мнения: 1374
Регистриран: 28 сеп 2006, 03:22
Модел на автомобила: Fiesta 1.4 `89
Fiesta 1.25 '10
Subaru Legacy 3.0R Auto '07
Местоположение: Димитровград/София
Status: Извън линия

Re: България - световен център за производство на електромобили?

Мнение от pantata » 14 дек 2008, 16:49

Звучи супер! Стискам палци някой ден да се случи!
Изображение

Потребителски аватар
cossy
потребител
потребител
Мнения: 4564
Регистриран: 22 яну 2005, 22:20
Модел на автомобила: Ескорт 1.6 -> 2.0 16V
Status: Извън линия

Re: България - световен център за производство на електромобили?

Мнение от cossy » 15 дек 2008, 00:53

Дай Боже да го доживеем :)
Изображение

helldragon
потребител
потребител
Мнения: 21
Регистриран: 11 юли 2008, 21:03
Модел на автомобила: Ford Fiesta 96 1,3
Status: Извън линия

Re: България - световен център за производство на електромобили?

Мнение от helldragon » 17 дек 2008, 00:21

Идеята е интересна.
Действително имаме потенциал да произвеждаме тук всичко необходимо, след построяването на един нов завод с модерно оборудване.
Ако използват за тяло тази разработка на ТУ ще стане готин модел, количката ми харесва като външен вид.
Остава да почакаме до 2010 да видим:)

Отговори

Върни се в “НОВИНИ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 8 госта