Страница 1 от 2

Отново въпроси за акумулатори

Публикувано: 18 дек 2016, 21:58
от Void
Колеги, ще се сбогувам със стария ветеран, но поради липса на време го бях оставил да поотлежи 3-4 седмици в студовете. *00101* Та чудесния му вече 4 годишен акумулатор Exide (наистина мисля, че беше перфектен) - ме погледна с "окото" си в черен цвят, вместо със зелен. :( Но - волтажа при около 0 градуса, беше 12.45V и колата запали с 0 драми след едномесечен престой... След прилично раздвижване, обаче, пак си остана черен и съвсем не позеленя. Свалих го за малко експерименти.

Ей го:

Изображение

Черен:

Изображение

Искам да попитам 2-3-4 въпроса:

Въпрос 1: Тъй като е затворен, може ли да го зареждам спокойно? Зареждал съм досега акумулатор с развиващи се "тапи", откъдето изкачали някакви опасни газове. Има ли някакъв риск да го повредя, да избухне и да падне блока (въпреки, че имам проветриво място) и т.н.? Зарядното с което разполагам има някаква табличка, включваш го и според зарядния ток който ти покаже и Ah-вете на акумулатора, смяташ колко време трябва да стои.

Въпрос 2: Това "око" на какъв принцип работи (простете невежеството)? Защо като го поразклатя става зелено и после пак черно след малко време? Да не е някакъв поплавък? :? Защо почерня след дългия престой?

Въпрос 3: Според наивното ми разбиране, е по-добре акумулатора да се съхранява по-продължително разкачен, при възможно по-ниски температури, защото се саморазрежда по-бавно. Правилно ли е това? Защо съседа си го държи в спалнята, до сърцето си?

Въпрос 4: Освен зелен и черен цвят на "окото" има и бял, с надпис "Test". Какво ли значи това?

Все се надявам, че този акумулатор ще изкара още дългичко и ще радва някой...

Re: Отново въпроси за акумулатори

Публикувано: 18 дек 2016, 23:13
от S_C
Модата в техниката е гнусно нещо. "Затворена" му е само рекламата. Стандартен оловен акумулатор. Клетката задължително има контакт с атмосферата, точно заради тия газове. На снимката, дето си го снимал странично, виждаш ли дупчицата отстрани горе върху капака? Ей от там му е вентилацията. Има си отделни клетки, с капачки и те са "хванати" в общ капак, който в най-идиотския случай ще е пипнат някъде с уптразвукова заварка, но в масовия си е на щипки и мазнат тук-там с епоксидна смола, за да си мисли потребителя, че "затворен". Повечето обаче са си отваряеми. Т.е. дори да има нещо отгоре, под нещото има отделни клетки с отделни капачки.
"Окото" за зареждането познай какво мери....гъстотата на електролита в една клетка. Като спадне, топчето потъва и не се вижда. Това е механична система. Пластмаса от-до. Заради това като го размърдаш, става зелено-вътре има пластмасово топче, което плува, а отгоре е увеличителна леща (пак пластмаса) за да го виждаш.
От къде идва идиотщината в тоя вид батерии...електролитът си има контакт с атмосферата. Загрява се, изстива, изпарява се. На старите акумулатори имаше отстрани индикатор за нивото на електролита. Като спадне-доливаш дестилирана водичка и си лъв. Тук няма как. "Затворената" система го прави невъзможно. Поне за масовия потребител. В резултат имаш по-къс живот на батерията, защото тя е лишена по подразбиране и от най-елементарната поддържка. Какво може да е станало с "окото" при това положение, вероятно се сещаш и сам, след като батерията е ОК на заряд-ами тая клетка е празна. Нивото на електролита в нея е под нивото на измерващата система. Трябва да се долее вода в нея или има механична повреда в "окото". На нормален акумулатор отваряме, пъхаме вътре един денсиметър и веднага виждаме гъстотата на електролита. Така във всички клетки. Като тръгне да си заминава батерията, няма да имаш гъстота. Съответно ако само е изпарила-доливаш
Изход- хубаво прегледай как точно е изпълнена "затворената" система-т.е. какво пречи на капака да се отвори. Ексид са нисък клас масова техника и най-вероятно капакът ще се отвори само с разлепване на шарената лепенка и подпъхване на нещо остро отстрани на капка. Пробвай с ножче, отстрани капака, под отвора за вентилацията. Ако влезе, значи си е стандартен отваряем.

Re: Отново въпроси за акумулатори

Публикувано: 19 дек 2016, 09:09
от HACKO
Това че окото е Черно не значи автоматично, че акумулатора е за изхвърляне. Там даже си пише "зареди", зареждаш си го съвсем спокойно без притеснения, електролита вътре е в гелообразна форма и отделя по-малко газове от старите. Това с доливането, като ти гледам акумулатора е напълно възможно. Моята Варта е на 8г, откакто я свалихме от буса преди 5г, окото е Черно, но си върши работата.

Re: Отново въпроси за акумулатори

Публикувано: 19 дек 2016, 10:13
от Void
Благодаря ви, колеги! Вече имам план в такъв случай - зареждам го за начало, пък после ще му се кахъря ако има проблем и е още черен (разлепям, цепя, пробивам и т.н.). Страх ме беше да не го взривя :-) но това очевидно няма как да стане. Има си някакво клапанче отстрани, като S_C ме просвети. Но не е това, дето се вижда на снимката, а е от другата страна. В тази дупка на снимката има някакво винтче май :-)

Иначе имам един познат с такъв - кара вече 6год и още държи, което не е никак зле.

Re: Отново въпроси за акумулатори

Публикувано: 19 дек 2016, 11:51
от S_C
Наско....не е гелов. Гелова батерия в кола все още е рядко срещано извращение заради особеностите при зареждането им.

Re: Отново въпроси за акумулатори

Публикувано: 19 дек 2016, 12:23
от HACKO
Не споря, така твърдят акумулаторджиите по нашите ширини, аз лично не съм се занимавал да отварям такъв, обаче съм виждал със следи от отваряне.

Re: Отново въпроси за акумулатори

Публикувано: 19 дек 2016, 20:17
от dimkar
А Варта-та на Фиестата ти е на 5,5 години. Без да се е налагало отварянето му.

Re: Отново въпроси за акумулатори

Публикувано: 20 дек 2016, 00:29
от S_C
Ето го индикатора какво представлява:
http://img.hisupplier.com/var/userImages/2011-08/29/134814456_batter_indicator_s.jpg

Re: Отново въпроси за акумулатори

Публикувано: 20 дек 2016, 06:16
от gras
Колеги , гелови акумулатори има , продават се , но цената им е непоносима - два ,три пъти по-висока от стандартните електролитови батерии. Колегата е прав "окото" мери гъстота на електролита само на една клетка ... дава приблизителна представа за състоянието на акумулатора. Само ,че ако нивото на електролита е спаднало "окото" не е черно а е прозрачно. Черно става при два случая: 1.ниска гъстота на електролита 2. разградено олово в клетката в резултат от презареждане или прекалено разреждане . Във втория случай "окото" се зацапва и колкото и да го зареждаш все си остава черно. Дори "окото" да свети залено , ако съседната клетка е дефектирала , акумулатора е за боклука. А иначе на качествените акумулатори , капака е фабрично залепен , като въпросния капак е така направен ,че изпаренията на електролита са сведени до минимум ( кондензират и да се отичат обратно в клетката ). Обикновенно капака е направен с два вентилационни отвора отстрани , като единия задължително се затапва с цел удължаване на живота на акумулатора и намаляване на изпаренията.

Re: Отново въпроси за акумулатори

Публикувано: 20 дек 2016, 09:21
от Void
Колегата gras е прав за затапването, от едната страна е така, има някаква малка тапичка, дето мислех че е клапанче. Тези дни като го заредя ще пиша какво е станало, че в момента не ми е спешно и не ми се занимава.

Re: Отново въпроси за акумулатори

Публикувано: 23 дек 2016, 14:05
от HACKO
Така, днеска от няма какво да правя махнах стикерите на Вартата, отдолу стандартни тапи на винт. Развих тапите и .... вътре празно като в църква, пое почти 1.5л дестилирана вода.
Край с илюзията "НЕОБСЛУЖВАЕМ АКУМУЛАТОР", изтече ли гаранцията, отваряйте и си обслужвайте акумулатора по стандартния начин, ако искате да ви служи по-дълго.

Re: Отново въпроси за акумулатори

Публикувано: 23 дек 2016, 17:15
от gras
HACKO написа:Така, днеска от няма какво да правя махнах стикерите на Вартата, отдолу стандартни тапи на винт. Развих тапите и .... вътре празно като в църква, пое почти 1.5л дестилирана вода.
Край с илюзията "НЕОБСЛУЖВАЕМ АКУМУЛАТОР", изтече ли гаранцията, отваряйте и си обслужвайте акумулатора по стандартния начин, ако искате да ви служи по-дълго.
Колега , зависи каква Варта си купил! Ако е "SILVER" или "Blu" ще я отвориш ама друг път. Всички производители имат и "обслужваеми" акумулатори направени по старата технология отпреди 40-50 години.

Re: Отново въпроси за акумулатори

Публикувано: 23 дек 2016, 20:06
от dimkar
И на мен ми интересно, за коя Варта става въпрос.

Re: Отново въпроси за акумулатори

Публикувано: 23 дек 2016, 20:21
от HACKO
Тая за която писах по-нагоре, използвана за първоначално вграждане във VW.

Re: Отново въпроси за акумулатори

Публикувано: 23 дек 2016, 20:35
от S_C
Отварят се абсолютно всичките, най-много човек да трябва да си събере някое и друго приспособление, защото има лепени със студена заварка.
Просто не си купувайте "необслужваеми" батерии. Нищо не го налага.

Re: Отново въпроси за акумулатори

Публикувано: 23 дек 2016, 21:15
от dimkar
S_C написа:...Просто не си купувайте "необслужваеми" батерии. Нищо не го налага.
Че какъв е проблемът, след като изкарват по толкова?
HACKO написа:...Моята Варта е на 8г, откакто я свалихме от буса преди 5г, окото е Черно, но си върши работата.

Re: Отново въпроси за акумулатори

Публикувано: 24 дек 2016, 15:42
от Nikola Iordanov
За тези дето не могат да се отворят капачките руснаците са им намерили начин как да ги допълват с вода . На 1.5см. от ръба на долу пробиват дупки 4мм. срещу всяка клетка със спринцовка допълват вода до отвора след което отворите ги запълват със топъл силикон и зареждат 12 часа .

Re: Отново въпроси за акумулатори

Публикувано: 24 дек 2016, 17:08
от HACKO
dimkar написа:
S_C написа:...Просто не си купувайте "необслужваеми" батерии. Нищо не го налага.
Че какъв е проблемът, след като изкарват по толкова?
HACKO написа:...Моята Варта е на 8г, откакто я свалихме от буса преди 5г, окото е Черно, но си върши работата.
Все пак да отчитаме, че това е акумулатор за Дизелов автомобил, сложен в Бензинов. С редовна поддръжка щеше да изкара тези години на Дизела.

Re: Отново въпроси за акумулатори

Публикувано: 24 дек 2016, 20:41
от lubomirov89
Ще изкара, ама друг път...

Re: Отново въпроси за акумулатори

Публикувано: 26 дек 2016, 09:36
от Void
Заредих го колеги, очото вече е зеленикаво, а напрежението е 12.85V. Май ще го бъде и 5-а година :-)

Весели празници!