Парното не топли, ДВГ прегрява - Фокус 1.8 tddi 90кс 2000г

Двигател. Съединител. Скоростна кутия. Главно предаване и диференциал. Мазилна уредба. Изпускателна система.
Фокус-Мокус
потребител
потребител
Мнения: 14
Регистриран: 17 дек 2023, 13:28
Местоположение: Варна
Status: Извън линия

Парното не топли, ДВГ прегрява - Фокус 1.8 tddi 90кс 2000г

Мнение от Фокус-Мокус » 17 дек 2023, 15:46

Здравейте колеги,
Прегледах няколко теми по въпроса, но те основно са фокусирани върху проблема с парното, а при мен загрява двигателят повече от нужното, което ме кара да предполагам, че проблемът е със цялостната циркулация т.е. водната помпа. Разбира се, системата е затлачена и с тиня (прочетох някъде „гняс“), но ми се струва малко вероятно и двата кръга да откажат по едно време заради нея.
Тъй като нямам условия за самостоятелен ремонт, а и не разбирам толкова, мисля да я закарам на сервиз – за цялостна профилактика и евентуално смяна на помпа и/или термостат, макар че имаше постове, че тези смени не помагат. Затова, моля за следните съвети:
- Кой сервиз във Варна ще ми препоръчате?
- Правилно ли се ориентирам – за цялостна профилактика – промиване, продухване? Има ли смисъл от смяна на помпа – струва ми се просто устройство, дали наистина проблемът може да е в нея?
- Има ли нещо, което бих могъл да направя сам – за диагностика или отстраняване на проблема?
Не съм забелязал теч на антифриз и не съм доливал досега. На студен двигател откачих маркуча от казанчето към термостата и налягането в системата изпръска малко антифриз от тръбичката. Бях пропуснал да махна капачката, но това в случая бе от полза, защо разбрах, че има налягане, което от само себе си продуха и проми шайбата/дюзата в тръбата. При свалена вече капачка, откачих и другия тънък маркуч от казанчето към горната част на радиатора и продухах двата маркуча - макар да има замърсяване, има проходимост. Нивото на антифриза в казанчето се вдигна от минимално до средно – вероятно заради въздуха, който вкарах в системата. Продухах и капачката, надявам се системата да се обезвъздуши сама и в същото време работното налягане да е достатъчно високо за запазване проходимостта на маркучите.
Температурата се вдига от студен двигател (2-3 градуса) до средно положение на стрелката за 2 минути по баир (наклон 20 градуса) на долу + ~15 минути време за пазаруване т.е. работа на празен ход + 2 минути по баир на горе.
Всичко започна така:
Докато бях в движение по магистралата, малко преди да сляза от нея, парното започна да духа студено. В града спрях и проверих тръбите към/от казанчето – бяха с температурата на околната среда под капака. След като излязох отново на магистралата констатирах, че термометърът започва да ускорява от средно положение на стрелката -> към червения сектор. Колкото по-стръмен и дълъг баир качвах, толкова по-бързо загряваше двигателят и трябваше да намалявам скоростта и да карам в аварийната лента. По баир на долу и празен ход, температурата не падаше под средното положение (12 часа), но позволяваше каране на 5-а.

Потребителски аватар
ivchotr
потребител
потребител
Мнения: 840
Регистриран: 31 окт 2015, 13:40
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Парното не топли, ДВГ прегрява - Фокус 1.8 tddi 90кс 2000г

Мнение от ivchotr » 17 дек 2023, 21:44

Има няколко варианта:
1. Термостатът по някаква причина се е застопорил в затворено положение и не пуска охладителната течност към радиатора пред двигателя. За това говорят незагрелите маркучи към/от радиатора. Обаче, понеже парното е вързано към малкия кръг на охладителната система, би трябвало да грее здраво. За да не го прави, или радиаторът е изгнил отвътре дотолкова, че да не прекарва охл. течност през серпентините си, а директно между входящия и изходящия си маркуч, или някой от тези маркучи е запушен;
2. Водната помпа не завърта охл. течност в системата. Личните ми наблюдения са, че на този модел помпата протича преди да се е скапала турбината ѝ. Но не е задължително при всички екземпляри на модела да се държи така. Ако обаче помпата не върти охл. течност, последната би трябвало в един момент да кипне, което обикновено води до масивното ѝ изтичане покрай капачката на разширителния съд или от някъде другаде, защото клапанът на капачката не смогва да регулира налягането в системата;
3. Датчикът за температурата и/или уредът на таблото да не отчитат реалната температура на охл. течност. Това в твоя случай би означавало, че термостатът е заседнал в отворено състояние, поради което охл. течност не се загрява достатъчно и затова парното духа студено, а маркучите към/от радиатора пред двигателя не загряват, но в същото време уредът показва висока температура. За да се ориентираш дали това е причината, би трябвало да ползваш външен термометър, за да измериш температурата при загрял двигател в различни негови участъци. Ако самият двигател е с температура близка до тази или по-висока на уреда на таблото, значи отчитането ѝ си е наред.
За капачката и спукани маркучи, тръби и радиатори няма да отваряме приказка, защото липсата на течове и изкипяване на охл. течност отхвърлят тези варианти.
Знам всички вицове за Форд :D

