Страница 1 от 3

Разход на бензин на Ford Fiesta 1.3i - Mk4

Публикувано: 11 юли 2005, 15:50
от acj
Искам да споделя с вас с учудващите за мен резултати по отношение на реализирания от мен 5.23 л./100 км. среден разход на бензин на Ford Fiesta 1.3i - Mk4
----------------------------------------------------------------------------
Кратки технически данни на Ford Fiesta 1.3i - Mk4 (по книжка):
Двигател - 1.3 EFI Ендура-Е (пълна инжекция с верига)
Макс. мощност - 44 kW (60 PS) /5000 rpm
Макс. въртящ момент - 103 Nm*2500 rpm
Макс. обороти - 5450 rpm постоянен режим
Макс. обороти - 5675 rpm краткотрайно
Обороти на празен ход - 900 rpm
Разход на гориво:
Градски цикъл на движение - 7.6 л./100 км.
Извънградско при 120 км./ч. - 6.8 л./100 км.
Извънградско при 90 км./ч. - 5.0 л./100 км.
-----------------------------------------------------------------------------

През месец юни се наложи да ползвам такава, произведена 1998 г., в момента на 131000 км., карана преди това предимно като служебна кола.

Ето и резултата:
Изминати общо 1980 км. с 103.52 л. бензин А95Н от които 580 км. градско и 1300 км. извънградско движение.
Среден разход 5.23 л./100 км.


И по-подробно:
--------------------------------------------------------------------------------
1.) 02.06.2005-11.06.2005 - 160км. градско + 400км. извънградско
560 км. с 30.86 л.
- разход 5.51 л./100 км.

2.) 11.06.2005-14.06.2005 - 110км. градско
110 км. с 5.78 л.
- разход 5.25 л./100 км.

3.) 14.06.2005-17.06.2005 - 95 км. градско
95 км. с 5.95 л.
- разход 6.27 л./100 км.

4.) 17.06.2005-21.06.2005 - 65 км. градско + 500 км. извънградско
565 км. с 29.89 л.
- разход 5.29 л./100 км.

5.) 21.06.2005-29.06.2005 - 150км. градско + 400км. извънградско
650 км. с 31.03 л.
- разход 4.77 л./100 км.
-----------------------------------------------------------------------------

Обърнете внимание особено на т. 2 - 5.25 л. градско при 7.6 л. по книжка, и т. 5. с разход от 4.77 л.! :D

Засичането по т. 4 е от Триградската фордовка + два дни градско, и като се има предвид офроуд приключението около Доспат, разхода от 5.29 л. също изглежда много добър. А имам свидетели във ваше лице, че карането ми трудно може да се нарече "пенсионерско" и въпреки това се оказва доста икономично. :D

А сигурно бих могъл да реализирам и рекорден преразход над данните по книжка, ако бих се вслушал в някои "полезни" съвети в някои форуми напоследък, за икономично каране с превключване на предавките на 3000 об./мин. ! :shock: :shock: :shock:

Та като видите някой да се пържи като луд по светофарите, да не се чудите луд ли е, човека се опитва да кара "икономично", след като се е начел по форумите с "полезни съвети". :wink: :D

Публикувано: 11 юли 2005, 17:04
от jasonsmith
за който не е ртазбрал за какво става въпрос за икономичното каране на 3000об/м да прочете следната тема:
http://clubs.dir.bg/showthreaded.php?Bo ... sb=5&part=" onclick="window.open(this.href);return false; :lol: :roll:

Публикувано: 11 юли 2005, 17:10
от acj
а също и тук http://clubs.dir.bg/showflat.php?Board= ... &sb=5&vc=1

и тове не е всичко.... :D :shock: :shock: :shock:

Публикувано: 11 юли 2005, 17:16
от Brock
На мене много ми се искаше да се намеся във въпросната тема в ДИР-а, но се оказа, че предвидливо ми беше резнато правото да поствам и да пускам лични съобщения там - защо ли :roll:

Публикувано: 11 юли 2005, 17:34
от acj
На мен пък ми угасно всяко желание за намеса, особено като прочетох добавката, че двигателите имали лошо смазване под 2500 оборота.... :shock:

Значи като се движа равномерно на равно с 80 км. в час с 1900 оборота на дългата ми пета ск., и двигателя нежно и доволно мърка та не се чува, се оказва че не се смазва добре и се съсипва... :?: :shock:

Ми на празен ход 800-900 оборота, стружки ли направо отделя?

