Приключението помпа дюза или накратко "Да си вземеш кочинка"
Публикувано: 11 юни 2022, 21:23
Всичко започна с един форд Галакси. Колегата го кара 10-тина години почти без поддръжка. Чакаше нещо да се счупи и чак тогава ремонт. Да, но дойде време и си купи по-нов форд С-max, а този ми го предложи изгодно. Наистина гореше малко за една година каране повече от 8/100 не е харчил, пали от ¼ оборот и не го плаши студа, но във всеки един момент е имал минимум по три проблема. Това се дължи на ниското качество на използваните материали , но и на нередовната поддръжка. Въпреки, че двигателя е най-хубавото в този автомобил, той също е искал внимание. В целия интернет е пълно с теми, клипове и оплаквания на детските му болести. Моят форд се оказа истински. Не пропусна нито един от описаните проблеми. Още повече, понеже двигателя е на VW, описаните болежки бяха описани и от техния концерн. Като цяло се оказа много болноват. Хубавата иначе идея на помпа-дюзата е опорочена от некачествени материали и груби инженерни пропуски. Другата истина е, че Галаксито го взех с не работещо турбо, спукана тръба към интеркулера, вентилатор на парното работещ само на максимална степен, механизма на резервната гума с изронени зъби, скъсани жила на ръчната, счупени всички жабки, повредени всички ключалки. Тапицерията и корите на врати и багажник в окаяно състояние. Фаровете кривогледи до невероятност чак. Съответно освен техните машинки, почти всички ел.такива в колата не работеха. Свалят се само задните ръчни стъкла. Чистачките не правят нищо освен да дерат стъклата като задната е пълен мъртвец, а пръскалки и помпа са мръсни думи.
Горе долу ви става ясно на какъв курник налетях. Докато се борех със стотиците дребни проблеми, дойде и едрият. Започна да прекъсва по време на движение. Съвсем загуби мощност в ниските. Ако не форсирам над 2000 оборота няма тръгване. Другия проблем е, че не реагира на педала на газта. Пелтечи и гасне, а след това ако вече е загрял пали след минута въртене. След задълбочено проучване по форумите открих няколко ценни съвета за диагностика и възможни проблеми при руснаците. Шапка им свалям за което.
Първият съвет беше да се проследи движението на горивото. Това беше лесно. Монтирах прозрачни силиконови маркучи между тръбата на резервоара и горивния филтър. Също така между горивния филтър и тандем помпата и на изхода на обратната нафта към резервоара. Ефекта беше много странен, Навсякъде имаше пяна. Толкова много беше въздуха. По съвет от форумите махнах оригиналния горивен филтър на VW. Това недоразумение уж било проектирано да подгрява правата нафта като връща топлата обратна нафта вътре през един клапан закрепен с една телчица и гумено уплътнение като за “бог да прости”.
Монтирах филтъра от по-старата си кола, а обратната нафта през клапан (по съвет от руснаците) я пратих пак в резервара.
Ефекта беше положителен. Пяната остана само в тръбата на обратната нафта, а другите се изчистиха и си текна чиста нафта. Докато се занимавах с тези еквилибристики усетих , че нафтата много силно мирише, но на бензин. Светна ми, че последното зареждане в Шел е сбъркано. Не е ясно как при положение, че веднъж уточнявам с бензинджията на колонката и веднъж казвам на касата какво плащам и на коя колонка, но като не си пазя бележките си е за моя сметка. Източих всичко от резервоара и заредих една туба чиста нафта. Така поне установих, че електрическата помпа в резервоара работи и проблема не е от нея. Ефекта с хълцането си остана. Реших да послушам патилите и на принципа по-малкото зло свалих тандем помпата. Разглобих я и занесох средната секция на стругар. При нея се разбива щуцера за вакуума. Една от детските болести на мотора, но според мен е нарочно оставено слабо място. Не може всички други щуцери да са направени както трябва, само този по различен и то по много калпав начин.
