Страница 1 от 1

Специалист по самолетите ще спасява автогиганта "Форд

Публикувано: 12 сеп 2006, 15:34
от Polly
dnevnik.bg

Само 24 часа след като бе обявено назначението като изпълнителен директор на "Форд мотор кампъни", Алън Мълали се качи на подиума в Детройт редом с новия си шеф Уилям Клей Форд-младши под аплодисментите на стотици работници и пред многохилядна аудитория от служители на корпорацията, наблюдаващи събитието по интернет и корпоративния телевизионен канал.

Скоро след стихването на аплаузите обаче започнаха трудните въпроси, което показа, че ще бъде кратък меденият месец между 61-годишния Мълали и синдикатите, преди да поеме поста на 1 октомври. Служителите го разходиха по целия спектър - какви ще са отношенията с досегашния му работодател "Боинг", как едновременно ще мотивира и ще съкращава разходи и планира ли да привлече някой друг извън "Форд" на помощ да сглоби стратегия за възход на компанията.

След 37 години в авиационния гигант "Боинг" сега Мълали застава начело на автомобилната корпорация в един от най-тежките й моменти. Финансовите й затруднения принуждават ръководството да подготви план за още съкращения, закриване на предприятия и преструктуриране. И точно сега "Форд" ще се управлява от човек, който никога не е работил в автомобилната индустрия. Нещо повече, той ще трябва да изгражда отношенията си с новия шеф Форд, който беше изпълнителен директор през последните пет години, както и с цялата фамилия Форд, която има двама свои членове в борда на директорите и четирима на ръководни постове. А фамилията настоява за бързи резултати - акциите на компанията изгубиха половината от стойността си след 2003 г., когато бе отбелязана 100-годишнината на "Форд".

Макар да е работил изключително за една компания в кариерата си, изглежда, Мълали обича предизвикателствата. Още през далечната 1981 г. например той направи впечатление с 10-дневния си престой в "Саутуест еърлайнс", докато пишеше дипломна работа за Масачузетския технологичен институт. Тогава 36-годишният Мълали разнася багаж, прави резервации и дори минава курс за стюарди, което направо го остави без дъх. Но усилието си струваше - той изгради стабилни връзки с основателя на "Саутуест" Хърбърт Келъхър, който се отблагодари с поръчки на самолети "Боинг" за милиарди долари през следващите години. На практика авиокомпанията не притежава никаква друга марка самолети, а Мълали показа истински потенциал да бъде бизнес лидер.

Проблемът е, че той е лидер в авиацията, а не в автомобилостроенето. Сега той прави остър завой към една индустрия, където темпото на производство е далеч по-високо, а конкуренцията - несравнимо по-жестока. Кариерата му в "Боинг" го е подготвила за предизвикателства, но не за всички. Гафът от първата му среща ("Вярвам, че "Форд" ще продължи да произвежда най-добрите самолети") е съвсем невинен в сравнение със задачата да накара корпорацията да прави и продава най-добрите коли в света, без да прибягва до почти невъзможни облекчения за примамване на клиенти. Ще трябва още заводи на "Форд" да се научат да произвеждат повече от една марка и да се сложи край на разточителството пет завода да сглобяват една и съща. Такава структура не бе проблем, когато продажбите растяха, но сривът им през последната година, причинен отчасти и от високите цени на горивата, принудиха "Форд" да намали производството с 21% през последното тримесечие - най-сериозното съкращение от 80-те години насам.

Не е тайна, че част от идеите идват от "Тойота" - големия конкурент на "Форд", но и от "Боинг", където фамилният контрол на собствениците е също традиционен и силен като при Форд. Членовете на семейство Макдонъл, основателите на слялата се с "Боинг" през 1997 г. "Макдонъл-Дъглас", държат 11 милиона акции (1.36% от компанията), което ги превръща в най-големия едноличен акционер. Според анализатори фамилията Форд е поканила Мълали, защото е осъзнала, че нейният подход към бизнеса нещо не върви, а той пък е приел, защото обича да работи за компании, където съдбите на фирмата и семейството са преплетени.

Само че няма кой да чака Мълали да навлезе в работата и не е изключено той да е принуден прекалено бързо да прилага план, който не е негов. В първоначалния вариант от януари на стратегията "Път напред" от компанията предвиждаха до 2012 г. съкращаване на до 30 хиляди души и закриване на 14 завода, но сега се говори, че 12 хиляди работници ще си отидат още до края на тази година. Пълна мистерия цари и около новите модели, които "Форд" обещава за 2007 г. Упорито се говори, че ще бъдат продадени и дялове от групата, контролираща "Ягуар", "Волво" и "Ланд Роувър". Дневник

Алън Мълали вероятно ще е най-скъпо платеният шеф в автомобилната индустрия, защото през тази година може да си докара 35 милиона долара. Той ще получи годишна заплата от 2 милиона долара (за 2006 г. ще вземе само една трета от тази сума) и незабавна компенсация за преместването му от 18.5 милиона долара (7.5 милиона бонус за съгласието си да работи за "Форд" плюс 11 милиона обезщетение за загубването на акциите и опциите на стойност 9.9 млн. долара, които притежаваше в "Боинг"). В допълнение автогигантът не дава 4.6 милиона опции върху книжата на "Форд", които нямат конкретна съобщена цена, но които според говорителка на компанията покачват тазгодишния доход на Мълали до 35 млн. долара и до 16.5 милиона долара през 2007 г.

Според анализатори цената може да изглежда висока за закъсалата "Форд", но толкова струват елитните специалисти мениджъри. Ако искат да привлекат шефа на "Даймлер Крайслер" Дитер Цетче или Карлос Госн от "Нисан", те наистина трябва да сложат на масата нещо привлекателно - рискът да станеш изпълнителен директор на "Форд" е сериозен, коментират експертите.

Заплатата на Мълали ще надмине тази на Рик Уейганър, изпълнителния директор на "Дженерал мотърс", която от 1 март е 1.1 милиона долара, а през 2005 г. бе 5.5 млн. долара. "Даймлер Крайслер" не разкрива заплатите на шефовете си, но Цетче спомена, че ще взема около 2 млн. долара плюс бонуси за добра работа.