Retrofit на ESP/TC в Mondeo mk3
- Pyrhel
- потребител
- Мнения: 1559
- Регистриран: 12 авг 2010, 20:51
- Модел на автомобила: няколко други марки +
Mondeo Titanium X 2.2 TDCi - Местоположение: София
- Контакти:
- Status: Извън линия
Retrofit на ESP/TC в Mondeo mk3
Откакто взех колата тази мисъл ми се върти в главата - retrofit на ESP. До сега съм установил, че ми трябват:
ABS помпа, оборудвана с ESP (???)
Сензор колко е навъртян волана
YAW сензор - за измерване на ъгловата скорост около вертикалната ос
Бутон за включване/изключване на ESP/TC
Може би и още неща
Препрограмиране на ECU-то.
Датчика на волана - ясен, yaw-а - и той, бутона - пределно ясен. Странно ми е само за ABS помпата. Дизеловите мондеота с TC до колкото съм чел не прекъсват въртенето, идващо от двигателя, а играят със спирачките. Разгледах микрокат-а, там има 2 варианта за ABS помпа - за коли оборудвани с ESP/TC и за такива без - чист ABS. По цени се различават доста много, но се чудя по вътрешност какво толкова различно имат. Данните колко се въртят колелата се четат от сензорите за ABS-а, а според мен останалото е работа на ECU-то. И се чудя - тракшъна не е ли само допълнителен софтуерен модул, какво толкова има различно в ABS помпата!?
Иначе проектът по хардуер втора ръка може да излезне на около 350 лева, ако е без ABS помпата. С нея - втора ръка от кола с ESP прибавяме още 250 лева. Софтуерното препрограмиране не го смятам в цената.
Само се чудя за тая ABS помпа каква разлика толкова може да има...
ABS помпа, оборудвана с ESP (???)
Сензор колко е навъртян волана
YAW сензор - за измерване на ъгловата скорост около вертикалната ос
Бутон за включване/изключване на ESP/TC
Може би и още неща
Препрограмиране на ECU-то.
Датчика на волана - ясен, yaw-а - и той, бутона - пределно ясен. Странно ми е само за ABS помпата. Дизеловите мондеота с TC до колкото съм чел не прекъсват въртенето, идващо от двигателя, а играят със спирачките. Разгледах микрокат-а, там има 2 варианта за ABS помпа - за коли оборудвани с ESP/TC и за такива без - чист ABS. По цени се различават доста много, но се чудя по вътрешност какво толкова различно имат. Данните колко се въртят колелата се четат от сензорите за ABS-а, а според мен останалото е работа на ECU-то. И се чудя - тракшъна не е ли само допълнителен софтуерен модул, какво толкова има различно в ABS помпата!?

Иначе проектът по хардуер втора ръка може да излезне на около 350 лева, ако е без ABS помпата. С нея - втора ръка от кола с ESP прибавяме още 250 лева. Софтуерното препрограмиране не го смятам в цената.
Само се чудя за тая ABS помпа каква разлика толкова може да има...
- momo76
- потребител
- Мнения: 533
- Регистриран: 21 окт 2006, 16:11
- Модел на автомобила: Фиеста 1.25 2001г.
- Местоположение: Sofia
- Status: Извън линия
Re: Retrofit на ESP/TC в Mondeo mk3
Според мен всичкото управление е сложено в ABS помпата. То наистина ESP си е една софтуерна глезотийка, но не се командва от главното ECU, а от негово си, което е при ABS помпата.
- Pyrhel
- потребител
- Мнения: 1559
- Регистриран: 12 авг 2010, 20:51
- Модел на автомобила: няколко други марки +
Mondeo Titanium X 2.2 TDCi - Местоположение: София
- Контакти:
- Status: Извън линия
Re: Retrofit на ESP/TC в Mondeo mk3
Точно така е, от ECU-то (номер 13) на ABS помпата (номер 1 - помпа + модул - заедно са). И се чудя какво толкова различно могат да имат и защо да не мога да го препрограмирам. Иначе се продават комплект - номер 2. Пък и тоя номер 3 трансдюсер какво налягане и за какво преобразува, че уж го има само на ESP системите. Честно казано нещо шашава информация ако гледам микрокат-а, в него нещо не мога да се ориентирам за подмените.

