Страница 2 от 2
Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)
Публикувано: 12 юли 2022, 10:19
от Ради-1
imitev написа: ↑09 юли 2022, 23:00
Скоростта ефективно я намалявам с бутона Cancel - изключва темпомата и двигателят минава в режим моторна спирачка. Когато реша, че искам пак да се върна към нормална скорост, натискам Reset и се ускорявам до последната зададена скорост (около 100 извънградско и 140-145 по магистралата).
Къде го този бутон cancel?
Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)
Публикувано: 12 юли 2022, 10:49
от imitev
По-горе пиша "мондеото ми" и визирам колата от подписа.
При теб би трябвало като натиснеш бутона Res да изключва временно темпомата, при повторно натискане на Res да се активира последната ползвана зададена скорост.
Четете ги тези ръководства!
Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)
Публикувано: 12 юли 2022, 13:08
от Ради-1
а вие гледайте за какво е темата и се уточнявайте когато давате съвет
Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)
Публикувано: 12 юли 2022, 13:33
от imitev
Аз съм се уточнил по-горе...
Ако целта на дискусията е заяждане - вие сте победител, аз съм пас!
Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)
Публикувано: 12 юли 2022, 14:35
от Ради-1
нямаше никакво заядждане е въпроса къде е бутона след като масово круизите нямат такива
лек ден
Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)
Публикувано: 12 юли 2022, 15:00
от ivchotr
Моторната спирачка е система, използвана преди години в едни стари автобуси Шкода, Чавдар и прочие. Там се затваряше изходящата генерация и "заловените" изгорели газове не даваха възможност на следващите да се изнижат през ауспуха. Двигателят си работеше, но под товара на затруднения отток на изгорелите газове, което намаляваше в някакви граници скоростта без да се налага да се превключват предавки надолу. При нашите двигатели с връщането на газта при спускане на предавка, електрониката просто спира горивото. При мен борд компът показва нулев моментен разход на гориво в тази ситуация. Но ако надолнището е сравнително дълго, колата си увеличава скоростта, защото буталата помпят въздух, но клапаните го изпускат и на практика в цилиндрите не се създава противосила.
Наблюденията ми при ползване на темпомат при зададена скорост, която е по-ниска от тази, която колата би вдигнала без газ, са че темпоматът се опитва да държи колата в зададената скорост. Ако му е по-трудно да го прави, се усещат тласъци.
Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)
Публикувано: 12 юли 2022, 15:39
от imitev
Ради-1, приятелю, вместо да търсите под вола теле за да си пишете точки в самочувствието, редно беше да обясните и доуточните как стоят нещата при масовите коли... Така щеше да е много по-градивно и полезно - както е видно доста от водачите на масови автомобили не са запознати с особеностите на употреба на круиз контрола...
Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)
Публикувано: 12 юли 2022, 15:47
от imitev
Когато карах курсовете преди 30 години на лада 7ца намаляването на скоростта с двигателя пак се наричаше моторна спирачка. Реално двигателят не се забявя само от нагнетяването на въздух в цилиндрите, а и от невъзможността да се засмуче нов, поради затворената дроселова клапа и силният вакуум във смукателния колектор. Затова и ако е издухан двигателя, след използване на моторна спирачка и подаване на газ, се наблюдава силно изпушване, от засмуканото през сегментите масло в цилиндрите.
За буквалистите - имам предвид бензинов двигател. Може да напишете как е при дизела.
При чавдарите си признавам, че нямам никаква представа как е реализирана.
Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)
Публикувано: 12 юли 2022, 18:28
от deathstorm
На който му е интересно как работи моторната спирачка при камионите може да гледа това клипче.
https://www.youtube.com/watch?v=HkfjCJClWVA .
Не знам как е реализирано при Чавдар и Шкода, но блокирането на изгорелите газове няма ли да доведе до евентуално прегряване? Интелигентния начин е да се изменят фазите на газоразпределение, както е показано на клипа. Идеята е, че буталото засмуква вуздух в таккта на засмукване, след което го нагнетява, но този нагнетен виздух след такта компресия си отдава обратно енергията на буталото (като пружина). Но ако в точния момент се отворят изпускателните клапани енергията от сгъстения въздух отива в ауспуха и не се отдава обратно на буталото>коляновия вал>трансмисията>колелата.
Иначе спирането с двигателя е много полезен и ефективен навик и при леките автомобили (които нямат такава система). Плюсовете са. че пестиш гориво и жалиш спирачната ситема. Това си е техника на шофиране и много ме дразнят съвременните автомати как като се пускаш по надолнище бутат възможно най-висока предавка, лишавайки те от възможността да спираш ефективно с двигателя.
Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)
Публикувано: 12 юли 2022, 18:49
от F Focus
Пак добре, че автомата остава на скорост, макар и последна, защото при старите авт. ск. кутии при отпускане на газта имах усещането, че превключва на нулева, и по нанадолнище основно си на спирачки-Форд Скорпио 2.9 бензин, 172к.с. май беше, а и други.
Каква част от съвременните авт. ск. кутии са тип-троник и можеш да си цъкаш надолу-нагоре предавките сам?
П.С. Уважаеми фенове-моля не се карайте и обиждайте в темата-мисля, че никой не е прекалил по някакъв начин.
Вижте ме докъде се докарах-баш аз да успокоявам страстите!
Наздраве!
Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)
Публикувано: 13 юли 2022, 09:51
от by_cec
Дори и на старите автомати има позиции на "патерицата" ,при които се ограничава максимално възможната предавка и по този начин да се използва мотора за контролиране на скоростта.
Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)
Публикувано: 13 юли 2022, 11:28
от F Focus
Имам предвид, ако си на позиция "D", а не на "1", или "2".
Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)
Публикувано: 13 юли 2022, 13:32
от Ради-1
днес си тествах автопилота отново - на магистрала и спускане държи 130, на изкачване - 90. Извън града обаче на едно стръмно спускане го цъкнах на 60 и почна да вдига до 75. На следващото изкачване държеше 70 без излишни шумове
Според ръководството ми: "Travelling downhill with the
device engaged, the car speed may in-
crease more than the memorised one."
така че мнението за повреда, чийто автор така и не се обоснова, не е релевантно
И нещо важно:
When travelling with the de-
vice on, never set the gearshift
lever to neutral.
Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)
Публикувано: 20 юли 2022, 20:22
от Ozzie
Вчера карах дизел (не моя) с темпомат и асистент за потегляне по наклон (ако последното има някакво отношение / значение), чийто борд-компютър отчиташе и моментния разход.
При спускане, според това колко е стръмно надолнището, БК отчиташе, че се намалява моментната консумация. По едно стръмно надолнище, разхода според БК беше между 0,2 до 0,5 л./100 км. Така че и при спускане, може да се приеме, че ДВГ работи на ППХ.
P.S. Споменах за асистента за потегляне по наклон, защото се чудех, дали ECU-то не взема информация от неговите датчици (или датчик), относно градусите на спускане и изкачване, и от там да определя нужното количество гориво.
Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)
Публикувано: 20 юли 2022, 22:18
от ivchotr
Е то другият вариант е да има заврян някъде жироскоп.