Страница 1 от 2
Помощ превъртя ми ангренажното зъбно колело
Публикувано: 25 юни 2008, 09:28
от tankovbg
Вчера както запалих, угасна и точка, гледах гледах и видях че ангренажния ремък не се върти, здрав е, дойде ми майстора и каза леле превъртяло е ангренажното зъбно колело на коляновия вал. Пистовия ремък се върти което значи там шайбата и натегната. Това ангренажно зъбно колело всъщност се надява на коляновия вал и няма шпонка, стяга се задено с шайбата за пистовия ремък. Той каза, че като е сменял ангренажния ремък е видял, че то е превъртало и преди това и някак италианците са го закрепили, майстора ми го залепил с някакво лепило, но явно пак е превъртяло.
Ако някой има опит да сподели какво се прави, няма ново зъбно колело в наличност, само с поръчка, а пък колата ни трябва изключително много за работата ни през лятото.
Re: Помощ превъртя ми ангренажното зъбно колело
Публикувано: 25 юни 2008, 10:36
от S_C
То колелото ти е най-малката болка в случая?
До колкото знам,фиестата удря клапани ако превърти ангренажа...
Re: Помощ превъртя ми ангренажното зъбно колело
Публикувано: 25 юни 2008, 11:04
от tankovbg
S_C написа:То колелото ти е най-малката болка в случая?
До колкото знам,фиестата удря клапани ако превърти ангренажа...
Колелото е болка защото като няма ново и е превъртяло няма как да се зацепи стабилно на коляновия вал.
А четох някъде, че тези двигатели Zetec 1,25 S 16 V не удрят клапани.
Може би е от съображения заради тази шибана зъбчатка без шпонка към коляновия вал, която може да превърти. Направили го уж за по голяма точност на зацепването спрямо разпределителните валове.
Re: Помощ превъртя ми ангренажното зъбно колело
Публикувано: 25 юни 2008, 13:06
от S_C
То така или иначе без ново колело няма да стане.Безсмислено е да се залага на тая част повече.Явно е трябвало още преди време да се смени,но са я закрепили колкото да се продаде колата.
Re: Помощ превъртя ми ангренажното зъбно колело
Публикувано: 25 юни 2008, 13:45
от tankovbg
Значи идеята на майстора ми е да се отнеме на струг вътрешния отвор на зъбчатката и там да се набие изработена втулка, която да обезпечи здраво аксиално и радиално сцепление с коляновия вал. Считам това за разумно решеие и му казах да го прави. Иначе с майстора сме приятели и прави всичко възможно да направи нещата стабилно, пък и има много приятели специалисти (стругари и прочие).
Ново зъбно колело също не е решение защото следствие на предишното и сегашното превъртане коляновия вал е изтрит на това място.
Re: Помощ превъртя ми ангренажното зъбно колело
Публикувано: 25 юни 2008, 14:04
от samsung_bg
А имаш ли поражения по клапаните, защото моята 1.4 май не е освободена и троши клапани при едно такова превъртане.
Re: Помощ превъртя ми ангренажното зъбно колело
Публикувано: 25 юни 2008, 14:15
от tankovbg
samsung_bg написа:А имаш ли поражения по клапаните, защото моята 1.4 май не е освободена и троши клапани при едно такова превъртане.
Абе четох някъде по сайтовете (на английски беше) че Зетек 1,25 не удря клапани, пък и колата беше на паркинг, още при потегляне двигателя спря, вярно после въртяхме на стартер. Ще проличи като я запалим, дано няма такова нещо.
Re: Помощ превъртя ми ангренажното зъбно колело
Публикувано: 25 юни 2008, 14:18
от samsung_bg
Дано да няма, че иначе лошо.
Re: Помощ превъртя ми ангренажното зъбно колело
Публикувано: 25 юни 2008, 20:59
от tankovbg
samsung_bg написа:Дано да няма, че иначе лошо.
Лошо - мошо ще се прави, съдбата така ни е отредила, да купуваме трошки със скрити дефекти и после да си трошим главите (и парите дето хич ги нямаме).
Аре ще пиша какво ще стане, та да е полезно и на други ако ги сполети същата съдба.
Добре че тук поне си изплакваме неволите. Но и получаваме съвети "направи си сам".
За бога братя, не вярвайте на търговеца от автосалона, ако твърди че колата е перфектна - ЛЪЖЕ ако ще и да ти е братовчед.
Re: Помощ превъртя ми ангренажното зъбно колело
Публикувано: 25 юни 2008, 22:00
от S_C
Това с втулката също е вариант.Много ми е странно само,че ангренажно колело няма допълнително осигуряване...