В него имаше и клапан който аз изхвърлих и замених с външен клапан за гориво. Продават се по магазините и са супер надеждни. Имах останал от предната ми кола. Загледах се в изхода на обратната нафта. Там също трябва да има клапан който според руснаците се повреждал. Също слабо място. Е моя не работеше. Решението беше ясно. Същия външен клапан за гориво. Закупих и нови гарнитури за помпата, но когато тръгнах да я сглобявам установих много дълбоки наранявани по работните повърхности и на двете помпи. Личеше си, че са много работили доста боклуци са минали от там и са драли по алуминия.
Можех да полирам елемента и едната плоча на водна шкурка, но другата повърхност нямаше как да обработя. Решението беше друга помпа. Закупих една втора употреба с уверението, че е работеща, но когато пристигна се оказа друго. Щуцера и се въртеше свободно, а който я беше разглобявал си беше оставил ръцете вътре. Вместо да закупи нови гарнитури този “технически гении” беше мазал плочите със силикон. Сами се сетете ако я бях монтирал директно какъв автогол щях да си вкарам. На снимките може да се види съдържанието на нафтовата част на помпата. Оставям без коментар.
За да не ходя пак по стругари, че и там теглото е голямо, а чакането почти неограничено, използвах средната плоча на моята помпа. Естествено минах и двете чела на водна шкурка върху стъкло. За мой “късмет” двете помпи се оказаха със съвсем леки разлики. Едната беше с гумени пръстени и гарнитури, а другата с метални. Направих Квазимодо на помпите като със сигурност не е най-доброто възможно решение, но за мое успокоение тръгна и не протече от никъде. Ако беше направила проблем щях да се гръмна предвид кошмарния и демонтаж и монтаж. Има един болт от долната страна който ако не го знам, че го има няма нито как да го видя, нито да го пипна. Да знаете болтовете са общо 4. Въпросния се намира зад входящия колектор за антифриза на главата. Супер тъпо място около 5мм процеп между две тръби. Наложи се да режа един шестограм от лидълския комплект защото беше дълъг за да се събере там, но пък от късите комплекти не стигат. Проблемът с въздуха в обратната нафта обаче остана. Вместо прозрачните маркучи си върнах нормалните, но монтирах две прозрачни филтърчета за контрол върху горивото. Горещо ги препоръчвам за всякакви автомобили. Визуално виждате каква смрад са ви налели на бензиностанцията.
Остана ми най-тегавия ремонт. Смяна уплътненията на дюзите. Поръчах ремонтен комплект за четирите дюзи който съдържаше освен всички външни гумени пръстени, бронзовия на върха на разпръсквача, едни накрайници за регулирането и крепежните болтове. За мой късмет ми изпратиха на същата цена 4 комплекта на Бош и отделно болтовете. По съвети пак от интернет смяната им е задължителна и са специални. Главата на болта е вътрешно 12 шлицова М6 и са с твърдост 10. Е само такъв инструмент не съм си купувал. Взех на заем един цял комплект къси и дълги битове за гидория ½. Това беше правилното решение. Ако трябва да си купувате ще ви трябват и късите и дългите и освен М6 ви трябват и М10. Смотана история. Толкова рядко срещани са, че покупката им не е оправдана ако не сте автосервиз.
