Escort Ескорт - за първата степен на перката

Акумулатор. Алтернатор. Стартер. Запалителна система. Осветление и сигнализация.
Филипов
потребител
потребител
Мнения: 504
Регистриран: 13 дек 2006, 23:34
Модел на автомобила: Escort 1,6 16V Ghia
Местоположение: Плевен
Контакти:
Status: Извън линия

Escort Ескорт - за първата степен на перката

Мнение от Филипов » 06 сеп 2017, 19:48

Става въпрос за моята, може и при други да е така - да е ясно за всички. 1,6 16V 90hp Zetec с климатик.

Има 3 датчика за температура. Един на дебелия маркуч отгоре - включва перката. И два на изхода на термостата. И двата са с 2 проводен куплунг с единия на маса. Един от тях сочи нагоре, сив и с кръгъл куплунг. Той дава информация на компютъра за температурата на двигателя. При мен е около 22К при незагрял двигател. Срещу него и насочен напред и надолу е датчикът за стрелката на таблото. Около стотици омове, ще го сменям и ще напиша колко точно.Черен с правоъгълен куплунг.

Перката е на 2 степени. Елементарния тест - на контакт се включва климатика - трябва да тръгне веднага на първа степен, Ако не тръгне ви чакат приключения, заради които пиша и това изложение. Почти винаги е виновен резисторът за първата степен. Черен цилиндър около 10 см дълъг на 2 диаметър. Обдухва се от перката отзад, на щипки и куплунг е. Като оригинал номер 94AB9A819AA и е със стойност 0,25 ома. Лесно се проверява с омметър, а може и с мост. От едната страна са изводите му, от другата има изрези и термопредпазител. С омметъра се лесно се проверява за прекъсване. Ако е термопредпазителя се окъсява. Няма как да се замени, новите по магазините са за многократно по-малък ток. Ако се установи вътрешно прекъсване (както при мен) - показвам нагледно. Двата края са залети с нещо като пясък с цимент. Внимателно се изчегъртва за да не счупи керамиката вътре и всичко излиза:
Изображение
Вижда се какво е станало при мен - конструктивна недомислица - от греенето пластмасовата изолация на проводника отделя хлор и проводникът вътре в керамичния цилиндър е зеленясъл и прекъснал. Заменя се с парче 10 см. силиконов от фурна / котлон и се свърва със стария по трасето. За заливка ползвах червен силикон за 350 градуса. Това работи на поне 200 градуса - 100 от топлия въздух през радиатора и поне 100 собствено нагряване.

И заради какво беше: След смяна на радиатор току що зареден климатик изгърмя на другия ден. Майсторите тъпанари и не знаят. Гледат си манометрите и за тях е наред. Но не знаят че трябва веднага да тръгне перката на първа степен, а изчакаха да загрее и да тръгне втората, а и аз не знаех тези неща. Не щяха да поемат гаранция, другият, който направи следващо зареждане и той не ги знаеше, но поне даде инструкции да пускам климатика на тръгване, а не в голямата жега.
Та заради това излишни 70 ле за гръмналия маркуч на климатика и ново зареждане.

Потребителски аватар
OgiDogi
потребител
потребител
Мнения: 2042
Регистриран: 01 фев 2009, 00:09
Модел на автомобила: Orion 1.6DL '83 -> Mondeo 1.8TDi '97 с газ
Местоположение: Сливен
Status: Извън линия

Re: Escort Ескорт - за първата степен на перката

Мнение от OgiDogi » 06 сеп 2017, 22:26

Филипов написа:
06 сеп 2017, 19:48
...
Та заради това излишни 70 ле за гръмналия маркуч на климатика и ново зареждане.
Прекъснал резистор може да доведе само до работа близо до червеният сектор - по-късно пуска перката, направо на втора степен, но пък тогава и охлажда по-бързо.
Гръмнал маркуч на климатичната система ще рече неизправен пресостат, който е вързан на отделен електрически контур и при 25 bar в системата изключва електромагнитния съединител на компресора (както и под 2 bar, за да предпази компресора от задиране при празна система).
На кума ескорта (1.8, 115 коня, 97 г.) точно този резистор беше изгорял и един ден, докато му настройвах газовата, ми направи впечатление късното пускане на перката направо на втора степен. Проверих, смених и после в разговор разбрах за работата почти в червеното, когато автомобилът не се движи, а за климатика каза, че си работел отлично и така си бил от години.
Изображение
Ford не боледува - направо умира... примерно след 25 години. :D
ДЕ-РУСИФИКАЦИЯ

