Как да караме по-евтино/Алтернативни горива!!!
Публикувано: 30 апр 2006, 19:13
Започвам с това като едно добро начало...мисля, че ще е полезна тема! Очаквам от вас да прецените къде и е мястото.
http://peugeotclub.info/forum/viewtopic.php?t=2626
Търсенето на биодизел нараства навсякъде по света. В Германия той се предлага на по-ниска цена от петродизела на повече от 2000 бензиностанции. Повишаването на цената на петрола, съчетано с поскъпването на долара, доведе до рекордно високи цени на течните горива у нас. При изключително благоприятните условия в България за отглеждане на рапица, слънчоглед и други маслодайни култури, вече е икономически изгодно за автомобилно гориво да се ползват горива, произведени от растителни и/или животински мазнини. Те могат да бъдат смесвани и с петролни продукти. Биогоривата са подходящи за дизелови двигатели и са екологично чисти, поради което не се облагат с акциз, както петрогоривата. А това представлява силен икономически стимул за производството и използването им. Масовото използване на биодизел за транспортните средства у нас, по всяка вероятност ще се развива подобно на навлизането на други алтернативни автомобилни горива, като пропан-бутана, например. Както в Западна Европа и Северна Америка, така и у нас се очаква по-масово да се използват горивни смеси (блендове от биодизел и петролни деривати и/или биомазнини и петрогорива)
Мазнините сами по себе си, като въглеводороди, са подобни на петродизела и могат, след известна преработка, да се смесват с него и да се използват като гориво в повечето дизелови двигатели без никакво преустройство. Преработката на мазнините и смесването им с петролен дизел, най общо, се нарича блендинг. Блендинг горивата могат да се използват и за изгаряне в различни видове промищлени и жилищни отоплителни инсталации, фурни, сушилни, печки и т.н.. Биодизелът се произвежда от органични масла чрез химическа реакция с алкохол (етанол или метанол) в присъствието на катализатор. Получават се, съответно, етилови или метилови естери. Добивът на алкохолните естери (100% биодизел) се увеличава, когато реакцията протича при излишък на алкохол и се ускорява при повишаване на температурата. Този процес се нарича преестерификация или трансестерификация на мазнините. При преесетерификацията се получава глицерин. С различни допълнителни технологични процеси глицеринът може да се обработва, както и да се получават сапунени продукти (калиев фосфат).
Биодизел може да се добие от соево, палмово, рапично, слънчогледово, царевично масло, животински и растителни мазнини, отпадни кухнененски мазнини чрез преестерификация, както и от талаш и други дървесни отпадъци, микро-водорасли, селскостопански растителни остатъци чрез пиролиза. Пиролизата е процес на получаване на течни и газообразни горива при температури 500-800 0 С при силен кислороден дефицит. Остатъкът е активен въглен.
Биодизелът в Европа днес представлява индустрия за $ 500 милиона, като консултантската агенция Фрост & Съливан предсказва нарастване до $ 2,4 милиарда с годишни продажби от 4,5 милиона тона до 2007 г.
У нас се използват десетки хиляди тона годишно биодизел за транспортни и други цели. В съвременното екологично растиениевъдство опазването на почвите от замърсяване е от първостепенно значение за покриване на изискванията за биологично земеделие (organic farming). При биологичното земеделие и животновъдство селскостопанският транспорт и механизация задължително следва да използват 100% органични горива (биодизел, етанол, биогаз), които не замърсяват почвата, повърхностните води и въздуха и по този начин се гарантира екологично чисто производство.
Директивата на ЕС 30 от 2003 г. ни задължава рязко да увеличим екогоривата, за сметка на петролните деривати. В това отношение биодизелът (и на второ място етанолът) ще заместват все по-голяма част от петрогоривата. Този процес у нас се развива сравнително бързо през последните няколко години. В България има идеални климатични условия за производство на рапица, и то върху пустеещи земи. За една година у нас е произведен над 26 тона биодизел от употребявани мазнини от фритюрници и растителни масла.
