Цвета на нафтата!

Всички въпроси свързани с вашия автомобил, за които няма конкретна тема.
aaleks
потребител
потребител
Мнения: 1004
Регистриран: 29 яну 2005, 12:06
Модел на автомобила: Мондео 1.8 TD 94'
Местоположение: някъде в BG ВТ
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от aaleks » 03 мар 2006, 16:34

Аз ли лошо обеснявам *072* или вие лошо четете *00106* !
Небойте се роби Спартак е с вас!

Потребителски аватар
форд мк2
потребител
потребител
Мнения: 828
Регистриран: 11 фев 2005, 12:24
Модел на автомобила: ex. Escort VII Turnier 1.8 td 90hp; ex. Renault 19 TD;
Skoda Octavia 1.9TDI; Skoda Fabia 1.9 SDI; Fiat Multipla JTD
Местоположение: София
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от форд мк2 » 12 мар 2006, 15:37

колеги обърнахте ли внимание на една статийка в Мобиле.бг ?
ако не сте хвърлете тук един поглед( само че е без снимките)

ащо замръзва нафтата? (АКТУАЛНА ДИАГНОСТИКА)


Ниските февруарски температури създадоха доста неудобства на хората, обречени да ползват услугите на фирмите, свързани с превоза. В следващите редове няма да засягаме неуредиците, свързани с градския транспорт, нито ще се посветим на вечната тема “зимата отново ни изненада”, превърнала се в сезонното мото на общините. Този път фокусът ни се насочва към течността във вените на автомобила - горивото.

Познат ли ви звучи сюжетът - студена зимна сутрин, премръзнали тичате към паркирания на тротоара автомобил, завъртате ключа и чувате най-неприятния звук за шофьора - на кашлящ двигател...Диагноза - “замръзнало гориво”...

Специалистът по горивата ще махне с пренебрежение и ще каже, че дизеловото не замръзва. Шофьорът обаче, който не може да запали колата, приема фактите така, както ги вижда. Много наши читатели зададоха въпроса “Защо замръзва нафтата?” След двуседмично ходене по мъките получихме два отговора. Предлагаме на вашето внимание обяснението на специалиста и това на непрофесионалния наблюдател.

Еднозначният отговор “Заради парафина, естествено!” можеше да бъде достатъчен, за да приключи темата. Оказа се, обаче, че проблемите, свързани с дизеловото гориво у нас, са лабиринт с начало Европейски съюз (чиито норми сме приели безропотно, без да се съобразяваме с конкретиката на георграфската позиция на страната ни, а само с политическата).Някъде в лутаницата минаваме през недостатъчния контрол и безхаберието на търговците, не подминаваме и традиционното ни слабо познаване на собствените ни права (в случая като потребители), за да стигнем към най-ясната част от цялата безобразна система - финала:

некачествен продуктна висока цена.

Осъзнавайки предизвикателството на темата екипът тръгна доста амбициозно да разобличи некоректните търговци. Направихме списък със седем бензиностанции - по една от всички големи вериги. Естествено, обърнахме се към Федерацията на потребителите в България за съдействие. Защо не приехме тяхната подкрепа ще бъде тема за друг наш разговор.

Работата в екипа ни винаги е била съпроводена от много приятни емоции. Тръпката от новата задача ни накара в ранни зори да тръгнем “на лов”. Целта беше да вземем проби от седем бензиностанции, които да предадем за експертиза. Свидетели и партньори ни бяха двама инспектори от Независима лаборатория за анализи (НЛА) Валентина Антонова и Петър Иванов, които запълниха и без това тясното пространство в колата с дълги уреди и механизми за вземане на проби. От своя страна ние бяхме затлачили багажника със седем празни, чисти и добре подсушени туби.

Първата ловна спирка

беше бензиностанция “ОПЕТ” на ул.“Малинова долина” в столицата. Без особени притеснения (“бензинджията” ни помоли сами да извършим операцията, защото нямал право да сипва в пластмасова туба) наляхме пет литра дизелово гориво директно от колонката, платихме и запазихме касовия бон. Междувременно инспекторът протоколираше всяко наше движение. Същото направихме още шест пъти в последователност: “Шел”- Околовръстен път - 47-ми километър, “Еко Елда” Бояна, Околовръстен път, “Петрол” на бул. “Пенчо Славейков”, OMV България на ул. “Софийски герой” №1, “Лукойл България” на ул. “Тодор Александров” №42, жк. Люлин и “Еко Петролеум” на бул. “Ботевградско шосе” №67А.

След като изпълнихме първата част от нашата задача, отпрашихме към Кремиковци, където се помещава

лицензираната лаборатория.

Там ни очакваха специалисти, които разделиха пробата на три - за експертиза, за арбитраж и за наше последващо изследване.

Денят, в който очаквахме резултатите от анализите, ни се стори по-дълъг дори от времето на предизпитна треска във ВУЗ. Когато настъпи часът на истината бяхме повече от шокирани.

“Всичко е наред!”,

изненада ни Красимир Пишев, шеф на НЛА. “Не може да бъде! Защо тогава замръзва нафтата?”, лаически първосигнално питахме един през друг.

Отговорът на кварталния майстор: “Защото при ниска температура парафинът се втвърдява и не допуска нафтата да премине през филтъра.”

