Страница 1 от 1

Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75

Публикувано: 23 мар 2013, 15:44
от OgiDogi
От няколко дни усетих, че нещо не влизат както трябва първа и трета - влиза само синхронизатора и после се опитват да хъркат. Викам си "паднал е пръстенът, който слагах на обецата на жилото и ходът не стига за надеждно включване, ще го погледна тези дни". Да, ама не! Отивам си вчера на работа, по едно време нямаше други коли и си мислех да кача колата на подемника, да видя какво става, но ме домързя. Тръгвам да си ходя след работа, изключвам от скорост и паля, давам задна да излизам от паркинга - нъцки, колата стои на място. Лостът почна да се разхожда свободно напред-назад. Набутах някак си ръката зад филтъра, да пипна дали жилото е на място - противотежестта подскача без съпротивление наляво-надясно, а трябва да се фиксира на позиция от пружина и сачма вътре в корпуса. Ясно, ще си ходя пеш и колата ще влиза в бокса.
Потърсих из интернет и попаднах на това. Ами, точно същият проблем - скъсан болт. Бях готов да свалям цялата кутия, но реших да пробвам на място отгоре - никакъв проблем:
Сваля се кутията на филтъра
подпира се скоростната кутията отдолу и се сваля тампонът, после може да се отпусне на другите тампони (междувременно подложих дебела гумена шайба в тампона, че беше се поразхлабил - стана стегнат като нов)
откачат се (с малко зор) жилата
развиват се 3 дълги и 3 къси болта и се вади селекторният механизъм

Малко приключение с разпробиването на скъсаният болт, сигурно е лепен с Loctite, но след пробиване с 6.5 успях да му изчопля останалите навивки.
Мислех си, че болтът е М8х1 - няма такъв филм, резбата е М7х1, добре че имам такъв метчик и след пробиването успях да изчистя добре навивките. За да не си усложнявам живота и да играя на сигурно, с метчик М8х1 направо разширих старата резба за нов, по-стабилен болт.

С новият болт:

Изображение


Остана да се премахне и една сериозна причина за притеснение - скъсаната глава на старият болт. За късмет, инженерите на Ford съзнателно или не, са поставили селекторите встрани от мястото на зацепване на зъбните колела:

Изображение

Така, при падането си главата на болта не е успяла да омаже положението и се е търкулнала по корпуса до дъното.
Остава само да я намеря и да видя, дали все пак не е очукана, макар че двигателят работи съвсем за кратко.
На лов за глава на болт:

Изображение

Хванах гооо! От първото бъркане и го усетих как залепна на магнита:

Изображение

Остатъкът от стария болт сравнен с новия:

Изображение

После - по обратният ред: селектор (след мацане със силикон на повърхността), жила, тампон, кутия на филтъра.

Повече време ми отне борбата със скъсаната част на болта от останалите дейности.

Re: Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75

Публикувано: 23 мар 2013, 16:29
от escorttd1
Интересно! От какво усилие може да се е скъсал болта? Ти как си го обяснаваш?

Re: Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75

Публикувано: 23 мар 2013, 17:50
от OgiDogi
escorttd1 написа:Интересно! От какво усилие може да се е скъсал болта? Ти как си го обяснаваш?
Нямам представа от какво усилие, но точно на това жило му липсваше втулката на обецата към селектора и хлопаше доста, при което лостът в купето ходеше от ръчната до касетофона. Това ме дразнеше и му сложих едно парче дебел маркуч вместо втулка. Докато е било разхлопано, обаче, ми се струва че самото движение напред-назад под натиска от пружината на сачменият фиксатор е помагало за по-големи усилия на срязване (най-вече заради топузът, закачен кой знае за какъв дявол отвън на селектора) и малко по малко болтът е поддавал, просто сега вече му е дошло времето от умора на материала да се скъса окончателно.

Re: Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75

Публикувано: 25 мар 2013, 00:32
от zaioristu
Миналата година и на мен ми се случи същото.Аз също си правих втулки, че бяха се натрошили оригиналните.

Re: Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75

Публикувано: 17 окт 2014, 18:03
от Didibao
Какви са първите симптоми при късане на болта, одеве първо започна 5та да влиза тегаво, но се оправи след което същия проблем се яви на 1 и 2ра, а 5та се оправи, кутията не ми е с жила и още не съм вдигал колата да не е проблем само с карето.

Sent from my LG-D802 using Tapatalk

Re: Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75

Публикувано: 16 сеп 2018, 23:36
от vslxp
Привет,
гледам че си се заигравал със скоростната кутия. Имаш ли спомен вакуум маркуча на селектора къде се закача?
https://drive.google.com/open?id=1IzAbj ... ogdheArT25
моя майстор след смяна на скоростна кутия, ми го е оставил висящо....
mechanic-smile

Re: Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75

Публикувано: 17 сеп 2018, 13:54
от HACKO
На скоростната кутия никъде няма вакум. Може би се бъркаш със отдушника, който си виси отстрани на капака на 5та скорост.