Е как да се намеси човек, да започне от откриването на топлата вода ли, що ли?

Публикувано: 11 юли 2005, 17:46
от Brock
Ммммм дааааааааа :roll:
Имаш право :mrgreen:

Публикувано: 11 юли 2005, 18:13
от vlad
Аз си падам малко "файтонджия" - сипвам бензин и карам, та не съм много в час с техниката.Но като чета по книжките, че макс.въртящ моммент 160 Н.м. е при 4400 об/мин. ако при него е най-добре за двигателя, ми то май само до трета трябва да карам в града, за по-икономично. :shock: .По си подам май да сменям предавките на 1800-2000 об/мин, където се получава разход около 10.5 при 10.3 по каталог, а и като гледам при 50-60 км/ч на 5-та комп. да показва моментен разход 3-5 на сто ми е по-комфортно, а и по-евтино.
Имам питане относно обороти/свещи, ако е много офтопик ще го махна, та едни спецове ме убеждават, че при редовно гр.каране ок.2000 по-бързо заминавали свещите и трябвало да поддържам 3000 оборота.Че има значение сигурно е така, ама чак пък фатално?Ако някой знае-благодаря предварително.

Публикувано: 12 юли 2005, 10:18
от kEFi
vlad написа:Имам питане относно обороти/свещи... та едни спецове ме убеждават, че при редовно гр.каране ок.2000 по-бързо заминавали свещите и трябвало да поддържам 3000 оборота.Че има значение сигурно е така, ама чак пък фатално?Ако някой знае-благодаря предварително.
Хич не ги слушай тия "майстори"! Те като искат - да си карат така. Чули недочули и.....Карай си спокойно, пък на свещите каквото им става се отстранява с контактен спрей или шкурка :D :D :D Става въпрос за нагар (евентуално!) който ЕВЕНТУАЛНО може да се получи при САМО градско каране върху свещите следствие по-лош горивен процес.
Но при теб, особено с тези ежемесечни фордовки, хич да не те е грижа.

Публикувано: 12 юли 2005, 12:06
от vlad
kEFi написа:Но при теб, особено с тези ежемесечни фордовки, хич да не те е грижа.
Мерси, а фордовките винаги са от полза явно :lol:

Публикувано: 12 юли 2005, 13:26
от kEFi
vlad написа:Мерси, а фордовките винаги са от полза явно :lol:
Да! Особено ако караш зад acj :wink: - всички системи се продухват :D :D :D

Публикувано: 12 юли 2005, 17:57
от ewgeny
vlad написа:Аз си падам малко "файтонджия" - сипвам бензин и карам, та не съм много в час с техниката.Но като чета по книжките, че макс.въртящ моммент 160 Н.м. е при 4400 об/мин. ако при него е най-добре за двигателя, ми то май само до трета трябва да карам в града, за по-икономично. :shock: .По си подам май да сменям предавките на 1800-2000 об/мин, където се получава разход около 10.5 при 10.3 по каталог, а и като гледам при 50-60 км/ч на 5-та комп. да показва моментен разход 3-5 на сто ми е по-комфортно, а и по-евтино.
Имам питане относно обороти/свещи, ако е много офтопик ще го махна, та едни спецове ме убеждават, че при редовно гр.каране ок.2000 по-бързо заминавали свещите и трябвало да поддържам 3000 оборота.Че има значение сигурно е така, ама чак пък фатално?Ако някой знае-благодаря предварително.
Разделяме понятието, въртящ момент и макс. мощност. Вярно е че при макс. въртящ момент имаме най-голяма икономия и оптимално движение, но макс. въртящ момент варира обикновенно при бензините м/у 2500-3500 оборота зависи от двигателя. Докато макс. мощност започва от 4500- нагоре. Така, че да не бъркаме понятията?