Потребителски аватар
S_C
потребител
потребител
Мнения: 4597
Регистриран: 05 юни 2008, 23:00
Модел на автомобила: Mondeo`95 2.0
Marea`01 1.6
Caravelle JX
Местоположение: София
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Escort Ескорт - за първата степен на перката

Мнение от S_C » 06 сеп 2017, 23:12

Отделил се хлор от пластмасата и окислил проводника...Ти сериозно ли? Медта е един от най-стабилните метали и при нормална температура не взаимодейства с халогените. Наистина, има реакция мед-хлор, но трябва много висока температура, при което реакцията протича с отделяне на светлина и топлина. Да не говорим за количествата хлор, които са нужни за да може евентуално да се случи подобна реакция, някога. Това количество не можеш да го изкараш от кабели.

Второ...100 градуса от мотора и 100 собствена температура дават пак 100 градуса. В автомобилите има една проста причина да не се слагат никъде неща, които да са открити и да се загряват до високи температури-пожароопасно е. На около 250 градуса бензинът се самозапалва. Нафтата на около 200. Идеята за загряващ се до 200 градуса резистор, сложен на толкова открито място в кола, можеш да я забравиш на момента.

Трето-черният кабел от снимката е опечен, не е корозирал. Най-вероятно е повреда от вибрации-многожилният кабел постепенно губи едно по едно жилата си, температурата расте и накрая се прекъсва. Виж си пак снимката- черното оцветяване по жилата е меден оксид-продукт на взаимодействие с кислорода. Вътре жилата са ти яркочервени-това е димеден оксид. Получава се при силно нагряване на медта-малко преди да започне да се топи. Изолацията е тотална щета. При медта оксидирането (реакция с кислорода) и патинирането (зеленясването, което е реакция с въглероден двуокис) не водят до корозия на проводника в дълбочина. Лошото им е, че са непроводими. Заради това например не се правят антени от медна жица, а се правят от алуминий-защото алуминиевите окиси са електропроводими, за разлика от медните.

Четвърто-смени си пресостата. Тоя мач с климатика съм го играл при набит с кал радиатор. Нищо не гърми, проверено е опитно. Просто държи високо налягане и в даден момент изключва.
Не говоря с непознати. Никога не се знае кой от двама ни ще се окаже психопат!

Филипов
потребител
потребител
Мнения: 504
Регистриран: 13 дек 2006, 23:34
Модел на автомобила: Escort 1,6 16V Ghia
Местоположение: Плевен
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Escort Ескорт - за първата степен на перката

Мнение от Филипов » 07 сеп 2017, 00:27

Ебати поемите сте изписали.
набит с кал радиатор
Радиаторите са сменени с нови. Това беше преди 2 години и оттогава работи нормално. Просто първия път на другия ден след зареждането в най-голямата жега тръгнах на басейн и реших да пусна климатика След 300 метра гръмна както при спукана гума. Ако бях изтраял 3-4 минути нямаше да дефектира. Компресорът е надул и е нямало перка (на първа степен) да охлади.
Двама майстори гледаха, мериха и т.н. По манометрите всичко беше нормално, не са казали за никакви пресостати. Както и не знаеха че перката трябва да тръгва веднага, а те чакаха дефакто втората степен. Не съм длъжен да разбирам от всичко.
Все ми е тая каква е точно реакцията на медта. Подобно опичане и зеленясване съм виждал само при стопена пластмасова (PVC) изолация, но не и при термореактивни като бакелит. А тоя кабел си върви вътре в керамиката, където е най-топло. Като минат примерно 20 ампера всеки да си смята разсейваната мощност. Но се нагрява примерно 100 градуса над околната и като го духнат още 100 от радиатора . . . . Не ми се завира да ги меря, а и не ме интересува. Сложих силиконов кабел, който издържа на температура.
А сега се разрових, защото стрелката за температурата от месец е на нула и датчика не дава нищо - както написах тези дни ще го сменям. Мисля нов или втора употреба. Защото из темите пишат за някакви италиански, които не показват точно. Ще видим, може и да е казармен фолклор.

