Страница 1 от 1

Предни vs. Задни гуми

Публикувано: 19 апр 2010, 15:22
от dr. Svetlyo
Здравейте колеги!

Както вече многократно сме обсъждали гумите са единствената връзка на автомобила с пътя...

През настоящия 6-ти сезон и след почти 40 000 км, установявам, че карам летни "галоши" с марката Кенда (185/65 R14). Имам оферта да подменя гумите с 2 бр. Bridgestone Turanza ER300 195/60 R14 и 2 бр. Kormoran RunPro b2 195/60 R14. Тестовете дават само добри отзиви за Turanza ER300, докато за RunPro b2 има противоречиви мнения.

Сега и същинския върос: Коя гума къде да сложим?

Що се отнася до зимните гуми - там нещата са ясни: мека гума с много ламели (и по-нисък грайфер) отива на предния мост, а колелата с по-дълбок протектор, по-малко ламели (и по-твърд каучук) - отзад.

Само че тук имаме 2 чифта летни гуми.

Къде е мястотo на гумите с по-доброто сцепление?

Къде е мястотo на гумите с по-добрия и дълбок грайфер?

Къде е мястото на гумите с по-твърд каучук?

Кои гуми слагаме отпред и кои отзад?

Re: Предни vs. Задни гуми

Публикувано: 19 апр 2010, 17:52
от S_C
По принцип това с различните 2х2 гуми не е правилно.Компромисно решение е,при това силно компромисно.Да,тук в БГ доста хора караме така...ама то е от мизерия,не от друго.

Ако можеш да си го позволиш,сложи си 4 еднакви гуми.
Въпросите ти няма как да получат конкртен отговор-вариациите са от плюс до минус безкрайност.

Re: Предни vs. Задни гуми

Публикувано: 26 апр 2010, 16:10
от madboy
Много ясно, че хубавите гуми ще си сложиш отпред. Там са ти задвижващите колела, там са ти и управляващите.

Re: Предни vs. Задни гуми

Публикувано: 26 апр 2010, 20:51
от diesel1.6
И при спиране отпред е по-интересно. През лятото много мек материал на гумата не помага - зимните и меките отзад.

Re: Предни vs. Задни гуми

Публикувано: 27 апр 2010, 19:23
от didon80
В аутобилд има много често статии и тестове на гуми. Там имаше подобен въпрос и писаха че за устойчивост на колата в завой е важна задната ос и за това на нея се слагат по-добрите гуми. Друго, при дъжд вероятността за аквапланинг нараства с намаляване на дълбочината на грайфера и увеличение на скоростта на автомобила. Така че в зависимост от състоянието и размера на гумите, ти сам си прецени как да шофираш в конкретната ситуация.

Re: Предни vs. Задни гуми

Публикувано: 28 апр 2010, 11:00
от urgan
didon80 точно наскоро се сблъсках с твърдението че по-добрите гуми се слагат отзад а не както е прието отпред. Има известна логика в това.

Re: Предни vs. Задни гуми

Публикувано: 28 апр 2010, 11:54
от madboy
Логиката е, че и четирите трябва да еднакво добри. Всичко друго е компромис, при който ядем дървото, в зависимост от ситуацията. Дали ще успееш да спреш навреме, дали ще се въртиш по завоите. Та всичко зависи от това къде и как си караш автомобила.

Re: Предни vs. Задни гуми

Публикувано: 28 апр 2010, 14:23
от HACKO
urgan написа:didon80 точно наскоро се сблъсках с твърдението че по-добрите гуми се слагат отзад а не както е прието отпред. Има известна логика в това.
Има логика при каране стил "Уличен рацер", където се правят резки завои при висока скорост (неоправдан риск). При нормално шофиране (препоръчително), по-голямата отговорност се пада на предните. Палавата предница освен дискомфорт при шофиране може и да доведе до нежелани последици.

Re: Предни vs. Задни гуми

Публикувано: 28 апр 2010, 15:12
от didon80
Колкото до понятието "по-добрите гуми" се има предвид че минималната дълбочина на протектора не бива да е по-малко от 3мм и възрастта на гумата да не надвишава 10 години (ако въобще успее да устиска толкова години :lol: ). А инъче при 4 еднакви като размер гуми е препоръчително всеки сезон да се въртят предни и задни за да се износват равномерно и така да се удължи общия им живот.

Re: Предни vs. Задни гуми

Публикувано: 26 юни 2010, 00:45
от dr. Svetlyo
Аз хубаво повдигнах темата, ама съвсем я забравих... :oops:

Отказах се от варианта с различните гуми на отделните оси. Този сезон за последно ще търкалям боклучавите Кенда, след което минавам на оригиналния (препоръчителния) размер за колата. Избора ми ще се сведе до победителя в ADAC тестовете (за сезон 2009 това е Fulda Carat Progresso 185/60 R14 82 H) или подобен марков аналог.
Фокуса го карам с победителя в ADAC тестовете за сезон 2009 - Michelin Primacy HP 205/55 R16 91 W и съм много доволен от поведението им.

