Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75
Публикувано: 23 мар 2013, 15:44
От няколко дни усетих, че нещо не влизат както трябва първа и трета - влиза само синхронизатора и после се опитват да хъркат. Викам си "паднал е пръстенът, който слагах на обецата на жилото и ходът не стига за надеждно включване, ще го погледна тези дни". Да, ама не! Отивам си вчера на работа, по едно време нямаше други коли и си мислех да кача колата на подемника, да видя какво става, но ме домързя. Тръгвам да си ходя след работа, изключвам от скорост и паля, давам задна да излизам от паркинга - нъцки, колата стои на място. Лостът почна да се разхожда свободно напред-назад. Набутах някак си ръката зад филтъра, да пипна дали жилото е на място - противотежестта подскача без съпротивление наляво-надясно, а трябва да се фиксира на позиция от пружина и сачма вътре в корпуса. Ясно, ще си ходя пеш и колата ще влиза в бокса.
Потърсих из интернет и попаднах на това. Ами, точно същият проблем - скъсан болт. Бях готов да свалям цялата кутия, но реших да пробвам на място отгоре - никакъв проблем:
Сваля се кутията на филтъра
подпира се скоростната кутията отдолу и се сваля тампонът, после може да се отпусне на другите тампони (междувременно подложих дебела гумена шайба в тампона, че беше се поразхлабил - стана стегнат като нов)
откачат се (с малко зор) жилата
развиват се 3 дълги и 3 къси болта и се вади селекторният механизъм
Малко приключение с разпробиването на скъсаният болт, сигурно е лепен с Loctite, но след пробиване с 6.5 успях да му изчопля останалите навивки.
Мислех си, че болтът е М8х1 - няма такъв филм, резбата е М7х1, добре че имам такъв метчик и след пробиването успях да изчистя добре навивките. За да не си усложнявам живота и да играя на сигурно, с метчик М8х1 направо разширих старата резба за нов, по-стабилен болт.
С новият болт:

Остана да се премахне и една сериозна причина за притеснение - скъсаната глава на старият болт. За късмет, инженерите на Ford съзнателно или не, са поставили селекторите встрани от мястото на зацепване на зъбните колела:

Така, при падането си главата на болта не е успяла да омаже положението и се е търкулнала по корпуса до дъното.
Остава само да я намеря и да видя, дали все пак не е очукана, макар че двигателят работи съвсем за кратко.
На лов за глава на болт:

Хванах гооо! От първото бъркане и го усетих как залепна на магнита:

Остатъкът от стария болт сравнен с новия:

После - по обратният ред: селектор (след мацане със силикон на повърхността), жила, тампон, кутия на филтъра.
Повече време ми отне борбата със скъсаната част на болта от останалите дейности.
Потърсих из интернет и попаднах на това. Ами, точно същият проблем - скъсан болт. Бях готов да свалям цялата кутия, но реших да пробвам на място отгоре - никакъв проблем:
Сваля се кутията на филтъра
подпира се скоростната кутията отдолу и се сваля тампонът, после може да се отпусне на другите тампони (междувременно подложих дебела гумена шайба в тампона, че беше се поразхлабил - стана стегнат като нов)
откачат се (с малко зор) жилата
развиват се 3 дълги и 3 къси болта и се вади селекторният механизъм
Малко приключение с разпробиването на скъсаният болт, сигурно е лепен с Loctite, но след пробиване с 6.5 успях да му изчопля останалите навивки.
Мислех си, че болтът е М8х1 - няма такъв филм, резбата е М7х1, добре че имам такъв метчик и след пробиването успях да изчистя добре навивките. За да не си усложнявам живота и да играя на сигурно, с метчик М8х1 направо разширих старата резба за нов, по-стабилен болт.
С новият болт:
Остана да се премахне и една сериозна причина за притеснение - скъсаната глава на старият болт. За късмет, инженерите на Ford съзнателно или не, са поставили селекторите встрани от мястото на зацепване на зъбните колела:
Така, при падането си главата на болта не е успяла да омаже положението и се е търкулнала по корпуса до дъното.
Остава само да я намеря и да видя, дали все пак не е очукана, макар че двигателят работи съвсем за кратко.
На лов за глава на болт:
Хванах гооо! От първото бъркане и го усетих как залепна на магнита:
Остатъкът от стария болт сравнен с новия:
После - по обратният ред: селектор (след мацане със силикон на повърхността), жила, тампон, кутия на филтъра.
Повече време ми отне борбата със скъсаната част на болта от останалите дейности.