Източник:
http://www.b2b.bg/ecooil.html там ще откриете още:
Принципните подходи за производство на биодизел
Екологични предимства на биодизела
Автомобилът и биодизела
Етанолът като автомобилно гориво....пак там
http://peugeotclub.info/forum/viewtopic.php?t=2626
Търсенето на биодизел нараства навсякъде по света. В Германия той се предлага на по-ниска цена от петродизела на повече от 2000 бензиностанции. Повишаването на цената на петрола, съчетано с поскъпването на долара, доведе до рекордно високи цени на течните горива у нас. При изключително благоприятните условия в България за отглеждане на рапица, слънчоглед и други маслодайни култури, вече е икономически изгодно за автомобилно гориво да се ползват горива, произведени от растителни и/или животински мазнини. Те могат да бъдат смесвани и с петролни продукти. Биогоривата са подходящи за дизелови двигатели и са екологично чисти, поради което не се облагат с акциз, както петрогоривата. А това представлява силен икономически стимул за производството и използването им. Масовото използване на биодизел за транспортните средства у нас, по всяка вероятност ще се развива подобно на навлизането на други алтернативни автомобилни горива, като пропан-бутана, например. Както в Западна Европа и Северна Америка, така и у нас се очаква по-масово да се използват горивни смеси (блендове от биодизел и петролни деривати и/или биомазнини и петрогорива)
Мазнините сами по себе си, като въглеводороди, са подобни на петродизела и могат, след известна преработка, да се смесват с него и да се използват като гориво в повечето дизелови двигатели без никакво преустройство. Преработката на мазнините и смесването им с петролен дизел, най общо, се нарича блендинг. Блендинг горивата могат да се използват и за изгаряне в различни видове промищлени и жилищни отоплителни инсталации, фурни, сушилни, печки и т.н.. Биодизелът се произвежда от органични масла чрез химическа реакция с алкохол (етанол или метанол) в присъствието на катализатор. Получават се, съответно, етилови или метилови естери. Добивът на алкохолните естери (100% биодизел) се увеличава, когато реакцията протича при излишък на алкохол и се ускорява при повишаване на температурата. Този процес се нарича преестерификация или трансестерификация на мазнините. При преесетерификацията се получава глицерин. С различни допълнителни технологични процеси глицеринът може да се обработва, както и да се получават сапунени продукти (калиев фосфат).
Биодизел може да се добие от соево, палмово, рапично, слънчогледово, царевично масло, животински и растителни мазнини, отпадни кухнененски мазнини чрез преестерификация, както и от талаш и други дървесни отпадъци, микро-водорасли, селскостопански растителни остатъци чрез пиролиза. Пиролизата е процес на получаване на течни и газообразни горива при температури 500-800 0 С при силен кислороден дефицит. Остатъкът е активен въглен.
Биодизелът в Европа днес представлява индустрия за $ 500 милиона, като консултантската агенция Фрост & Съливан предсказва нарастване до $ 2,4 милиарда с годишни продажби от 4,5 милиона тона до 2007 г.
У нас се използват десетки хиляди тона годишно биодизел за транспортни и други цели. В съвременното екологично растиениевъдство опазването на почвите от замърсяване е от първостепенно значение за покриване на изискванията за биологично земеделие (organic farming). При биологичното земеделие и животновъдство селскостопанският транспорт и механизация задължително следва да използват 100% органични горива (биодизел, етанол, биогаз), които не замърсяват почвата, повърхностните води и въздуха и по този начин се гарантира екологично чисто производство.
Директивата на ЕС 30 от 2003 г. ни задължава рязко да увеличим екогоривата, за сметка на петролните деривати. В това отношение биодизелът (и на второ място етанолът) ще заместват все по-голяма част от петрогоривата. Този процес у нас се развива сравнително бързо през последните няколко години. В България има идеални климатични условия за производство на рапица, и то върху пустеещи земи. За една година у нас е произведен над 26 тона биодизел от употребявани мазнини от фритюрници и растителни масла.
Източник:
http://www.b2b.bg/ecooil.html там ще откриете още:
Принципните подходи за производство на биодизел
Екологични предимства на биодизела
Автомобилът и биодизела
Етанолът като автомобилно гориво....пак там