Страница 3 от 106

Публикувано: 02 ное 2006, 16:48
от shark
Голяма част от продуктите на ЛукОйл (а дали не и всичките) се произвеждат в рафинерията на ПристаОйл в Русе. Това поне съм го виждал лично. Те затова и цените са им почти еднакви.

Публикувано: 16 дек 2006, 01:45
от paci
Вижте какво си намерих :)
Сметнах, че може да е полезно.
Е от тука го взех -> http://bikerz.netissat.bg/viewtopic.php ... 8288530c54
ЗА МАСЛОТО...


Какво е предназначението на маслото?

Основната роля на двигателното масло е да спре металните повърхности от износване в следствие на триенето между тях. Но освен това ролята на маслото е да разсейва топлината отделена по време на горивния цикъл. Друга роля е да предпазва двигателя от вредни субстанции като силициеви окиси и киселини, като почиства двигателя от тях. В крайна сметка маслото трябва да върши цялата тази роля докато е подложено на огромни температури без да се разгражда или става на "Черна смърт" - разрушителя на двигателите.


Какво е "Черна смърт" ?

Черната смърт се появява за пръв път в началото на 80-те под формата на ужасна черна лепкава субстанция която предизвиква блокиране на много двигатели в Европа. Много двигатели биват повредени, но най-много страдат от това компаниите Ford и Vauxgall(GM). Бързите пътища, превишените температури, малките инженерни толеранси и недобрите двигателни масла допринасят за проблема. Маслото не успява да понесе тези фактори на натоварване и променя химичния си състав вследствие на високото налягане във вид смола като лепило. Това блокира маслената магистрала в двигателя и вледствие на недостатъчно смазване двигателя блокира. Това става в рамките на няколко минути.
В крайна сметка Черната смърт е причина за разработване на нови по-качествени масла, като повечето от тях синтетични отколкото минерални.


Минерални или синтетични?

Минералните масла са на природна основа, след рафиниране. Синтетичните са изцяло синтезирани чрез химични реакции в лабораторни условия. За повече информация, вижте по-долу относно синтеза. Единствения друг вид са полу-синтетичните, които са комбинация от двете. Спокойно можете да смесвате различни типове, но по-добре е смяната с ново отколкото смесването.
Предупреждения:
1. Ако сте ползвали с години минерално масло, не го сменяйте с пълна синтетика без "подготовка". Синтетичните масла измиват вредните налепи по двигателя от минералното масло и ги карат да циркулират из двигателя, което не е никак добре. За целта се използват прочистващи масла.
2. Ако решите да сменяте маслото, сменяйте го само към полу-синтетично или напълно синтетично. Ако досега сте били със синтетично, не го сменяйте към минерално - двигателя ви няма да издържи в намаляването на смазването. Под намаляване на смазването се има предвид толерансите на износване които двигателя получава вследствие от използването на определено масло. Гъстото минерално масло означава, гъст слой на обвивката на смазваните детайли(макар и в микрони). Смяната с "тънка" синтетика може в редки случаи да предизвика теч в сегментите, удари в буталото или вибрация в биелите.
3. Уплътнения. С използването на синтетично масло, може да възникнат течове в уплътнения които са били запушени от минерално малко. Това не е често срещано явление, но трябва да се има впредвид.


Синтетика

Въпреки името си, повечето синтетично добивани масла (Mobil 1, Castrol Formula и т.н.) се добиват от минерални такива - те са предимно Polyalphaolifin-и (ПАО) , а те идват от най-чистата част от разлагането на минералното масло - газта. ПАО маслата се смесват с обикновените минерални масла, което означава, че може да се добави синтетично към минерално, или минерално към синтетично без да се предизвика повреда в двигателя. Най-стабилни са полиол-естер(не полиестер). Като казвам стабилни, имам впредвид най-малко вероятно да реагират зле с другите съставки. Синтетичните масла не съдържат реактивни въглеродни атоми в реакцията си. Реактивния въглероден атом има свойство се свързва с кислороден и да създава киселина. Както знаем, това е лошо за маслото. Мислете за синтетичните масла като за изкуствено получени масла. Те са разработени да вършат възложената им задача, без недостатъците които имат минералните.



