Знаете ли, че М-ките на BMW започват от Ford?

Предимно, но не само за Форд.
Eastbourne
потребител
потребител
Мнения: 901
Регистриран: 18 юни 2014, 10:14
Модел на автомобила: Focus c-max 1.8
Status: Извън линия

Знаете ли, че М-ките на BMW започват от Ford?

Мнение от Eastbourne » 17 мар 2016, 11:44

Изображение
Днес подразделението BMW M е едно от най-успешните имена в автомобилната индустрия, но знаете ли, че всичко започва от Ford...
В края на 60-те години на миналия век на върха в автомобилните състезания е Ford. Тяхната агресивна политика по отношение на състезателните коли води до уникалните четири поредни победи в 24-те часа на Льо Ман, както и до успехи във Формула 1 с двигателя Cosworth DFVV8. Успехите за Ford са навсякъде - от Америка до Европа.
През 1969 година британското подразделение на Ford работи над рали програмата на марката, а немското - над разработката на т.нар. туринг автомобили. В резултат на това британците вадят рали версията на Escort, а немските им колеги превръщат спортно изглеждащото двуврато купе Ford Capri в истински доминант, носещ обозначението Capri RS 2600.
Изображение
Въпросната кола Capri RS 2600, дебютирала през 1970 година, е дете на Йохан Нерпаш, който малко след това става ръководител на спортното подразделение на Ford в Кьолн. Преди това Нерпаш е пилот на Porsche и даже печели трето място в 24-те часа на Льо Ман. След успеха обаче той напуска моторните спортове, но остава в автомобилната индустрия

Измененията, които Нерпаш прави по стандартния Ford Capri са уникални за онова време и превръщат колата в истински звяр на пистата. Двигателят получава още мощ за сметка на по-големи бутала (от 2.6 литра до 2.8 и впоследствие до 2.9), като наред с това се работи над олекотяване на каросерията. Стъклопластовите каросерийни панели, както и промененото окачване и спирачна система правят колата да тежи само 950 килограма, като в същото време мощността нараства до 280 конски сили. Така Ford Capri се оказва един от най-леките и същевременно най-мощни автомобили на стартовата решетка.

И успехите не закъсняват. Колата печели немския туринг шампионат, след което и европейския, като унищожава конкуренцията и в състезанията за издръжливост в Група 2. За да пусне обаче леката и мощна машина в състезания, на Нерпаш се налага да направи и цивилна версия, която да се произведе в тираж от минимум 1000 бройки. Така се ражда и култовото Capri RS 2600. Колата не е с пластмасови панели, липсват масивните брони, но си остава все така бърза. Интересът към нея е толкова голям, че от Ford произвеждат цели 3000 екземпляра.

И докато екипът на Ford в Кьолн се занимава с това да изчислява броя на победите на знаменитото Capri, то в Мюнхен специалистите от BMW търсят начин да спрат победите на Ford. Тогавашното им предложение в Група 2 е 2800CS, което има почти същата мощност, но е значително по-тежко и по-бавно. Машините на баварците отстъпват по всички параграфи на тези на Ford, за което красноречиво говори факта, че през 1972 година от 16 състезания, Ford печели 13.
Изображение
В разгара на този опустошителен за BMW сезон обаче баварците отправят едно "неприлично" предложение на Нерпаш, който явно няма как да откаже и заедно с неговия технически директор Мартин Брайнгарт напускат Ford и започват работа в BMW. Този ход е изключително успеше за BMW, защото още през следващата 1973 година баварците печелят убедително шампионата. Това става благодарение на създаденото от Нерпаш BMW 3.0 CSL. Тази кола се явява силно модифицирана версия на 2800CS - автомобилът, който до преди година нямаше никакви шансове срещу Capri

Това са легендарни дни за туринг шампионатите и по-конкретно за Ford и BMW. Битките между двете марки са на живот и смърт, а техните автомобили са управлявани от легенди като Джеки Стюарт, Емерсън Фитипалди, Джоди Шектер, Джеймс Хънт, Ники Лауда и много други светила от Формула 1.
Изображение
Нерпаш успява да издейства хомологация и на цивилната версия CSL. Автомобилът с гигантски спойлер обаче е изключително скъп за времето си. Той е оценен на 6899 британски лири, което по цена го приближава до колите Aston Martin. Цената на този "батмобил" превишава с 2.5 пъти тази на Jaguar E-Type с V12. Всичко това добре показва колко скъп е бил за BMW целия проект за надмощие над Ford.

Ford не може да си позволи да харчи подобни средства и постепенно BMW-тата се превръщат в доминант по пистите. Но, както се вижда, всичко започва зад стените на Ford, където Нерпаш (със своя талант и всичко останало) разработва формулата за превръщането на стандартен автомобил в печеливш състезателен болид.
Изображение
Епилог. Ако ви е интересно да узнаете какво се случва с Capri след напускането на Нерпаш, то колата постепенно остава в историята, въпреки напъните на новото ръководство да я съживят. Новите експерти така и не успяват да се преборят с недозавиването на автомобила. А що се отнася до Нерпаш, то той изживява девет много добри години в BMW. След като докарва своята програма до Група 5, той се отказва от предно моторното BMW 3.0 CSL в полза на абсолютно новата концепция за централно разположен двигател. Става дума за култовото М1.
Изображение
За съжаление именно неговото "новородено" му изиграва лоша шега, защото той сключва договор за сътрудничество с Lamborghini, които п същото време банкрутират. Това отсрочва появата на М1, а когато това се случва, състезателните правила са вече съвсем други. Колата М1 на практика е със същия редови шестцилиндров мотор като този на 3.0 CSL. Нерпаш се опитва да убеди ръководството на BMW за разработка на нов V8, който впоследствие да се използва във Ф1, но този план не се харесва от ръководството на BMW. Задържането на М1 пък е основателна причина за шефовете да уволнят "бащата на М-ките"

Източник: fakti.bg

Отговори

Върни се в “НОВИНИ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 9 госта