За да обобщя темата:
1. Единия стоп не ми светеше.
Проблемът със стопа се оказа в панела с крушките, оправи се след разглобяване на панела (вкл. сваляне на металните пластини) и сериозно чистене.
2.
Снимка на панела - Ескорт МК3 хечбек (на МК4 е същия или подобен), със свободно място за силен габарит за мъгла. От ляво на дясно - свободна фасунка, крушка на задния фар, двойна крушка габарит/стоп, крушка мигач. Забележка: завареното положение при мен е с изнесена маса (жичката), която е с отделна букса от общата. Левият и десният панел са абсолютно еднакви и взаимозаменяеми, единственото е да се следи за положението на буксата.
3. Реших, че днес имам време и желание да направя стоповете двойни, като използвам четвъртото свободно място. Мястото е за единична крушка, за разлика от двойната, която е обща за стоп и габарит.
Фабричните рефлекторни панели при липса на габарит за мъгла са със запречен отвор за крушката. Малка пиличка или тънък нож ще свършат добра работа, за да опазим рефлектора цял. При мен вече беше свършена тази работа, колегата от който имам стъклата на стоповете си беше направил двойни. Малко мърляво, та реших да си ги направя наново.
Как да си направим двойни стопове на Ескорт МК3/4 - два възможни варианта. (Единствено в случай, че нямаме габарит за мъгла).
Преди самото свързване на токовете, трябва да си осигурим контактните пластини за крушката в свободната фасунка (те липсват, както се вижда на снимката). При моя случай взех две пластини от резервния панел, който не работи, и ги свързах с основните. Така се следва заводският тип свързване. Контактните пластини могат да влязат под основните (за целта обаче те трябва да се откачат от пластмасата) или да застанат върху тях. Важно е да се осигури тяхното стабилно състояние, за да не се губи контакт при тресене. Ако нямаме от друг панел и се налага да пригодим, а и за по-голяма сигурност, може да се запоят за основните пластини.
След това новите крушки трябва да се свържат в инсталацията заедно с двойните. Първият вариант е да се свържат двете пластини през буксата или панела. Това може да стане, като се припои жичка от пластината на стопа (най-късата към средната крушка) към свободната пластина, или да се свържат двата контакта в буксата (черно-червен кабел към сиво-жълт). При първия вариант има по-голям риск да се омешат контактите, тъй като пластините са много близо една до друга.
Аз избрах другия вариант, който според мен е много по-добър и позволява по-голяма сигурност. Както писах преди, свалих и разгледах ключа на педала, който активира стоповете. Този ключ е единствен прекъсвач на една обща жичка към стоповете, а габаритите са свързани отделно и не минават през него. За съжаление тук нямам снимки. Ключът действа на същия принцип като тези на вратите, които активират плафона.
В случая се възползвам от предвидената жичка за стопа за мъгла. Въпреки че такъв няма, фасунката в панела дефакто е свързана с жичка, която минава покрай самия педал. На цвят жичката е сива с жълто (поне при мен), а тази на стопа, която се прекъсва на ключа педала - черно-червена. Намираме и прекъсваме сиво-жълтата жичка там, където тя излиза от общия сноп жички към задните светлини (под таблото вляво от педалите; снопът е увит с изолирбанд по-нататък по цялото трасе от шофьорската врата назад). Откъм снопа я удължаваме така, че да стигне до педала. Без да демонтираме целия ключ на педала, откачаме буксата с двете жички (т.е. двете части на една и съща жичка) и остава да разберем на кое място да вържем новата. Това всъщност е много лесно - ако сме свързали грешно, при даване на контакт новите стопове сами ще светнат, вързали сме ги преди ключа.
Резултатът - единични габарити и двойни стопове, без да се използва поялник и без да се променя каквото и да е по заводските панели на светлините отзад.
Още снимки ще има утре.