Дойде момента и скочих върху двигателя. Първо извадих въздушния филтър. Всички тръби към него както и S образната тръба на изхода на картерната вентилация. След това извадих тръбата от изхода на интеркулера към ЕГР-а. От страна на ЕГР-а се маха като се издърпа една телена скоба. Не съм снимал това разглобяване защото се оказа, че зад двигателя е голяма смрад и нямаше възможност да се мия постоянно. От ЕГР-а и от вентилацията на картера е избивало масло. Оляло е всичко и се е налепило с пепеляк. Силно препоръчвам ако не правите този ремонт по спешност като мен на поляната да идете със свалени капаци на мотора на автомивка и да измиете с обезмаслител всичко по капака на клапаните и отзад до където стигнете. За съжаление Галаксито е особено неблагодарно за работа в това отношение. От своя страна аз съм много едрогабаритен. Едва успявам да обгърна мотора и да бръкна с ръце от двете страни. За да развия всички болтове на капака на клапаните се наложи да сваля и ЕГР-а който е комбиниран с една дроселова клапа за меко гасене. Държат се на 3 шестограни болта. Вижда се само един. Другите с напипване. Наложи се от лидълския комплект да отрежа едното рамо на дръжката на един шестограм за да мога да въртя докато развивам. Естествено сваля се и нафтовия филтър и всички тръби покрай него. Сигурно щеше да е по –лесно ако бях свалил и разширителния съд, акумулатора и кутията му, но като си спомних само каква хамалогия беше и там и ми мина всякакво вдъхновение. Според колеги от Ауди форума работата по смяна на дюзите била два часа, а аз два дена разглобявам. На края свалих капака.
Горе долу ви става ясно на какъв курник налетях. Докато се борех със стотиците дребни проблеми, дойде и едрият. Започна да прекъсва по време на движение. Съвсем загуби мощност в ниските. Ако не форсирам над 2000 оборота няма тръгване. Другия проблем е, че не реагира на педала на газта. Пелтечи и гасне, а след това ако вече е загрял пали след минута въртене. След задълбочено проучване по форумите открих няколко ценни съвета за диагностика и възможни проблеми при руснаците. Шапка им свалям за което.
Първият съвет беше да се проследи движението на горивото. Това беше лесно. Монтирах прозрачни силиконови маркучи между тръбата на резервоара и горивния филтър. Също така между горивния филтър и тандем помпата и на изхода на обратната нафта към резервоара. Ефекта беше много странен, Навсякъде имаше пяна. Толкова много беше въздуха. По съвет от форумите махнах оригиналния горивен филтър на VW. Това недоразумение уж било проектирано да подгрява правата нафта като връща топлата обратна нафта вътре през един клапан закрепен с една телчица и гумено уплътнение като за “бог да прости”.
Монтирах филтъра от по-старата си кола, а обратната нафта през клапан (по съвет от руснаците) я пратих пак в резервара.
Ефекта беше положителен. Пяната остана само в тръбата на обратната нафта, а другите се изчистиха и си текна чиста нафта. Докато се занимавах с тези еквилибристики усетих , че нафтата много силно мирише, но на бензин. Светна ми, че последното зареждане в Шел е сбъркано. Не е ясно как при положение, че веднъж уточнявам с бензинджията на колонката и веднъж казвам на касата какво плащам и на коя колонка, но като не си пазя бележките си е за моя сметка. Източих всичко от резервоара и заредих една туба чиста нафта. Така поне установих, че електрическата помпа в резервоара работи и проблема не е от нея. Ефекта с хълцането си остана. Реших да послушам патилите и на принципа по-малкото зло свалих тандем помпата. Разглобих я и занесох средната секция на стругар. При нея се разбива щуцера за вакуума. Една от детските болести на мотора, но според мен е нарочно оставено слабо място. Не може всички други щуцери да са направени както трябва, само този по различен и то по много калпав начин.
В него имаше и клапан който аз изхвърлих и замених с външен клапан за гориво. Продават се по магазините и са супер надеждни. Имах останал от предната ми кола. Загледах се в изхода на обратната нафта. Там също трябва да има клапан който според руснаците се повреждал. Също слабо място. Е моя не работеше. Решението беше ясно. Същия външен клапан за гориво. Закупих и нови гарнитури за помпата, но когато тръгнах да я сглобявам установих много дълбоки наранявани по работните повърхности и на двете помпи. Личеше си, че са много работили доста боклуци са минали от там и са драли по алуминия.
Можех да полирам елемента и едната плоча на водна шкурка, но другата повърхност нямаше как да обработя. Решението беше друга помпа. Закупих една втора употреба с уверението, че е работеща, но когато пристигна се оказа друго. Щуцера и се въртеше свободно, а който я беше разглобявал си беше оставил ръцете вътре. Вместо да закупи нови гарнитури този “технически гении” беше мазал плочите със силикон. Сами се сетете ако я бях монтирал директно какъв автогол щях да си вкарам. На снимките може да се види съдържанието на нафтовата част на помпата. Оставям без коментар.