Публикувано: 12 юли 2005, 18:07
от Трол
не се шашкай олкова за разхода! все пак е нова кола, с малък мотор, а и лека!!!
баща ми кара 1600кг кола 160коня турбо дизел и също дава разход под посочения фабричен...(а не кара кротко,защото винаги разхода му е по-голям от моя)

иначе разхода се влияе от позицията на педала за газ (тротъл позишън) повече отколкото от оборотите(естетсвено в някакви граници...не да пържим на 5000,ама то и без това там тротъла е........)


за мазането, при 900 оборота на празен ход(без да е натоварен двигателя) му е добре. Замислете се обаче ако си със 900оборота на пета? става кофти з аколата,нали? а и тогава напреженията по лагерите е ОГРОПНО=>за д аоцелеят искат повече масло! как ще с еосигори то? с по-високи обороти на маслената помпа,които се достигат с по-високите обороти на самия двигател! (пак казвам В РАЗУМНИ ГРАНИЦИ!)

Едит: на мен максималния въртящ момент ми е при 4000,а мощността при 5500...ако карам между 4000 и 5500оборота ще имам голяяяям разход :D

Публикувано: 12 юли 2005, 18:23
от vlad
ewgeny написа:Разделяме понятието, въртящ момент и макс. мощност. Вярно е че при макс. въртящ момент имаме най-голяма икономия и оптимално движение, но макс. въртящ момент варира обикновенно при бензините м/у 2500-3500 оборота зависи от двигателя. Докато макс. мощност започва от 4500- нагоре. Така, че да не бъркаме понятията?
Макс. мощност кВт (к.с.) 85(115) при 5500 об/мин., макс.върт.момент Н.м - 160 при 4400 об/мин. /данните са за Zetec 1.8/, характеристики по каталога, и съвет в ръководствата на Форд за икономично каране "Движете се възможно по-дълго на по- висока предавка, преминавайте на по-ниска едва когато усетите, че двигателя започва да работи неравномерно".Не съм специалист, та затова само цитирах, а и от опита ми съм намерил нещо вярно, но може би ще пробвам и съвета на колегите за високите обороти. :lol:
Поздрави

Публикувано: 13 юли 2005, 01:40
от acj
ewgeny написа: ...Вярно е че при макс. въртящ момент имаме най-голяма икономия и оптимално движение, ... да не бъркаме понятията?
...ами не бъркай понятията, горенаписаното е АБСОЛЮТНО НЕВЯРНО!!!!
ако още не си разбрал, точно на тази фундаментална глупост се присмивам.

Ако искаш да научиш нещо наистина смислено, прочети внимателно написаното от Влад и го запомни:
...съвет в ръководствата на Форд за икономично каране "Движете се възможно по-дълго на по-висока предавка, преминавайте на по-ниска едва когато усетите, че двигателя започва да работи неравномерно"

Публикувано: 13 юли 2005, 10:14
от Трол
а аз пак да питам
когато си на 4та предавка с 1500 и искаш да ускориш и стъпиш педала по-малко ли гориш отколкото ако си на трета с 2300 и стъпиш по-малко тротъл-а за да ускориш със същия успех?
не сте ли ракали кола, която показва моментния разход?
той се влияе(на съвременните коли) от ТРОТЪЛ ПОЗИШЪН-а, защото ЕКУто следи именно него и решава колко тунджа да пуска!
ако не искате д аускоревате ДА-тогава на по-висока.
но за да ускориш от 40 до 50 по-икономично е на трета отколкото на четвърта(ако искат е да ускорите по-бързичко) УВЕРЯВАМ ВИ! пробвал съм го на машини показващи моментния разход!

Публикувано: 13 юли 2005, 11:19
от acj
Оптималното превключване е в зависимост от целта и начина на каране.