Пълна-Синтетика

Напълно синтетичните масла (Поли-алкилен-глюкол) са вид използват изключително в индустриалния сектор в скоростни кутии с високо натоварване. Те се създават в специални лаборатории в които се разграждат молекулите съставящи различни субстанции като зеленчуци и животинска мас, и след това се рекомбинират с индивидуални атоми като се създават нови синтетични молекули. Това ползволява на химиците прецизно да контролират молекулите при изграждането им. Нитро наистина ! Но поли-глюколите не се смесват с нормалните минерални масла.


Измиващи масла

Това са специални сложни химични съединения, които са много тънки(редки). Те почти имат свойството да запушват водата както докато е студена, така и докато е топла. Обикновето те са 0W/20 масла. Никога не карайте двигателя с такива масла, няма да издържи. Тяхната цел е изчистването на цялата "смрад" която се е напластила в двигателя. Забележете, че Mobil1 0W40 е добре, защото '40' означава, че е достатъчно гъсто при работна температура. За да ги използвате, източете двигателя от цялото масло, но оставете филтъра. След това го напълнете с измиващо масло и го пуснете на свободен ход за около 20 минути. Накрая източете всичко и гледайте какво изтича от пробката Сменете масления филтър, напълнете с добра синтетика и готово. Имате чист двигател!
Разбира се, има значение състоянието на двигателя преди използването на измиващи масла. В стария двигател е добре да не премахвате наслояванията, тъй като някои от тях запълват сегментите и предпазват от течове.


Използване на дизелово гориво за измиване

Въпроса възниква относто измиването на бензиновия двигател с дизелови масла. Идеята е, че в следствие високата почистваща способност на съставките в дизеловото гориво, то може да се използва за измиване на не-дизелови двигатели. В следствие на специфичните си качества можете да използвате дизелови масла в стари двигатели за изчистване, но по добре да използвате не толкова силно активни масла за да не се престараете с прочистването и да загубите компресия. Общо казано SAE15W/40 масло за дизелов двигател би свършило работа за около 500 километра.


Кратко ръководство за различните класове масла

1. Пълна синтетика: 0W-30, 0W-40, 5W-40
Намалява разхода на гориво. Увеличава производителността и мощността. Осигурява добра износоустойчивост и предпазва от отлагания. Осигурява добър старт при студено и добра циркулация при отрицателни температури. Стига бързо до движещите се части на двигателя

2. Полу-синтетика: 5W-30, 10W-40, 15W-40
По-добре защита. Добра защита през първите 10 минути след запалването. Грубо 3 пъти по-добра износоустойчивост. Увеличено време за смяна на маслото - не се налага да го сменята прекалено често.

3. Минерални: 10W-40, 15W-40
Основна защита за различни двигатели. Маслото трябва да се сменя много често.


В крайна сметка какво масло да купя?

Качеството има значение! Няма значение какъв зрелищен маркетинг се провежда сред двигателните масла, колко голи сладурани го разливат по тялото си, колко лъскава и цветна е опаковката му, има значение какво пише на опаковката. Спецификациит е и одобрението са най-важното. Има 2 организации: API (American Petroleum Institute) и европейската ACEA (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles - which was the CCMC). Вероятно никога не сте чували за тях, но техните печати за одобрени могат да бъдат видяни на всяка реномирана марка масло.

API
При нея класификациите са различни за бензиновите и дизеловите двигатели:
- За бензиновите, надписа започва със 'S'(означава Service, но можете да го наречете и Spark-plug ignition), следвано от друг код индициращ стандарта. 'SM' в момента е най-доброто, което наскоро замени 'SL'. 'SH' може да бъде намерено на най-скъпите масла, и почти всички нови синтетики. То е потенциално доразвитие на 'SG' маслото, тествано по-стого.
- За дизеловите масла, първата буква е 'C'(означава Comercial, но можете да го назовете и Compression ignition). 'CH' е най-доброто до момента, (CH-4 за по-дълъг живот), но 'CF' е най-популярно и е най-подходящо за лични автомобили.

Забележка за маслата Castrol: В последно време Castrol преработиха всички свои масла поради някаква причина. Дизеловите масла Castrol вече използват 'S', което тотално е в разрез с горните спецификации. По този начин старите CC, CD, CE и CF класове не съществуват, но са заменени от 'SH'.

