Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75

Двигател. Съединител. Скоростна кутия. Главно предаване и диференциал. Мазилна уредба. Изпускателна система.
Потребителски аватар
OgiDogi
потребител
потребител
Мнения: 2043
Регистриран: 01 фев 2009, 00:09
Модел на автомобила: Orion 1.6DL '83 -> Mondeo 1.8TDi '97 с газ
Местоположение: Сливен
Status: Извън линия

Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75

Мнение от OgiDogi » 23 мар 2013, 15:44

От няколко дни усетих, че нещо не влизат както трябва първа и трета - влиза само синхронизатора и после се опитват да хъркат. Викам си "паднал е пръстенът, който слагах на обецата на жилото и ходът не стига за надеждно включване, ще го погледна тези дни". Да, ама не! Отивам си вчера на работа, по едно време нямаше други коли и си мислех да кача колата на подемника, да видя какво става, но ме домързя. Тръгвам да си ходя след работа, изключвам от скорост и паля, давам задна да излизам от паркинга - нъцки, колата стои на място. Лостът почна да се разхожда свободно напред-назад. Набутах някак си ръката зад филтъра, да пипна дали жилото е на място - противотежестта подскача без съпротивление наляво-надясно, а трябва да се фиксира на позиция от пружина и сачма вътре в корпуса. Ясно, ще си ходя пеш и колата ще влиза в бокса.
Потърсих из интернет и попаднах на това. Ами, точно същият проблем - скъсан болт. Бях готов да свалям цялата кутия, но реших да пробвам на място отгоре - никакъв проблем:
Сваля се кутията на филтъра
подпира се скоростната кутията отдолу и се сваля тампонът, после може да се отпусне на другите тампони (междувременно подложих дебела гумена шайба в тампона, че беше се поразхлабил - стана стегнат като нов)
откачат се (с малко зор) жилата
развиват се 3 дълги и 3 къси болта и се вади селекторният механизъм

Малко приключение с разпробиването на скъсаният болт, сигурно е лепен с Loctite, но след пробиване с 6.5 успях да му изчопля останалите навивки.
Мислех си, че болтът е М8х1 - няма такъв филм, резбата е М7х1, добре че имам такъв метчик и след пробиването успях да изчистя добре навивките. За да не си усложнявам живота и да играя на сигурно, с метчик М8х1 направо разширих старата резба за нов, по-стабилен болт.

С новият болт:

Изображение


Остана да се премахне и една сериозна причина за притеснение - скъсаната глава на старият болт. За късмет, инженерите на Ford съзнателно или не, са поставили селекторите встрани от мястото на зацепване на зъбните колела:

Изображение

Така, при падането си главата на болта не е успяла да омаже положението и се е търкулнала по корпуса до дъното.
Остава само да я намеря и да видя, дали все пак не е очукана, макар че двигателят работи съвсем за кратко.
На лов за глава на болт:

Изображение

Хванах гооо! От първото бъркане и го усетих как залепна на магнита:

Изображение

Остатъкът от стария болт сравнен с новия:

Изображение

После - по обратният ред: селектор (след мацане със силикон на повърхността), жила, тампон, кутия на филтъра.

Повече време ми отне борбата със скъсаната част на болта от останалите дейности.
Изображение
Ford не боледува - направо умира... примерно след 25 години. :D
ДЕ-РУСИФИКАЦИЯ

Потребителски аватар
escorttd1
потребител
потребител
Мнения: 227
Регистриран: 06 юни 2009, 13:04
Модел на автомобила: Escort 1.8TD'97 Estate, ABS, SRS Airbags, PSA, AC
Местоположение: Под капака
Status: Извън линия

Re: Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75

Мнение от escorttd1 » 23 мар 2013, 16:29

Интересно! От какво усилие може да се е скъсал болта? Ти как си го обяснаваш?
Акълът е единственото нещо, което можеш да даваш без да го имаш!

Потребителски аватар
OgiDogi
потребител
потребител
Мнения: 2043
Регистриран: 01 фев 2009, 00:09
Модел на автомобила: Orion 1.6DL '83 -> Mondeo 1.8TDi '97 с газ
Местоположение: Сливен
Status: Извън линия

Re: Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75

Мнение от OgiDogi » 23 мар 2013, 17:50

escorttd1 написа:Интересно! От какво усилие може да се е скъсал болта? Ти как си го обяснаваш?
Нямам представа от какво усилие, но точно на това жило му липсваше втулката на обецата към селектора и хлопаше доста, при което лостът в купето ходеше от ръчната до касетофона. Това ме дразнеше и му сложих едно парче дебел маркуч вместо втулка. Докато е било разхлопано, обаче, ми се струва че самото движение напред-назад под натиска от пружината на сачменият фиксатор е помагало за по-големи усилия на срязване (най-вече заради топузът, закачен кой знае за какъв дявол отвън на селектора) и малко по малко болтът е поддавал, просто сега вече му е дошло времето от умора на материала да се скъса окончателно.
Изображение
Ford не боледува - направо умира... примерно след 25 години. :D
ДЕ-РУСИФИКАЦИЯ

zaioristu
потребител
потребител
Мнения: 113
Регистриран: 13 мар 2009, 14:19
Модел на автомобила: Ford Mondeo комби 97г 2.0litre 130ps
Местоположение: София,Слатина
Status: Извън линия

Re: Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75

Мнение от zaioristu » 25 мар 2013, 00:32

Миналата година и на мен ми се случи същото.Аз също си правих втулки, че бяха се натрошили оригиналните.

Потребителски аватар
Didibao
потребител
потребител
Мнения: 1769
Регистриран: 03 юни 2008, 01:08
Модел на автомобила: Focus ST170
Местоположение: Перник
Status: Извън линия

Re: Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75

Мнение от Didibao » 17 окт 2014, 18:03

Какви са първите симптоми при късане на болта, одеве първо започна 5та да влиза тегаво, но се оправи след което същия проблем се яви на 1 и 2ра, а 5та се оправи, кутията не ми е с жила и още не съм вдигал колата да не е проблем само с карето.

Sent from my LG-D802 using Tapatalk
Изображение

vslxp
потребител
потребител
Мнения: 13
Регистриран: 09 ное 2013, 08:05
Модел на автомобила: Ford Tourneo Connect 1.8TDCI
Status: Извън линия

Re: Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75

Мнение от vslxp » 16 сеп 2018, 23:36

Привет,
гледам че си се заигравал със скоростната кутия. Имаш ли спомен вакуум маркуча на селектора къде се закача?
https://drive.google.com/open?id=1IzAbj ... ogdheArT25
моя майстор след смяна на скоростна кутия, ми го е оставил висящо....
mechanic-smile

Потребителски аватар
HACKO
Модератор
Модератор
Мнения: 13097
Регистриран: 24 май 2006, 21:22
Модел на автомобила: FORD
FOCUS 00г/1.6/КОМБИ/ Х 7003 КА
FOCUS 04г/1.6/ X 4696 KK
SUBARU LEGACY 10г/2.0/ СВ 6292 ВК
Местоположение: ХАСКОВО
Status: Извън линия

Re: Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75

Мнение от HACKO » 17 сеп 2018, 13:54

На скоростната кутия никъде няма вакум. Може би се бъркаш със отдушника, който си виси отстрани на капака на 5та скорост.
Въздържайте се от излишни цитати, има бутон "ОТГОВОРИ", ще заключвам! *0030*

Отговори

Върни се в “ДВИГАТЕЛ И ТРАНСМИСИЯ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Google [Bot] и 43 госта