Re: Помощ превъртя ми ангренажното зъбно колело
Публикувано: 26 юни 2008, 09:18
от tankovbg
S_C написа:Това с втулката също е вариант.Много ми е странно само,че ангренажно колело няма допълнително осигуряване...
Така са няма осигуряване, чел съм че така са го конструирали с цел по финно напасване спрямо разпределителните валове. Разчита се че гайката на колелото за пистовия ремък ще притисне и ангренажното (те имат различен вътрешен диаметър). Да ама не, ето какво се получава.
А дали е възможно да удари клапани е написано тук в този линк, но как превеждате това в Check for engine damage ? Удря или не удря ?
Re: Помощ превъртя ми ангренажното зъбно колело
Публикувано: 26 юни 2008, 11:30
от cocoff
Казват, че: "най-вероятно ще се ударят"
----------
Личното ми мнение е, че пак българската гениалност е виновна. Никой не си прави труда да си купи специални инструменти и приспособления за целта. Използват стария болт, което е забранено. Зъбни колела и ролки се свалят с 5 кг. чук. Развиват и завиват гайки и болтове по всевъзможни начини и често не според сервизните указания и още купища "хитринки"...
Re: Помощ превъртя ми ангренажното зъбно колело
Публикувано: 26 юни 2008, 14:10
от tankovbg
cocoff написа:Казват, че: "най-вероятно ще се ударят"..
Някой беше постнал тази картинка тук във форума, сега виждам че е двигател за Ford Fiesta Courier (пикапчета) която е с друг двигател 1,25 - 59 PS докато моята е с 75 PS. Така че написаното там не е актуално за Зетек 1,25 S 16 V.
Re: Помощ превъртя ми ангренажното зъбно колело
Публикувано: 28 юни 2008, 16:57
от tankovbg
В траур съм, Зетека удря клапани та пушек се вдига. Интересно удря само изпускателни клапани, 6 броя са криви, личи си прясно където са опряли в буталата, преди това обаче макароните също са удряли клапани на 4-ти цилиндър но явно някак са ги изправили, и там си личи стара следа от удара. Всъщност 4-ти цилиндър е работел на половина мощност, няма плътно затваряне на клапаните, челото на буталото е черно за разлика от другите три.
Иначе двигателя, като се гледат цилиндрите за липса на ръбчета и прочие други признаци бил в много добро състояние, майстора се произнесе че 82000 км са си напълно реални километри. Значи на италиянците явно им се е скъсал ремъка или превъртяла зъбчатката, отворили са главата (личи си по новата гарнитура), управили са криво ляво двата клапана на 4-ти цилиндър и я продават да се отърват (демек ние да си трошим главите).
И така ще сменям 8 изпускателни клапана, наред с това ще се шлайфат всички клапани, нова гарнитура и т.н.
Иначе майстора каза че е направил тази ангренажна зъбчатка много сигурно, ще питам как точно и ще пиша тук.
Абе как можаха да го измислят тези инженери на Форд така глупаво с тази зъбчатка ?
Майстора каза че нормално, при превъртане на тази зъбчатка се сменя коляновия вал, двете зъбчатки (ангренажна и пистова) и болта. Е те това не мога да си позволя.
Дано да го е направил здраво.
Re: Помощ превъртя ми ангренажното зъбно колело
Публикувано: 28 юни 2008, 17:10
от samsung_bg
Много кофти работа. Направи сметка колко пари ще ти излезе ремонта. Дали не е по-добре да си купиш друг двигател от някой като мен например дето му е влязла муха в главата да сложи мотор 1.7 от Пума. Е аз още не съм решил де, но има такива, които го правят.
Навремето имах една Фиеста МК1 и сринах биелен лагер. Майстора огледа всички поражения и сметката беше части + труд 450-500лв., а аз за 400 си взех оборудван двигател, който се оказа много добър. И до ден днешен си движи колата без проблеми.
Re: Помощ превъртя ми ангренажното зъбно колело
Публикувано: 30 юни 2008, 11:10
от tankovbg
Снощи събрахме двигателя, работи си. Струва ми 200 лв части (8 изпускателни клапана, гарнитура) и 140 лв. труд.
По интересно е да пиша как майстора е зацепил тази прословута ангренажна зъбчатка.
Оригинално тази зъбчатка се опира само на едно ръбче на коляновия вал към страната на двигателя, затиска се от ремъчната шайба с няколко милиметра контактна повърхност и болта отпред притиска двете. Естествено рано или късно ще превърти, защото няма никакво конусно сцепление. Именно такова конусно сцепление е направил майстора със специален райбер.
Прилагам рисунка, оригинално и как е сега. Не е много прецизно нарисувано но се вижда, че се получава конусно заклинване на ангренажната зъбчатка към коляновия вал при натягане на болта. Между пистовата шайба и ангренажната зъбчатка е сложена тънка стоманена шайба, която обезпечава стабилно притискане между двете. Ангренажната зъбчатка е по към двигателя, но в рамките на допустимото, така че ангренажния ремък да контактува изцяло върху нея (има си резерв).
Освен това самата ангренажна зъбчатка е залепена със специално лепило (не дай боже да се наложи демонтаж).
Това е в общи линии. Между другото майстора каза, че така било зацепването на някои автомобили и от там му хрумнала тази идея.
В сервизите при такава ситуация се подменял колянов вал (защото вече там има следи от превъртането на зъбчатката) , пистовата шайба, ангренажната зъбчатка и болта, което познайте колко струва.
Re: Помощ превъртя ми ангренажното зъбно колело
Публикувано: 30 юни 2008, 11:46
от cocoff
Дали не се измества ангренажната шайба от оригиналната повърхност (на която лежат колелата на разпределителните валове и обтяжната ролка) ?
Re: Помощ превъртя ми ангренажното зъбно колело
Публикувано: 30 юни 2008, 12:28
от tankovbg
cocoff написа:Дали не се измества ангренажната шайба от оригиналната повърхност (на която лежат колелата на разпределителните валове и обтяжната ролка) ?
Да има малко изместване (толкова, колкото е влязла зъбчатката към коляновия вал навътре, колкото е конуса) но ремъка контактува в рамките на зъбите, предвидено е и конструктивно, зъбите са по широки от ремъка, практически сега ремъка ми ходи по навън но изцяло е върху зъбите и обтяжната ролка, но не може да излезе или да провисне извън зъбите. Но забележи на рисунката, тази междинна шайба между пистовата шайба и зъбчатката има и периферия обърната в горния си край навън, така че ако по някаква причина ремъка се опита да излезе, то тази шайба ще го върне назад и няма да го нарани. Абе мисля майстора добре го е обмислил, времето ще покаже.
В продължение на темата, как да зацепим нещата правилно
Публикувано: 03 юли 2008, 13:37
от tankovbg
Тъй като помагах на майстора при смяна на клапаните и настройките мога да дам следните по важни полезни съвети.
За да се свалят разпределителните валове от главата е необходимо да се поразвият зъбните колела от тях, иначе не излизат.
При тези двигатели белези няма никъде. При свалени разпределителни валове, извадени свещи и след като се зацепи стабилно зъбчатката на ангренажния ремък за коляновия вал, се върти бавно двигателя на ръка (може от вдигнатото колело на 5-та скорост) докато първи цилиндър дойде на горна мъртва точка (ГМТ). За да сме сигурни се пъха отверка в отвора на свеща за първи цилиндър, трябва да е максимално вдигната. Отзад на двигателя, надолу под първи цилиндър има технологичен отвор на който е завита гайка, развива се и в отвора се пъха специален болт за да се фиксира вала в положение на ГМТ.
Монтират се разпределителните валове на местата им, така че гърбиците на първи цилиндър да не притискат калапаните, отзад валовете имат прорези в който се пъха походяща плоска метална шина, така че шлиците на валовете да са сторого хоризонтални и валовете да са фиксирани неподвижно, завиват се горните черупки на валовете, същите каквито са били преди това (предварително се подреждат и номерират).
Завиват се болтовете на ангренажните зъбчатки на валовете, но така че да могат да се превъртат леко. Слага се ремъка за да се опъне от ролката и съответно да легне в стабилно в зъбчатките.
На валовете около втори цилиндър има шестограм където се държи контра с гаечен ключ, завиват се ангренажните зъбчатки стабилно. Маха се фиксиращата планка отзад от прорезите.
Така се постига точно напасване на валовете спрямо ГМТ.
Двигателя пали от раз.
Re: Помощ превъртя ми ангренажното зъбно колело
Публикувано: 03 юли 2008, 13:44
от S_C
Щом нямаш белези,трябва да имаш два отвора за фиксиране.Единият е на маховика,другият трабва да фиксира разпределителния вал.Ситроен ползват такава схема от много години и няма проблем....ангренажа може да си го настроиш насред полето буквално.
Другият вариант е ГМТ и настройката на разпределителния вал да се гони с индикаторен часовник....но това е по-скоро екзотика