Потребителски аватар
vargala81
потребител
потребител
Мнения: 1325
Регистриран: 06 дек 2007, 13:50
Модел на автомобила: Ford Focus 2001 г. - 1.6, 16v, 100 ps.Zetec SE Engine
Местоположение: Asenovgrad
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Escort Ескорт - за първата степен на перката

Мнение от vargala81 » 07 сеп 2017, 07:28

Колега, 2 години и 2 месеца карах Ескорт 95-та с неработеща първа степен. Даже не знаех, че трябва да има такава, защото ми беше първата кола с климатик. 1 година след покупката все пак реших да ида да проверят климатика, но отидох при на мой колега братовчед му. Човека източи моя фреон, напълни системата, очудено погледна табелката под капака и ме попита:
- Ти за какво дойде, някакъв проблем ли имаш с климатика? Липсваха само 4 гр., нищо не е и можеше да си караш така.
- Не, нямах проблем, просто ей така да се провери, защото я купих миналата година и не знам в какво състояние е.
Пусна я човека да работи на място с пуснат климатик и тогава ми каза за неработещата първа степен и за изгорялата част, на която дори не запомних името.
Попитах от къде може да се намери за да ми я смени?
- От моргите. Но не е проблем, може да си караш и така, просто при нужда перката ще се включва директно на 2-ра степен.
Та продължих да си я карам така до преди 15.09.2017, когато купих Фокуса. Климатика все още работи безупрчно. А при мен не е била близо до червеното, може би заради заседналия термостат в отворено положение.

Потребителски аватар
peterdi_bg
потребител
потребител
Мнения: 2076
Регистриран: 11 сеп 2008, 22:02
Модел на автомобила: n/a
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Escort Ескорт - за първата степен на перката

Мнение от peterdi_bg » 07 сеп 2017, 14:45

Според мен само от неработеща първа степен на перките за охлаждане трудно може да се получи такъв проблем, защото така или иначе често тя не достига и се включва втората степен. Още по-трудно ще се получи, ако колата не работи с включен климатик на място.

Най-големият проблем на връзките към датчиците и към самите перки, който аз съм проигравал, беше, че всичките в един момент започват да се прекъсват и да гният, защото са под ъгъл, мърдат, изложени са на атмосферни условия и започват да се чупят жичка по жичка точно там където влизат в съответния куплунг, при което с нагряването процесът се ускорява. Резултатът в моя случай - на втора степен работи само една перка, но никой преди мен не си беше мръднал пръста да оправи инсталацията като хората и да смени изгорелия бушон, а просто взели ток от първа и вързали към втора перка и сложили копче в купето.
ЦЕНИ ЖИВОТА! УБИЙ СКОРОСТТА!

Филипов
потребител
потребител
Мнения: 504
Регистриран: 13 дек 2006, 23:34
Модел на автомобила: Escort 1,6 16V Ghia
Местоположение: Плевен
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Escort Ескорт - за първата степен на перката

Мнение от Филипов » 07 сеп 2017, 21:09

Получи се защото го пуснах веднага в най-голямата жега (над 40 градуса) преди да е загрял двигателя и да включи перката. Трябва да има перка да отнема топлината от радиатора на климатика. Ако бях изчакал няколко минути нямаше да стане така. Все пак две години го карах без резистор и първа степен. Чак сега го разрових заради стрелката и датчика и.

Видях и Мондеото на съседа - някакво рядко Зетек 90 коня 99 год - няма нищо обшо. С климатроник, няма резистор и датчик и е с 2 перки на радиатора.

Днес се разходих за датчика на стрелката. Цени и марки бол - от 8,50 - 10,80 - 15 - 18 до над 20 лв. Това за нов.

Филипов
потребител
потребител
Мнения: 504
Регистриран: 13 дек 2006, 23:34
Модел на автомобила: Escort 1,6 16V Ghia
Местоположение: Плевен
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Escort Ескорт - за първата степен на перката

Мнение от Филипов » 13 сеп 2017, 20:06

Смених и датчика на стрелката. Заврян отдолу. Оригинал номер 91AB10884AA. Донесоха ми нов испански FAE 33260 за 9 лв. докато масовите оферти по магазините за този бяха 14 - 15 лв. Bсичките предлагани марки ориентировъчно дават около 800 ома при 20 градуса и около 700 при 30.
Разликата е че при стария е с ключ 22, а при новите е икономисан материал и е с 19.

Отговори

Върни се в “ЕЛ. ИНСТАЛАЦИЯ и ОБОРУДВАНЕ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 32 госта