CCMC/ACEA
тук по стандартен префикс е 'G' за бензиновите и 'D' или 'PD' за дизеловите. В комбинация с тях има доста одобрения от производителите на двигатели, според които се съпоставят маслата. ACEA заменя CCMC през 1996. CCMC спецификациите бяха G от 1 до 5 за бензин, D от 1 до 5 за големите дизели и PD1 и PD2 за лични автомобили. ACEA има малко по различна моменклатура, като може да бъде обобщена така: A за бензин, B за дизелови двигатели и E за големите дизелови двигатели.


"High mileage" масла

Много компании излизат с надписа "high mileage" масло, като ги препоръчват за двигатели на най-малко 120 000 километра. Какво все пак означава "high mileage"? Най-общо казано това в тези масла има две добавки които са подходящи за стари двигатели. Едната потиска изгарянето на маслото което спомага неговата работа при преминаване покрай пукнатини в горивната камера. Втората запушва тези пукнатини.


Вискозитет и вискозен индекс (VI)

Точния вискозитет е най-важния индекс на маслото. Цялата производителност на машината се базира на вискозитета на маслото. Ако искате можете да наречете вискозитета способността да тече. Колкото по-гъсто е маслото, толкова по-голям е вискозитета.
Широко диапазонните масла съдържат полимер добавен съм основното масло, който предпазва маслото от изтъняване при загряване. При ниска температура полимерите са свити и позволяват на маслото да тече толкова колкото е означението преди W, първото число. При загряване на маслото, полимера се развива в дълги вериги, които предотвратяват изтъняването на маслото. В резултат на това при 100 градуса по целзий маслото ще е изтъняло толкова колкото е горното число в означението. Разберето това по следния начин:
10W30 е масло с тежест 10, което няма да стане по-леко от масло с тежест 30 след като се загрее.


Колко често да сменям маслото?

Колкото по-често сменяте маслото, толкова по-голям ще бъде живота на двигателя ви. Дебат относно това колко често да сменяте маслото е някакси "сивкава" идея. Производителните казват да се сменя на всеки 15 000 километра. Приятеля ви с класическа кола, ще каже - 5 000 километра. Някой с лош дъх, каращ голям жълт камион (не визирам никой ) ще каже, че не го е сменял никога...
Оптималното време за смяна на маслото е свързано с редица фактори, от които преминатото разтояние вероятно е най-маловажния в повечето случаи. Ето следните фактори по реда на важност:
1. Броя студени стартове (повече кондензация в студен двигател)
2. Околната температура (колко време трябва на двигателя да загрее за да спре кондензацията)
3. Ефективността на клапата на изгорелите газове
4. Износването на двигателя (бутала)
5. Регулирани карбуратори (особено докато е студен двигателя)
6. Преминато разтояние

На базата на изброените фактори всеки може сам да си направи преценката за себе си, като е ясно, че студения старт пред горещия ден в средата на лятото не е същия като през средата на декември...
Вземайки обаче под предвид факторите описани вече, моята препоръка е игнорирайки изминатото разтояние да сменяте маслото три пъти годишно - Ноември, Февруари и Май. Можете да промените малко тези дати съобразявайки се със зимата. Средно една фамилна кола ще измине около 20 000 километра годишно, като 2/3 от тях ще са между Май и Ноември.


Какъв обаче е крайния резултат?

Ако искате точен отговор, то той е 5000 мили или около 8000 километра.


Публикувано: 16 дек 2006, 12:35
от diesel1.6
paci написа:Вижте какво си намерих :)
Сметнах, че може да е полезно.
Е от тука го взех -> http://bikerz.netissat.bg/viewtopic.php ... 8288530c54
тука са омесени малко факти и доста непрофесионални коментари. от такива писания произлизат легебдите за "тънките" синтетики, за "старите" двигатели и т.н.

специално искам да разкажа моята версия за описанета "черна смърт".
опитът ми е от норвегия.
ами една жена дойде с сиера 2.0 и, на малко километри и каза, че и свети лампа на таблото... никога досега не било ставало така..!
Лампата беше за налягането на маслото.
Дамата отвори капака на ... багажника! когато казахме "отвори да налеем масло, това е проблемът". Думите и бяха "а, разбира се, къде е двигателят? никога не съм го ВИЖДАЛА"

Ей това е черната смърт - по 50000 + км без доливане или без смяна на нова кола.