Пък пустите англичани имат ESP масово и никой не си е играл на mk3 да го прави
Писах в TalkFord, де, ще видя какво ще ми отговорят. Силно се надявам да не сменям изправна ABS помпа 
Пък пустите англичани имат ESP масово и никой не си е играл на mk3 да го прави


-
- Администратор
- Мнения: 2511
- Регистриран: 01 ное 2005, 13:48
- Модел на автомобила: Мондео 2,0i; 107kW, 2006г.
Ford Ka 1,3 DuraTec 51kW 2003г. - Местоположение: София - Надежда 1
- Контакти:
- Status: Извън линия
Re: Retrofit на ESP/TC в Mondeo mk3
Не съм много наясно с ESP при Мондеото
Но принципно доколкото съм запознат, а и от това което си написал стигам до извода, че това е т.нар. ABS от ІІ-ро поколение.
ABS от І-во поколоние е стандартната антиблокираща система.
ІІ-ро поколение е тази, която упражнява спирачно усилие върху конкретно/и колело/лета, като същевременно отнема подаването на гориво.
ІІІ-тото поколение май не отнема газта или по-точно подава двигателно усилие към определено/и колело/лета, като същевременно упражнява спирачно усилие.
Първия вариант е ясен там задкормилното устроиство върши работата
Втория вариант е много зле, защото отнема възможността и на задкормилното устроиство да се справи, като блокира подаването на гориво докато автомобила спре да поднася. Това ми е от опит. Представи си ситуация на Петрохан, на изкачването от северната страна на единия от обратните завои при които от върха на завоя става по стръмно и съответно ти трябва газ, за да минеш завоя. Представи си сега зима, колона и не особено опитен шофьор пред теб. Това коет ми се случи беше, че точно когато трябваше да подам леко газ системата явно засекла едно от колелетата да занася и на стръмен завой ми отне газта!!! Вярно за три секунди, но това беше достатъчно да сляза от 30км/ч на 5км/ч. Вместо системата да си подаде леко газчица и да изтегли колата.
Както казах не съм много запознат с темата и това са само повърхностни познания от тук - от там, така че не е нужно да ми обръщате внимание.
Пърхел, ако го направиш туй нящо бих искал да да видя ефекта.

Но принципно доколкото съм запознат, а и от това което си написал стигам до извода, че това е т.нар. ABS от ІІ-ро поколение.
ABS от І-во поколоние е стандартната антиблокираща система.
ІІ-ро поколение е тази, която упражнява спирачно усилие върху конкретно/и колело/лета, като същевременно отнема подаването на гориво.
ІІІ-тото поколение май не отнема газта или по-точно подава двигателно усилие към определено/и колело/лета, като същевременно упражнява спирачно усилие.
Първия вариант е ясен там задкормилното устроиство върши работата
Втория вариант е много зле, защото отнема възможността и на задкормилното устроиство да се справи, като блокира подаването на гориво докато автомобила спре да поднася. Това ми е от опит. Представи си ситуация на Петрохан, на изкачването от северната страна на единия от обратните завои при които от върха на завоя става по стръмно и съответно ти трябва газ, за да минеш завоя. Представи си сега зима, колона и не особено опитен шофьор пред теб. Това коет ми се случи беше, че точно когато трябваше да подам леко газ системата явно засекла едно от колелетата да занася и на стръмен завой ми отне газта!!! Вярно за три секунди, но това беше достатъчно да сляза от 30км/ч на 5км/ч. Вместо системата да си подаде леко газчица и да изтегли колата.
Както казах не съм много запознат с темата и това са само повърхностни познания от тук - от там, така че не е нужно да ми обръщате внимание.
Пърхел, ако го направиш туй нящо бих искал да да видя ефекта.
- tropper
- потребител
- Мнения: 687
- Регистриран: 12 юли 2007, 00:34
- Модел на автомобила: Ford Mondeo MK1 1.6 16V GLX '93; ГИ Stilogas/Tamona, изп. Tomasetto, инж. Valtek; *** КЛИМАТИК ***
- Местоположение: София
- Контакти:
- Status: Извън линия
Re: Retrofit на ESP/TC в Mondeo mk3
Незнам колко ще ти помогна, ама в това дето си замислил май всеки акъл ще ти е полезен:
При МК1, ако има само ABS, помпата е с 4 клапана - по един за всяко колело, а ако има и TCS (traction control system), тогава освен тези 4 има и още 2 - те са за тракшъна. Цитирам какво пише в Хайнес:

P.S. Като препрочитам горния цитат няколко пъти вече малко ми се избистря случая - за да ползваш TCS (или ESP - където разликата вече би била само софтуерна, ако въобще има разлика...) трябва докато се движиш без водача да натиска спирачка да упражниш спирачно усилие върху превъртащото колело. За целта трябва да вдигнеш налягането на спир. течност към това колело. Обаче... нали водачът не натиска спирачка? Ми тогава ролята на тези два допълнителни клапана е да вдигнат налягането в системата. Защо два? За МК1 без АБС помпата е с 4 изхода - по 1 за всяко колело, но е на два кръга вътрешно - по диагоналите. За същото, но оборудвано с АБС - от помпата излизат 2 тръби, които отиват в АБС-а и оттам се разделят на 4-те колела. Така че си мисля че двата допълнителни клапана правят байпас на помпата, която натискаш с крак - т.е. правят една успоредна помпа, която да вдигне налягането в системата. След като веднъж налягането е вдигнато, клапаните на АБС-а прилагат усилието на което колело трябва. Оттам нантатък стои въпросът дали се вдига налягането едновременно и на двата спирачни кръга или само на този, на който е необходимо.
И именно заради това, че някой/нещо трябва да вдигне налягането в спирачната система не можа разликата за чист АБС и АБС/ЕСП да е само софтуер. Трябва изпълнителен механизъм, който да замести спирачната помпа.
При МК1, ако има само ABS, помпата е с 4 клапана - по един за всяко колело, а ако има и TCS (traction control system), тогава освен тези 4 има и още 2 - те са за тракшъна. Цитирам какво пише в Хайнес:
The traction control system (TCS) is fitted as an option to some models, and uses the basic ABS system, with an additional pump and valves fitted to the hydraulic actuator (see illustration). If wheelspin is detected at a speed below 30 mph, one of the valves opens, to allow the pump to pressurise the relevant brake, until the spinning wheel slows to a rotational speed corresponding to the speed of the vehicle. This has the effect of transferring torque to the wheel with most traction. At the same time, the throttle plate is closed slightly, to reduce the torque from the engine. At speeds above 30 mph, the TCS operates by throttle plate adjustment only.

P.S. Като препрочитам горния цитат няколко пъти вече малко ми се избистря случая - за да ползваш TCS (или ESP - където разликата вече би била само софтуерна, ако въобще има разлика...) трябва докато се движиш без водача да натиска спирачка да упражниш спирачно усилие върху превъртащото колело. За целта трябва да вдигнеш налягането на спир. течност към това колело. Обаче... нали водачът не натиска спирачка? Ми тогава ролята на тези два допълнителни клапана е да вдигнат налягането в системата. Защо два? За МК1 без АБС помпата е с 4 изхода - по 1 за всяко колело, но е на два кръга вътрешно - по диагоналите. За същото, но оборудвано с АБС - от помпата излизат 2 тръби, които отиват в АБС-а и оттам се разделят на 4-те колела. Така че си мисля че двата допълнителни клапана правят байпас на помпата, която натискаш с крак - т.е. правят една успоредна помпа, която да вдигне налягането в системата. След като веднъж налягането е вдигнато, клапаните на АБС-а прилагат усилието на което колело трябва. Оттам нантатък стои въпросът дали се вдига налягането едновременно и на двата спирачни кръга или само на този, на който е необходимо.
И именно заради това, че някой/нещо трябва да вдигне налягането в спирачната система не можа разликата за чист АБС и АБС/ЕСП да е само софтуер. Трябва изпълнителен механизъм, който да замести спирачната помпа.
- TED
- потребител
- Мнения: 304
- Регистриран: 30 ное 2004, 23:31
- Модел на автомобила: Ford Mondeo 1.8 '94
Ford Cougar 2.5 '00
Ford Mustang GT '07 - Местоположение: Пловдив
- Status: Извън линия
Re: Retrofit на ESP/TC в Mondeo mk3
Това което колегата е описал в горният пост другите автомобилопроизводители наричат "електронен блокаж на диферениала". Понеже явно има смисъл да е само на двигателните колелета затова и допълнителните цилиндърчета са само 2. По пътя на логиката за да може ESP-o да контролира напълно автомобила "помпата" на ABS-a трябва да е с 4 допълнителни клапана или общо 8.
На мондео МК2 TCS-а работи не чрез сервомотор на дросела, а чрез спиране на впръска на горивото и на искрата. Естествено при малка скорост използва и спирачките.
Колкото до въпроса на колегата какво му трябва за ретрофит... Много мерак и кола донор. Донорът трябва да е със същият двигател, да има поне един ключ и модула на имобилайзера. Тогава с помоща на Ford TIS се присаждат липсващите блокове, компа и имобилайзера от донора.
На мондео МК2 TCS-а работи не чрез сервомотор на дросела, а чрез спиране на впръска на горивото и на искрата. Естествено при малка скорост използва и спирачките.
Колкото до въпроса на колегата какво му трябва за ретрофит... Много мерак и кола донор. Донорът трябва да е със същият двигател, да има поне един ключ и модула на имобилайзера. Тогава с помоща на Ford TIS се присаждат липсващите блокове, компа и имобилайзера от донора.
"Здравият разум е колекция от предрасъдъци, събрана до 18-годишна възраст."
А. Айнщайн
Ford Mondeo 1.8 16V MK1 '94
Ford Cougar 2.5 v6 '00
Ford Mustang GT '06
А. Айнщайн
Ford Mondeo 1.8 16V MK1 '94
Ford Cougar 2.5 v6 '00
Ford Mustang GT '06
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 4 госта