За да не ходя пак по стругари, че и там теглото е голямо, а чакането почти неограничено, използвах средната плоча на моята помпа. Естествено минах и двете чела на водна шкурка върху стъкло. За мой “късмет” двете помпи се оказаха със съвсем леки разлики. Едната беше с гумени пръстени и гарнитури, а другата с метални. Направих Квазимодо на помпите като със сигурност не е най-доброто възможно решение, но за мое успокоение тръгна и не протече от никъде. Ако беше направила проблем щях да се гръмна предвид кошмарния и демонтаж и монтаж. Има един болт от долната страна който ако не го знам, че го има няма нито как да го видя, нито да го пипна. Да знаете болтовете са общо 4. Въпросния се намира зад входящия колектор за антифриза на главата. Супер тъпо място около 5мм процеп между две тръби. Наложи се да режа един шестограм от лидълския комплект защото беше дълъг за да се събере там, но пък от късите комплекти не стигат. Проблемът с въздуха в обратната нафта обаче остана. Вместо прозрачните маркучи си върнах нормалните, но монтирах две прозрачни филтърчета за контрол върху горивото. Горещо ги препоръчвам за всякакви автомобили. Визуално виждате каква смрад са ви налели на бензиностанцията.
Остана ми най-тегавия ремонт. Смяна уплътненията на дюзите. Поръчах ремонтен комплект за четирите дюзи който съдържаше освен всички външни гумени пръстени, бронзовия на върха на разпръсквача, едни накрайници за регулирането и крепежните болтове. За мой късмет ми изпратиха на същата цена 4 комплекта на Бош и отделно болтовете. По съвети пак от интернет смяната им е задължителна и са специални. Главата на болта е вътрешно 12 шлицова М6 и са с твърдост 10. Е само такъв инструмент не съм си купувал. Взех на заем един цял комплект къси и дълги битове за гидория ½. Това беше правилното решение. Ако трябва да си купувате ще ви трябват и късите и дългите и освен М6 ви трябват и М10. Смотана история. Толкова рядко срещани са, че покупката им не е оправдана ако не сте автосервиз.
Дойде момента и скочих върху двигателя. Първо извадих въздушния филтър. Всички тръби към него както и S образната тръба на изхода на картерната вентилация. След това извадих тръбата от изхода на интеркулера към ЕГР-а. От страна на ЕГР-а се маха като се издърпа една телена скоба. Не съм снимал това разглобяване защото се оказа, че зад двигателя е голяма смрад и нямаше възможност да се мия постоянно. От ЕГР-а и от вентилацията на картера е избивало масло. Оляло е всичко и се е налепило с пепеляк. Силно препоръчвам ако не правите този ремонт по спешност като мен на поляната да идете със свалени капаци на мотора на автомивка и да измиете с обезмаслител всичко по капака на клапаните и отзад до където стигнете. За съжаление Галаксито е особено неблагодарно за работа в това отношение. От своя страна аз съм много едрогабаритен. Едва успявам да обгърна мотора и да бръкна с ръце от двете страни. За да развия всички болтове на капака на клапаните се наложи да сваля и ЕГР-а който е комбиниран с една дроселова клапа за меко гасене. Държат се на 3 шестограни болта. Вижда се само един. Другите с напипване. Наложи се от лидълския комплект да отрежа едното рамо на дръжката на един шестограм за да мога да въртя докато развивам. Естествено сваля се и нафтовия филтър и всички тръби покрай него. Сигурно щеше да е по –лесно ако бях свалил и разширителния съд, акумулатора и кутията му, но като си спомних само каква хамалогия беше и там и ми мина всякакво вдъхновение. Според колеги от Ауди форума работата по смяна на дюзите била два часа, а аз два дена разглобявам. На края свалих капака.