Отговорът на специалиста:

До 2003 г. течните горива, продавани в България, отговарят на стандарт БДС, съобразен с георграфските и климатични особености на страната ни. С постановление от 15 юли 2003 г. се приема нова Наредба за изискванията за качеството на течните горива, условията, реда и начина за техния контрол. Случва се под диктовката на Европейския съюз. Като страна, кандидатстваща за членство, министерски съвет тогава постановява да се смени

българският стандарт

с този на Европа. Това добре. Но очевидно новата наредба не е съобразена с климата у нас. Ако преди граничната температура на филтруемост е била минус 20 градуса Целзий, от три години насам тя е минус 15 градуса Целзий.

Депарафинизацията е процесът, който очиства дизеловото гориво от твърдите въглеводороди, които при по-ниски температури се наслагват върху филтъра и не пропускат нафтата. Това е допълнителна обработка, която оскъпява и крайния продукт. На фона на скорострелния скок на цената на дизела, изискване за подобен род очистване може да доведе само до едно - бензинът да стане по-евтин от дизеловото гориво. В останалия свят, обаче, това се прави. Затова в Русия, в Скандинавските страни или Канада, “нафтата не замръзва” и при

минус 40 градуса

по Целзий.

Защото там работят според изисквания, отговарящи на конкретните климатични условия. И тъкмо, когато аргументите ни в защита на потребителите и онивиняващи търгуващите фирми с горива се изчерпаха с казаното по-горе въз основа на консултации със специалисти от ХТИ, лаборатории, химици, та дори и автомонтьори и обикновени водачи на МПС, станахме свидетели на най-неочаквания обрат - непрофесионалната експертиза на “АВТО пазар”.

Според Независимата лаборатория за анализи

с най-ниска гранична температура на филтруемост (тоест най-подходящо за ползване в студ) се оказа дизеловото гориво на бензиностанциите “Еко Елда” и OMV. По този критерий експертизата посочва минус 23.5 градуса Целзий и минус 24.0 градуса Целзий съответно. Същият показател на “Опет” е минус 15.5 градуса Целзий, “Шел” - минус 15.0 градуса Целзий, “Петрол”- минус 15.0 градуса Целзий, “Лукойл” - минус 15.5 градуса Целзий, “Еко Петролеум” - минус 15.0 градуса Целзий.

Седемте проби, останали за нас, пресипахме в добре почистени и подсушени шишета от минерална вода.

Поставихме ги във фризер. Температурата отчитахме с три дигитални термометъра. При минус 2 градуса Целзий помътняването на пробите беше най-ясно при “Петрол” и “Еко Петролеум”. Останалите видимо бяха “нормални”. Всъщност тук е моментът да споменем, че в стандарта на Франция съществува показател “помътняване”, който у нас не се отчита. Причината за този процес отново са твърдите въглеводороди, които се повлияват при промяна на температурата. Концентрацията им в дизелово гориво определя граничната температура на филтруемост. В България не се отчита поради липса на подобно изискване.

Цветът също е показател за качество. Най-добре очистена е най-светлата проба (в нашия случай - Еко Елда, следван от това на OMV). Най-тъмният цвят на горивото предполага най-малка обработка на първичния нефтен продукт, сподели специалистът. Останалите проби варираха в цялата гама на оранжевия цвят.

Експериментът продължи до температура минус 15 градуса Целзий. Това беше и границата на нашето изумление. Пробата, показала най-добър резултат в Независима лаборатория за анализи, беше наистина замръзнала. Дизеловото гориво на “Еко Елда” не помръдваше дори при наклоненото шише от минерална вода. Останалите шест останаха течни.

Финал:

Дизеловото гориво отговаря на стандартите, наложени от Европейския съюз. Климатичните условия в България обаче, не са съобразени с изискванията на Европейския съюз. Ако отново ви “замръзне нафтата”, моля потърсете правата си в природата и в неактуалното георграфско положение на страната, в която живеете.

Ако все пак това не ви удовлетвори, прелистете действащия “Закон за защита на потребителите и за правилата за търговия”. Според него вие имате право на информация за стоката, която се предлага в търговската мрежа и бензиностанциите.

И още нещо - все пак любителите на дизеловите автомобили имат шанс - да си осигурят електрическа система за студен старт, която обаче съвсем не е евтина.

Потребителски аватар
valboy
потребител
потребител
Мнения: 1476
Регистриран: 20 фев 2005, 16:12
Status: Извън линия

Мнение от valboy » 12 мар 2006, 18:50

*00125* в ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ <:-P: *00133*

*00101* *00101* *00101* *00101*

:censur: :censur: :censur: :censur: :censur: :censur: :censur: :censur:

Потребителски аватар
snaiperisto
потребител
потребител
Мнения: 963
Регистриран: 11 мар 2006, 22:59
Модел на автомобила: Мондео , Ескорт кабрио...и Honda CBR 600F3
Местоположение: София-Кв. Бенковски
Status: Извън линия

Мнение от snaiperisto » 02 апр 2006, 00:52

Мамка им , копелета...

Отговори

Върни се в “ДРУГИ ВЪПРОСИ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Google Adsense [Bot] и 20 госта