Малко реклама, ако позволите :wink: :
Изображение

При 4 еднакви гуми ще мога спокойно да ги разменям и да ги износвам равномерно поне 4 сезона, а ако е писано колата и гумите да устискат и няма пари за нови обувки, може направо 8 лета да ги търкалям... :D

Ето правилната схема как да разменяме гумите:
Изображение

______________________________

Попаднах на много обяснителна статия: Как да изберем подходящия размер гуми.

Не знам дали е позволено, затова няма да я копирам тук... *banned*

След като я прочетох тотално се отказах да слагам по-големи (185/65 или 195/60) от фабричните 185/60 R14.

______________________________

Сега по темата.
Ще се потвърдя мненията на колегите:

Срещу аквапланинг поставяме по-дълбокия протектор отзад.

За по-добро завиване и спиране - по-меките гуми отпред.

______________________________

Поздрави
Светльо

Re: Предни vs. Задни гуми

Публикувано: 26 юни 2010, 10:59
от diesel1.6
Аквапланинга не е ли основно при преминаване през локви с голяма скорост, и в 99% от случаите отпред?
Като четете тези тестове, имайте пердвид, че в Германия се кара в абсолютно различне стил - дисциплинирано и точно в лентите за движение, което води до увеличаване на ситуациите с завои с малък радиус при висока скорост, комбинирани или не и със спиране. Докато резки критични спирания при движение направо, овладяване на колата в поднасяне, поднасяне на кал, чакъл, пясък и дупки там са непознати дисциплини. А при нас основно занимание по пътя.
Накратко - при тях е нужна абсолютна прециюност в позиционирането по платното, а при нас сигурно ефективно спиране, при налично определено повече пространство за маневрите.
Аз съм за по-добрите гуми отпред за коли с предно, и за еднакви гуми на колите със задно, и за гума с повече напречно набраздяване и способност да спира отпред, и друга срещу странично завъртане отзад.

Re: Предни vs. Задни гуми

Публикувано: 28 юни 2010, 15:21
от dr. Svetlyo
diesel1.6 написа:Аквапланинга не е ли основно при преминаване през локви с голяма скорост, и в 99% от случаите отпред?
...
Аз съм за по-добрите гуми отпред за коли с предно, и за еднакви гуми на колите със задно, и за гума с повече напречно набраздяване и способност да спира отпред, и друга срещу странично завъртане отзад.
Ще ти обясня защо казват, че по-дълбокия грайфер отива на задните колела. *00106*
*00117* Аквапланинга е следствие от невъзможността на гумата да изтласка водата под нея. А способността на изхвърляне освен от самата гума и дълбочина на грайфера (приемаме че на предния и задния мост имаме еднакви и еднакво износени гуми), зависи и от силата на пристискане. Колите които караме отпред са тежки, а отзад - леки. Т.е. върху предния мост ще имаме по-голяма сила на притискане, оттам по-малка вероятност срещу аквапланинг. Отзад колата е лека - по-лесно ще изплува, затова слагаме по-дълбок грайфер там.

Ако пък сме натоварили цялата челяд барабар с тъщата и 100 буркана с компоти, лютеница и туршия в багажника, тогава и предния и задния мост ще имат голяма сила на притискане срещу аквапланинг, обаче кой идиот би карал бясно при такъв товар и в дъжд? *00127*

Що се отнася до втората част на цитирания ти пост - 1000% съм съгласен! *00130* Спиращите гуми са отпред, тези със странична стабилност - отзад!

Re: Предни vs. Задни гуми

Публикувано: 28 юни 2010, 16:07
от bateto_toshko
dr. Svetlyo написа:....... Колите които караме отпред са тежки, а отзад - леки. Т.е. върху предния мост ще имаме по-голяма сила на притискане, оттам по-малка вероятност срещу аквапланинг. Отзад колата е лека - по-лесно ще изплува, затова слагаме по-дълбок грайфер там.
Колкото и да е тежка колата отпред вярвай ми на мокро занася , ако нямаш гуми със посока .
Както казаха Наско и дизел 1,6, хубавите гуми отпред(при предно предаване)

Re: Предни vs. Задни гуми

Публикувано: 28 юни 2010, 18:26
от diesel1.6
Предните са по-натоварени и изтласкват повече от задните - но задните вървят след предните и там аквапланинг не би трябвало да има при нормално пътуване (предницата отпред). При завой, когато задните биха могли да останата в достатъчно дебел слой вода, от накланянето на колата външните по завоя гуми се натоварват и условията за аквапланинг изчезват.
За скоростта - чак бясна, е пресилено. Ако гумите са широки, което е типично за Бг шофьорите, са достатъчни 70-90 км/ч. При 100 пребоксуването в локва е сигурно.

Re: Предни vs. Задни гуми

Публикувано: 29 юни 2010, 00:04
от dr. Svetlyo
bateto_toshko написа:Колкото и да е тежка колата отпред вярвай ми на мокро занася , ако нямаш гуми със посока .
Както казаха Наско и дизел 1,6, хубавите гуми отпред(при предно предаване)
Да ти кажа и аз така направих пролетта като сменях с летни. Сложих по-запазените и с по-добър грайфер на предните колела, че на сухо да съм рахат. :) А стане ли мокро - намалявам драстично скоростта, понеже на 2-ра, дори и на 3-та въртя гуми, а при всяко по-рязко спиране, чувствам ABS-a в педала... :( Ба§и галошите!
diesel1.6 написа:Предните са по-натоварени и изтласкват повече от задните - но задните вървят след предните и там аквапланинг не би трябвало да има при нормално пътуване (предницата отпред). При завой, когато задните биха могли да останата в достатъчно дебел слой вода, от накланянето на колата външните по завоя гуми се натоварват и условията за аквапланинг изчезват.
Добре казано - оборваш писаната от мен по-горе теория! :oops: Бях я чел в някое авто списание. И като прегледах темата, попаднах на постовете на:
didon80 написа:В аутобилд има много често статии и тестове на гуми. Там имаше подобен въпрос и писаха че за устойчивост на колата в завой е важна задната ос и за това на нея се слагат по-добрите гуми. Друго, при дъжд вероятността за аквапланинг нараства с намаляване на дълбочината на грайфера и увеличение на скоростта на автомобила. Така че в зависимост от състоянието и размера на гумите, ти сам си прецени как да шофираш в конкретната ситуация.
и
urgan написа:didon80 точно наскоро се сблъсках с твърдението че по-добрите гуми се слагат отзад а не както е прието отпред. Има известна логика в това.
Са ко прайм? Въпроса пак е открит! *00101* Хем Дизел 1.6 е прав, хем с Дидон 80 и Урган сме попаднали на обратното твърдение.

Излиза, че двама се карат, третия (Мадбой) печели:
madboy написа:Логиката е, че и четирите трябва да еднакво добри. Всичко друго е компромис, при който ядем дървото, в зависимост от ситуацията. Дали ще успееш да спреш навреме, дали ще се въртиш по завоите. Та всичко зависи от това къде и как си караш автомобила.

Практиката показва, че за дъжд ни трябва каучук със сцепление на мокро, дълбок грайфер и с посока... и да намалим скоростта.

Само ще уточня, че гумите с посока са силни на дъжд и при много вода, но губят в завои и при странично натоварване. За сухо аз бих препоръчал асиметричните. Обаче никой не избира в какви климатични условия ще кара... Така че или с посока или асиметрични - всеки според вкуса си. Не случайно симетричните ги предлагат в размери само за градски тип коли.

Скоростта на изплуване от тестовете е валидна при тестовата им локва от порядъка на 1 см. или колкото там беше. Това са идеални условия, абсолютно невалидни за нашите пътища с неравна и вълнообразна настилка и лош дренаж, и с дупки.

Re: Предни vs. Задни гуми

Публикувано: 29 юни 2010, 13:19
от diesel1.6
Бъграският аквапланинг става на предните гуми и не в завой. Нас ни е страх да караме в завой със скоростта и рязкостта на германците.
Да оставим аквапланинга настрана - който има абс, при износени задни гуми има проблем, че абс му намалява спирането и му удължава спирачния път по най-калпавото колело - за да запази управляемостта. Който е без абс, усеща как задницата се занася чувствително повече. Затова повечето коли искат гуми в сходно състояние навсякъде.
Изключвам форд ескорт с независимо окачване, който има особеността да пропуска завои вместо да поднесе задницата. Той търпи много голяма разлика в състоянието в полза на предните гуми.

Re: Предни vs. Задни гуми

Публикувано: 29 юни 2010, 14:04
от Edinuser
Мондеото също е със независимо окачване отзад.

Re: Предни vs. Задни гуми

Публикувано: 29 юни 2010, 18:48
от diesel1.6
Не го давам в примера, защото е с друго разпределение на твърдостта на пружините, има торсионна щанга отзад, и може би друго разпределение на тежестта. Мондеото ми поднася по друг начин, не е като ескорта. Повече се върти задницата (комби)

Re: Предни vs. Задни гуми

Публикувано: 29 юни 2010, 19:11
от cockyhotty
Определено си прав, diesel1.6. Когато сменях зимните гуми, реших да сложа по-добрите летни (Fulda Carat Progresso) отпред. И резултатът дойде доста скоро. Веднъж на кръгово се бях ядосал, че ме засякоха лошо и тръгнах с мръсна газ в него. В един момент усетих, че правя чист дрифт в стил BMW макар, че Монито е с предно. От тогава си имам едно на ум какво може да ми се случи при много рязко завиване и голяма скорост. Аз много добре знам, че по-добрите гуми отпред не са оптималният вариант, но го направих по чисто икономически причини за увеличаване на пробега на комплекта гуми. А информативно грайфера и на 4те гуми е далеч над 3 мм.....

Re: Предни vs. Задни гуми

Публикувано: 29 юни 2010, 19:21
от diesel1.6
Това го бяхме забравили - с по-добрите гуми отпред се получава разномерно износване на един комплект.
А за поднасянето не гледай бмв. Един ескорт 1,6д с добри тесни зимни гуми прави много бмв смешни... но само на сняг :)