Ако целта е икономия на гориво и не се бърза за никъде при ненатоварено движение, то се превключват предавките към по-горна на възможно най-ниски обороти при които след превключване на по-горната предавка, оборотите на двигателя да са в област на устойчива работа и достатъчен въртящ момент, така че колата да поема и продължава ускорението си без да се налага по-сериозно натискане на педала на газта. Това е различно за различните двигатели/тежест на купето/предавателни числа и съотношението между тях.

Пре необходимост от по-динамечно ускорение, този оптимум се измиства нагоре по обороти и изтегляне до тези обороти м/у предавките.

И така до крайния случай при необходимост от максимално бързо ускорение до дадена скорост (или дърпане) когато е наистина необходимо да се превключва на по-горна предавка дори малко над оборотите при които двигателя има максимален въртящ момент, така че след превключването но по-горната предавка, двигателя да пада на обороти равни на оборотите при които двигателя развива максималния въртящ момент. Това е така нареченото (при бензиновите двигатели) "вкарване в обороти" за динамично или спортно каране.

Само по себе си всяко по динамично каране е разбира се по-неикономично от плавното бавно ускорение и в съчетание с колкото може по-дълго поддържане на равномерна скорост на движение, но на всеки един от нас реално се налага да променя начина на каране в зависимост от пътната обстановка и другите участници в движението, дори когато не бърза. Все пак никой не е сам на пътя.

Разбира се че положението на педала на газта + оборотите е определящо за разхода. Т.е не може да се разделят двете.

Ето защо разбира се, е също погрешно действие по отношение на икономията на гориво другата крайност, да се кара на ниски обороте и да се натиска докрай или повече от средата педала на газта при движение по нагорнище или при опит за бързо ускорение. Например при необходимост от бързо изпреварване е по-добре краткотрайно да се мине на по-ниска предавка и чрез вкарване в по-високи обороти да се "дръпне" и след изпреварването да се върнем на по-горната предавка.

Айде стига толкова съм писал, че стана нещо като тъп урок по кормуване. :oops:

Публикувано: 13 юли 2005, 12:34
от vlad
Трол написа:а аз пак да питам
когато си на 4та предавка с 1500 и искаш да ускориш и стъпиш педала по-малко ли гориш отколкото ако си на трета с 2300 и стъпиш по-малко тротъл-а за да ускориш със същия успех?
Принципно си прав.Темата тръгна и от dir-а /обороти-разход/ , колегата беше питал принципно на какви обороти се сменят предавките за по-икономично каране.Мен ме учудиха мненията, че трябва да се търси макс.върт.момент за най-икономично.Като знам, че при мен е 4000 и над, а съм карал по-динамично в града /сменял съм на 3-3500/ и разхода ми е отивал на 12 вместо 10.5.

Публикувано: 13 юли 2005, 12:47
от kEFi
Трол написа:..........
Доколкото мога да чета става въпрос за икономично каране, а не за "икономично ускоряване"!

Пример за икономично каране:
Отивам на море. Товаря и теръгвам. Излизам на Цариградско, стигам 5-та и я изключвам в Бургас! :D Дали съм в град с 40 или на магистрала със 120 - все тая. Пета си е дъъъълго понятие! За 7.5 разход 8)

Пример за "икономично ускоряване" - както си карам на 5-та настигам кола/камион с по-ниско от моето темпо. Свалям предавка-две надолу (според зависи), пълен "тротъл" и....после пак 5... :wink:

Май става въпрос за две различни неща, нали?

Публикувано: 13 юли 2005, 13:09
от Трол
а така! уточнихме нещата и сега вече съм напълно съгласен...особено с acj. Ама, kEFi, ускорението е част от карането,нали? Не може да тръгнеш за Бургас без да се ускориш :wink:

Публикувано: 13 юли 2005, 13:21
от vlad
Трол написа:а така! уточнихме нещата и сега вече съм напълно съгласен... :wink:
Така де остана само за бирата да се уточни :lol: