Страница 1 от 3

За и против загряването на двигателя през зимата

Публикувано: 08 дек 2016, 09:44
от Eastbourne
Производителите смятат, че е излишно, но някои експерти са на друго мнение
Нужно ли е да се подгрява двигателят до достигане на нормална работна температура при зимни условия? Може ли автомобилът да потегля веднага след стартирането на мотора? Как се отразява работата на агрегата при минусови температури? Отговор на тези въпроси дават представители на различните производители, както и автомобилни експерти от Финландия, Норвегия и Русия.
Именно в тези държави превозните средства понасят сериозни натоварвания, тъй като температурите през зимата падат значително. Въпреки това част от местните представители на големите производители са категорични,че няма нужда от предварително загряване. Други пък са на мнение, че то е препоръчително поне за времето, нужно за изчистване на автомобила от леда и снега.
"Движението на автомобила при отрицателни температури се препоръчва не по-рано от 30 секунди след стартирането на мотора. Това време е нужно за макар и частично загряване на маслото в скоростната кутия. Същото може да се постигне и при движение на по-ниска предавка и по-ниски обороти на мотора”, се казва в инструкция за използване на Volkswagen Polo.
От германския производител са категорични, че автомобилът може да потегли, щом прозорците се размразят и има достатъчна видимост пред водача. Загряването на мотора става много по-бързо при движение, като в случая нивата на вреднии емиси, отделяни от машината, са много по-ниски от тези при празен ход.
С подобни твърдения са съгласни и от Kia Motors, откъдето съветват своите клиенти да не чакат двигателят на автомобила да достигне нормална работна температура. Все пак се препоръчва в началото на движение да се избягват резките ускорения или спиране.
„Автомобилът не се нужде от специално подгряване, достатъчна е само минута. Ако студеният двигател работи по-продължително на празен ход, това се отразява на неговия ресурс”, категорични са от Nissan. Същото смятат и представители на BMW и MINI, според които работата на празни обороти се отразява лошо както на самия мотор, така и на околната среда.
Подобно е мнението и на служители на Mercedes-Benz, откъдето казват, че при обичайно използване на автомобила, загряването на мотора му е излишно. Все пак от компанията уточняват, че ако машината ще се използва в екстремни условия, е добре двигателят да работи при нормалните си стойности.
Някои независими експерти също са на подобно мнение. Според главният инженер на компанията CarFix – Оле Сторк, е напълно достатъчно да се стартира двигателя и той да работи, докато шофьорът почисти колата си. След което автомобилът може да потегли, но поне в началото трябва да се кара по-внимателно.
Други специалисти обаче смятат, че двигателят трябва да достигне до работна температура преди тръгване. Причината е, че по време на загряването на останалите системи на автомобила се нанасят минимални вреди, докато при движение те са по-големи.
„При ниски температури маслото на двигателя става по-неефективно и това се отразява на триенето на различните елементи в агрегата. Дори турбината, ако има такава, не работи както трябва”, смята на свой ред експертът Денис Рем, който също препоръчва моторът да бъде загрят преди тръгване.
Рем разкрива, че в Германия е забранено двигателят да бъде загряван на празен ход. Ако автомобилът ви седи на едно място със запален мотор в жилищен район повече от 5 минути, може дори да бъдете глобен от полицаите.
„Изследванията показват, че 5 минути работа на двигателя след стартирането му в зависимост от качеството и състава на маслото му се равнява на пробег от между 20 и 300 км. Затова загряването на мотора трябва да бъде балансирано – около 3 минути са напълно достатъчни. По-малко време могат да си позволят само тези, които смятат да карат автомобила си, само докато той е в гаранция”, смята на свой ред експерът Александър Добин.

*Източник: http://automedia.investor.bg/a/0-nachal ... ez-zimata/

В тази връзка: чакате ли колата да загрее, защото съм виждал голяма част от хората - палят и тръгват на втората секунда. Аз лично чакам всеки път, независимо топло или студено, около 1 минута, докато паднат оборотите

Re: За и против загряването на двигателя през зимата

Публикувано: 08 дек 2016, 17:40
от dimkar
От 5-6 години винаги оставям колите да загреят около 3-4 минути зимата. Ефектът е, че пада драстично разходът на гориво.

Re: За и против загряването на двигателя през зимата

Публикувано: 09 дек 2016, 07:50
от fordmaniac
Eastbourne написа:Движението на автомобила се препоръчва не по-рано от 30 секунди след стартирането на мотора.
Това го препоръчвам от години на всички и по всяко време. За това време маслото постъпва до местата, които трябва да смазва.
Зимата е ясно, че ще запалиш колата и ще почистиш снега и може да поработи и 3 и 5 мин.
Загряването при работа на място е неефективна от доста гледни точки. Не напразно в чужбина е забранено. Един двигател работещ на място на тихи или повшени обороти е свързано с отделяне на много газове, които се концентрират до жилищните сгради. Загряване в движение е с повишени обороти, вдига се налягането на маслото, по-бързо се нормализира температурния режим на мотора и катализатора, намаля по-бързо времето на впръскване, ламбда сондата също влиза в режим за по-кратко време. Разхода на гориво на тихи е по-висок, от колкото при средни обороти. А на място е разход без извършена полезна дейност!
Така че варианта който прилагам е 30 секунди на място, потегляне и загряване на двигателя на ниски режими между 1500 и 2000 оборота. Това е. Доказано е годините и с отваряне на мотори и с проверка на износването.
Поздрави

Re: За и против загряването на двигателя през зимата

Публикувано: 09 дек 2016, 20:08
от GeorgiToRuleThemAll
Задължително чакам поне 15 секунди. Зима и лете. Достатъчно време да си сложа колана и да се приготвя за потегляне. Дори и при загрял двигател не потеглям със завъртането на ключа... Като да се събудим сутрин не започваме спринтове веднага, нали?... :mrgreen:
*fe*

Re: За и против загряването на двигателя през зимата

Публикувано: 10 дек 2016, 01:05
от peterpetroff
Жена ми поали и кара детето на градина сутрин- смятай, тръгва се на - 10 по целзий преди да е запалила двигателя и след 25 метра оборотите са на 3000 минимум, разхода е някъде към 12 градско на 1.6 зетек. До детската градина на 1 км. от нас предвката не надхвърля числото 2... Как е жива тази жена и кола незнам... :D ...май формулата се нарича ʼбрюнетоустойчив Фордʼ :lol:

Re: За и против загряването на двигателя през зимата

Публикувано: 10 дек 2016, 10:26
от aspasia
Повече от минута не изчаквам да работи двигателя на място докато си чистя колата двигателя е загасен според мен загряването на двигателя е излишно.

Re: За и против загряването на двигателя през зимата

Публикувано: 10 дек 2016, 12:29
от RanditY -.-
aspasia написа:Повече от минута не изчаквам да работи двигателя на място докато си чистя колата двигателя е загасен според мен загряването на двигателя е излишно.
Което е много глупаво по ред причини. Първо, че като си запалиш автомобила, пуснеш подгрева на задното стъкло и обдухване на челното, е много по-лесно за теб да го изчистиш. Другото е, че вместо да сядаш в студеното купе и да мръзнеш докато загрее, то след като свършиш с почистването, в автомобила е вече едно нормална температура. Също, както казаха колегите по-горе, маслото трябва да достигне местата, които трябва да смазва, за по-дълъг живот на двигателя.

П.П. Имам един познат, той и зиме и лете пали колата, и докато не стигне 90С, не тръгва. Лятото на 40С я чака да загрее до нормалната температура, и тогава потегля.. иначе не, запъва се кат' магаре на мост и т'ва е. :D:

Re: За и против загряването на двигателя през зимата

Публикувано: 11 дек 2016, 01:09
от peterpetroff
Съществува и друг случай от живия живот- баща ми никога по време на път не освобождава автомобила от скорост, колкото и да е подходяща геометрията на пътя за тази цел, примерно продължително спускане надолу. Според него мазането на двигателя при освободен от скорост автомобил е много по-лошо в сравнение с такъв на включена скорост.

Re: За и против загряването на двигателя през зимата

Публикувано: 12 дек 2016, 18:42
от RanditY -.-
peterpetroff написа:Съществува и друг случай от живия живот- баща ми никога по време на път не освобождава автомобила от скорост, колкото и да е подходяща геометрията на пътя за тази цел, примерно продължително спускане надолу. Според него мазането на двигателя при освободен от скорост автомобил е много по-лошо в сравнение с такъв на включена скорост.
Т'ва също никога не съм го разбирал. Засилиш и изключиш от скорост. Всъщност, ти тогава не пестиш дори грам гориво, колкото и да си мислиш, че го правиш. Даже напротив, доста по-бързо износваш накладки, съединител и прочие.

Re: За и против загряването на двигателя през зимата

Публикувано: 15 дек 2016, 15:12
от peterdi_bg
Според мен лично спускането по наклон при освободена от скорост машина трябва да се забрани.

За подгряването на място: гледам да се придържам към ситуацията с минимално време работеща на място кола преди потегляне през зимата. Естествено, в моя случай с рейса почистването на стъклата отнема малко повече време :oops: но в общия случай се справям за няколко минути. Подгревът на предно стъкло е много полезен в последните дни, защото може да стане така, че докато почистите последните стъкла, първите са замръзнали наново. Зимната течност за чистачки не помага. Аз като нямам подгрев на предно стъкло, разчитам на парното.

Re: За и против загряването на двигателя през зимата

Публикувано: 18 дек 2016, 01:34
от peterpetroff
RanditY -.- написа: Т'ва също никога не съм го разбирал. Засилиш и изключиш от скорост. Всъщност, ти тогава не пестиш дори грам гориво, колкото и да си мислиш, че го правиш. Даже напротив, доста по-бързо износваш накладки, съединител и прочие.
Чакай сега...би ли обяснил следната примерна ситуация: караш със 140 кмч на 5-та скорост при да речем 3500 оборота. Изниква ти голямо спускане от няколко километра- примерно спускането при Витиня по магистрала Хемус в посока към Варна. В кой случай изразходваш повече гориво- когато си на 5-та с 3500 оборота или когато си освободил от скорост със 750 оборота? Да, наистина, когато си на скорост и наклона надолу е такъв като в описния пример се отнема газта и оборотите все си седят на 3500, а в другия случай са 750. Един вид излиза, че инерцията надолу ти вдига оборотите до 3500 без да се изразходва повече гориво отколкото на освободен от скорост автомобил? Идеята за моторната спирачка и накладките е ясна, за съединителя също (едно изключване и едно включване на скорост), за горивото говорим. Това, което се опитвам да разбера е, дали тези 3500 оборота на ДВГ-то се вдигат от отрицателния наклон при едно и също количество гориво подадено към двигателя?

Re: За и против загряването на двигателя през зимата

Публикувано: 18 дек 2016, 09:35
от ЯЛТА
peterpetroff написа:Чакай сега...би ли обяснил следната примерна ситуация:
Много хора разсъждават така. Мноооого грешно ! Не всичко е икономика, пари, но всъщност и Е, но свързано с технологиите, инженерната мисъл.
Почти всички съвременни автомобили са с електронен педал за газта,- просто един реостат. Та когато се движи автомобил с 140 при наклон със спускане, и не натиска педала за газта, в мотора не влиза никакво гориво ! Ако влезе гориво, то е защото компютъра на автомобила така е решил, защото е необходимо по една или друга причина-което обаче аз не съм забелязал да се е случвало.
Така че, когато спускаш 10 километра на скорост и без да подаваш газ- си на икономия-която обаче почти няма как да "хванеш".
А когато спускаш с изключена предавка 10 километра, мотора работи с 700 оборота/мин. , и естествено това е разход. Всъщност гумите задвижвани от инерцията, развъртат двигателя.
Сега за цициите-прости, най добре е да си изгасят двигателя и да си пускат по инерция като Флинстоун, ще имат възможност за две-три натискания на спирачката, и за две-три връткания на волана, след което посещение при св. Петър. В тази връзка е добре да имат застраховка, та като се пребият, поне семейството им да спечели нещо от простотията им.

Re: За и против загряването на двигателя през зимата

Публикувано: 18 дек 2016, 10:56
от OgiDogi
peterpetroff написа:... Това, което се опитвам да разбера е, дали тези 3500 оборота на ДВГ-то се вдигат от отрицателния наклон при едно и също количество гориво подадено към двигателя?
Не говорим за карбураторен мотор, а за по-модерни системи, управлявани от компютър. С оглед намаляване на вредните емисии, при спирачен режим на двигателя, компютърът изключва нацяло подаването на гориво ("cut off" на инжекторите) и от там идва истинската икономия - двигателят, като механична система си върти и работи със добро смазване на лагерите, хидравликата на волана работи, алтернаторът си върши работата и т.н., само гориво не се изразходва, неговата работа при спускане по инерция на скорост се върши от гравитацията.

По темата - щом изгасне лампата на маслото, значи е стигнало до всички елементи, имащи нужда от мазане. Това става бързо, защото по принцип във филтъра има клапан, задържащ маслото по магистралите. Още няколко секунди оглеждане за джигити от всички страни (през това време вече се е стабилизирала достатъчно работата на двигателя) и потегляме.

Re: За и против загряването на двигателя през зимата

Публикувано: 18 дек 2016, 12:00
от mi6o
Аз пък правя така-паля го и държи малко по-високи обороти, които започват да падат по малко и накрая сама си дава съвсем леко газчица и оборотите остават такива, каквито са да кажем на напълно загрял мотор. Лятото това време е под минута, зимата на яко студ са сигурно 4-5 мин. Все едно мотора ми "казва" кога се е разсънил и е готов да бачка :lol: . Не знам обаче дали е правилно или не.

Re: За и против загряването на двигателя през зимата

Публикувано: 18 дек 2016, 12:13
от GeorgiToRuleThemAll
mi6o написа:Аз пък правя така-паля го и държи малко по-високи обороти, които започват да падат по малко и накрая сама си дава съвсем леко газчица и оборотите остават такива, каквито са да кажем на напълно загрял мотор. Лятото това време е под минута, зимата на яко студ са сигурно 4-5 мин. Все едно мотора ми "казва" кога се е разсънил и е готов да бачка :lol: . Не знам обаче дали е правилно или не.
При мен също има нещо подобно. Паля и се почва от около 1300-1400 оборота като постепенно падат. Същото е и с Опела на баща ми. Ако чакам повече ще си паднат до към 1000, ама бая време им трябва - 5-6 минути. Даже забелязвам как при това първо палене стрелката играе леко нагоре-надолу и като се "постопли" двигателя вече не помръдва и си държи някакви обороти.

Re: За и против загряването на двигателя през зимата

Публикувано: 18 дек 2016, 18:10
от valentyno
Аз пък от своя страна, не чакам изобщо да загрее двигателя, пяла пооглеждам се, колана и тръгвам, изключение е разбира се, ако има какво да се почиства. За този зимен сезон все още не ми се е налагало да почиствам дори скреж по стъклото, камоли сняг, макар и да карам всяка сутрин, просто в Сливен ни е такъв климата. Иначе, като тръгна карам с ниски обороти и бавничко, докато стрелката не застане на средата, не форсирам двигателя. Аз смятам това за правилно и така съветвам и жена си, но доколко тя се влияе от напътствията ми, това е друга работа. :D

Re: За и против загряването на двигателя през зимата

Публикувано: 18 дек 2016, 21:20
от RanditY -.-
А, че тя моята, сутрин я паля, чакам около 2-3мин. макс и тръгвам. Горката като я напъна до 3к. оборота и ръгна втора, бие муцуната в земята, а моята във волана :D: Т'ва като е студена, после нещата се оправят.

Re: За и против загряването на двигателя през зимата

Публикувано: 24 дек 2016, 00:49
от peterpetroff
Що се отнася до паленето през зимата съм на следния принцип- паля, чакам 20-30 секунди на място и тръгвам, но сменям скоростите при много ниски обороти около 1200-1500 и така. Принципно такъв ми е стила на каране и при загряла кола- карам бензинова кола така, както се кара дизелова.

Re: За и против загряването на двигателя през зимата

Публикувано: 24 дек 2016, 04:23
от m_fokus
Аз паля и тръгвам, че и у нас няма сняг. Оборотите в началото гледам да са ниски без форсиране на двигателя. Иначе като я запаля е като трактор заради студеното време , но сравнително бързо й утихва гласчето.
Сега в крайна сметка не разбрах - при свободен ход и инерция колата гори повече имайки предвид че поддържа 800 оборота (да речем), отколкото ако е по инерция с включена предавка? И КОЙ режим е по-икономичен на ниски обороти или нормални (средни), че тука май мненията също са различни?
Тя темата малко бяга към "разход на гориво" :)

Re: За и против загряването на двигателя през зимата

Публикувано: 24 дек 2016, 18:20
от GeorgiToRuleThemAll
m_fokus написа:Сега в крайна сметка не разбрах - при свободен ход и инерция колата гори повече имайки предвид че поддържа 800 оборота (да речем), отколкото ако е по инерция с включена предавка? И КОЙ режим е по-икономичен на ниски обороти или нормални (средни), че тука май мненията също са различни?
За да съм по темата - студен двигател харчи повече, отколкото загрял, ама да чакаш 10 минути, че стрелката да удари 90 градуса, не е вариант... :D

Отговор на първия въпрос: При свободен ход се изгаря гориво за поддържане на двигателя в тези 800 оборота. Когато си на скорост и не натискаш педала на газта, компютърът "решава" да прекрати достъпа на гориво към двигателя - демек разход 0л/100км. Така колелата завъртат двигателя, затова и оборотомерът показва някакви обороти - примерно 2000 или 2500 или 1500, зависи къде пуснеш газта. Имай предвид, че на различните автомобили под определени обороти (при мен специално под 1100-1200 някъде) компютърът разрешава достъп на гориво към двигателя и се прекратява икономията.

Отговор на втория въпрос: Това (май? :D) си зависи от шофьора, от автомобила и от терена на движение. И най-вече колко натискаш педала на газта :mrgreen: . Пиша за лични тестове: 1) На равно при ниски обороти (горе-долу 1400-1500), трета предавка и 40км/ч разходът по борд-компютър е между 3 и 4л/100км. 2) На равно с висока скорост, четвърта предавка и обороти между 2000 за 60км/ч и до към 2400 за 80км/ч, разходът е между 4 и 4.5л/100км. Говоря за еднолитров двигател, бензин, турбо и три цилиндъра. Въртящият момент за този автомобил е между 2000-2500 оборота.
И в двата случая - ниски и високи обороти - икономия има при подходяща предавка за празна и пълна кола, както и предвиждане на пътните ситуации.
Би трябвало да се усеща в педала на газта - когато си във въртящия момент с много малко натиснат педал, колата върви с лекота и скоростта на движение се поддържа постоянна.