Само 5W30

Публикувано: 16 дек 2006, 17:41
от Goshko
Аз съм със Zetec 1-во поколение - 92-а година (1.8 16V - 105к.с.). Както сам предполагах, а после и по съвет на колегите от форума (Disc) смених маслото с 5W30 от МП. Трябва да ви кажа, че не си познах колата после. 100% положителен резултат. Преди това бях с Liqui Moly 10W40. Това масло естествено го няма като заместител на Фордовското от първия пост и аз си имах проблеми - залепващи клапани, докато не вдигне работна температура, гаснене на празни обороти при студен двигател, тресене и т.н. С новото масло като че ли съм сменил двигателя. Нищо от гореописаните проблеми вече не ме мъчи. Горещо препоръчвам на всеки притежател на този двигател да не прави никакви компромиси с маслото. Отделно двигателя мърка и ме радва на обороти над 4000 - просто звучи като оса, за разлика от предното масло. Също така много рядко в софийските задръствания ми включва перката за допълнително охлаждане. Двигателя е доволен - аз също - рахода на газ в градско ми падна на 11.
В заключение - за тоз двигател - това масло.

Публикувано: 16 дек 2006, 19:10
от Rick
Това за синтетиката и старите двигатели е мит. Ако е изправен двигателя няма проблем и на 20 години да си е със синтетика.
Ако пък е издухан и с минерално пак ще си го харчи и ще тече.
Аз съм за сега с Форд XR+ 10W40 полу синтетика и мисля дали да не мина на 5W30 следващата смяна. Доста колеги от UK ползват такова на техните двувалки и са доволни.

Публикувано: 16 дек 2006, 22:40
от Трол
Rick написа:Това за синтетиката и старите двигатели е мит. Ако е изправен двигателя няма проблем и на 20 години да си е със синтетика.
Ако пък е издухан и с минерално пак ще си го харчи и ще тече.
съгласен съм!

Публикувано: 17 дек 2006, 18:07
от diesel1.6
трябва да направим една таблица за маслата за различните двигатели и скоростни кутии и да се намали роенето на темите "масло за.." :))

докато не е станало това, и аз да се вредя да попитам - моят двигател е 1.3 с хидравлични повдигачи, CVH.
и той ли обича 5в30 на форд? според мен да, но няма инфо колкото за по-новите - моят е от 1980.
иначе е на около 79000, преди два месеца спря километражът на 76000 и искам да си го запазя здрав и тих като тостера за филийки на жена ми ;) ;)

Публикувано: 04 яну 2007, 22:10
от aaleks
Около 30/31.12.2006 подарих на моето Мони 5 л. 5W40 *00930* ,ама сериозно. Мислех да е 5W30 че е по-евтиничко ама женската в МП ми вика "На колко км е колата" аз и отговарям сигурно гони 350-450х и тя отскочи "Ама то трябва 10W40". Мислих да я питам тя като е над 45 г да не би да си слага без крилца като е в цикъл /ама нали съм си срамежлив/, и си взех от по-скъпичкото.
Но си мисля че добре направих да взема 40.
Но сега се чудя на колко км да го сменям /ако не го изгубя до тогава :P /.

Има няма 86лв. излезе.

Публикувано: 04 яну 2007, 22:16
от pepy1
aaleks написа:Около 30/31.12.2006 подарих на моето Мони 5 л. 5W40 *00930* ,ама сериозно. Мислех да е 5W30 че е по-евтиничко ама женската в МП ми вика "На колко км е колата" аз и отговарям сигурно гони 350-450х и тя отскочи "Ама то трябва 10W40". Мислих да я питам тя като е над 45 г да не би да си слага без крилца като е в цикъл /ама нали съм си срамежлив/, и си взех от по-скъпичкото.
Но си мисля че добре направих да взема 40.
Но сега се чудя на колко км да го сменям /ако не го изгубя до тогава :P /.

Има няма 86лв. излезе.
като минеш 10 000 мисли за смяна

Публикувано: 09 яну 2007, 03:40
от borko 30
Аз пък карам с 10w40 Мобил дизел . Момчето в магазина ми каза че е по добро за моя мотор отколкото мобил бензин

масло за mondeo

Публикувано: 09 яну 2007, 18:29
от zaprqn
последният път на монди му сипнах castrol magnetic GTX 10w40
1.6 16 клапана 88 к.с. сега трябва пак да го сменям и мисля пак да му сложа същото ВИЕ КАКВО МИСЛИТЕ !!!!!!!

да

Публикувано: 09 яну 2007, 19:24
от krava_i_pile
Някой да е чувал за масло Кютенкьолер...немско :)
защото такова мисложиха.......пък знам ли го какво е :D

МАСЛА

Публикувано: 09 яну 2007, 22:09
от tata1971
Нека и аз споделя скромния си опит за маслата.
Всеки тип двигател си има заводско определено масло.
Всеки собственик трябва да знае на колко километра се сменя маслото.
И освен това маслото се използва за срок от 1 година и смяна дори да е на 100 километра.
Ето данните за старата гемия-
Масло-API SG/CD;SAE 10W30,10W40,10W50
Периодичност на смяна-20000 км. или веднъж годишно.
Колкото-толкова!

Публикувано: 14 яну 2007, 20:26
от fiestaZtec
какво масло да сложа на Zetec 1.25-S 75hp на 100 000 километра пробег е колицата

Публикувано: 14 яну 2007, 23:35
от paci
fiestaZtec написа:какво масло да сложа на Zetec 1.25-S 75hp на 100 000 километра пробег е колицата
Писал съм, че съм с FORD FORMULA XR+ 10W40.
За сега доволен.
Помня, че го сипахме до МАХ, падна на средата и там си седи.
Но мотора ми се струва, че е шумен.
Следващото ще е 5W30 или 5W40 от МП.
Към 3000 км. съм минал но незнам точно, не съм гледал, може и да съм над 3000 :)

Публикувано: 15 яну 2007, 15:45
от fiestaZtec
paci написа:
fiestaZtec написа:какво масло да сложа на Zetec 1.25-S 75hp на 100 000 километра пробег е колицата
Писал съм, че съм с FORD FORMULA XR+ 10W40.
За сега доволен.
Помня, че го сипахме до МАХ, падна на средата и там си седи.
Но мотора ми се струва, че е шумен.
Следващото ще е 5W30 или 5W40 от МП.
Към 3000 км. съм минал но незнам точно, не съм гледал, може и да съм над 3000 :)
интересува ме кое е най-доброто за двигателя 5W30 Или 5W40 за марка ще е ELF, ARAL или AGIP може и VALVOLINE

Публикувано: 15 яну 2007, 17:06
от Brock
fiestaZtec написа:
paci написа:
fiestaZtec написа:какво масло да сложа на Zetec 1.25-S 75hp на 100 000 километра пробег е колицата
Писал съм, че съм с FORD FORMULA XR+ 10W40.
За сега доволен.
Помня, че го сипахме до МАХ, падна на средата и там си седи.
Но мотора ми се струва, че е шумен.
Следващото ще е 5W30 или 5W40 от МП.
Към 3000 км. съм минал но незнам точно, не съм гледал, може и да съм над 3000 :)
интересува ме кое е най-доброто за двигателя 5W30 Или 5W40 за марка ще е ELF, ARAL или AGIP може и VALVOLINE

Вземи си 5W30 и то от МотоПфое - цената е по-ниска от всякакви други марки, гаранция, че не е менте - гаранция, че е достатъчно добро за твоя ДВГ.
:idea: Цена на туба 5л. Ford FORMULA E 5W30 - 55,54лв.

:twisted:

Публикувано: 15 яну 2007, 17:58
от nikineo
5W30 от МП става ли за Мондео 1.8ТД на 230000 км ?

Публикувано: 15 яну 2007, 19:00
от aaleks
nikineo написа:5W30 от МП става ли за Мондео 1.8ТД на 230000 км ?
Притеснява ме 30, а не че e 5W. Т.е. като загрее става по-рядко от 5W40, 10W40. Това не означава, че трябва да слажим 10W60, поне аз така си мисля. Потърси във форума имаше добро обеснение какво означават тези числа и букви на маслата.
Лично моето мнение е по-добре 10W40 отколкото 5W30,а най-добре 5W40 защото аз съм с такова *00930* . Още нямам 2000км с него и немога да кажа отзиви /липсат и минусови температури/, но аз я карам почити студена /по 1-2 км на 4-6 часа, денем/ и в месеца 1-2 пъти 200-300 км.

Публикувано: 16 яну 2007, 12:06
от red
аз със 5-30 си карам втора зима и даже при -23 - проблеми няма