Фокус-Мокус
потребител
потребител
Мнения: 14
Регистриран: 17 дек 2023, 13:28
Местоположение: Варна
Status: Извън линия

Re: Парното не топли, ДВГ прегрява - Фокус 1.8 tddi 90кс 2000г

Мнение от Фокус-Мокус » 18 дек 2023, 14:17

Благодаря за включването с идеи!
1. ...директно между входящия и изходящия си маркуч, или някой от тези маркучи е запушен
Ще се опитам да се докопам до маркучите на парното, за да видя кой е топъл/студен, когато мога.
2. ...Ако обаче помпата не върти охл. течност, последната би трябвало в един момент да кипне
Не забелязвам следи от теч от помпата, или край капачката. Ако помпата не върти как би се загряла течността в казанчето, от къде ще дойде топла течност - от двг през термостата - чрез пасивна конвекция? Тогава би трябвало да се затопли целия голям кръг, нали?
3. Датчикът за температурата и/или уредът на таблото да не отчитат реалната температура
Днес изминах 15км и в края на отсечката проверих температурите: термометърът (уредът на таблото) беше на 12ч още към 5-я километър, после карах без да форсирам, имаше и престой на светофари, които ме спираха първи, защото карах бавно. Всички маркучи на казанчето отново не бяха топли, а големият маркуч от термостата до горната част на радиатора (гледано отпред - вдясно) беше топъл - повече от околната среда, а радиаторът студен. Извадих щеката на маслото, излезе пара - означава ли това, че има “надуване” заради пропускаща гарнитура - каквото мнение получих по телефона от сервиз (без да знае за щеката), или просто и маслото се е претоплило от горещия двигател? Да не би в големия кръг на охлаждането да се е включил и картерът? Щом маслото е горещо, значи и антифризът в двг е горещ, съответно показанията на термометъра би трябвало да са верни. А и вентилаторът се включва в синхрон с показанията. Мисля, че им вярвам.
В началото бях изминал 90 км по магистрала и купето бе затоплено, когато парното започна да духа студено. Възможно е термостатът да е заклинил в отворено положение, но поне парното да беше продължило да си топли. След половин часов престой с изключен двг, тръгнах с топъл двигател и като излязох от града на магистралата, стрелката започна да бяга към червения сектор. Като намалявах или по баир на долу, стрелката се връщаше по средата, но не падаше под нея.
Когато продухвам тънките тръбички на казанчето, на студен двг, установявам, че имат проходима връзка през радиатора и термостата, който би трябвало да е затворил този кръг към двг - това ли е т.нар байпас? Това не е критерий за отворен термостат, нали?

Потребителски аватар
ЯЛТА
Потребител
Потребител
Мнения: 10848
Регистриран: 22 юли 2010, 14:52
Модел на автомобила: FORD MONDEO 1.8 TD, 90 hp., GHIA, ENDURA D, SW, MK-2, 2000 year.
***********************
Ford Puma, 1.6, 2002 year, 103 hp.
http://clubford.org/forum/viewtopic.php ... __________
АМБИЦИЯТА Е ПОСЛЕДНОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕУДАЧНИКА. О.Уайлд
Местоположение: СОФИЯ, и чат пат на луната.
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Парното не топли, ДВГ прегрява - Фокус 1.8 tddi 90кс 2000г

Мнение от ЯЛТА » 18 дек 2023, 18:28

Щом от отвора на масломерната пръчка излиза пара- то е ясно че си издухал гарнитурата на главата, и проблемът ще ескалира, защото сега си в началото-щом я напънеш и вдига температурата.
Мисли ГЛОБАЛНО действай ЛОКАЛНО

Фокус-Мокус
потребител
потребител
Мнения: 14
Регистриран: 17 дек 2023, 13:28
Местоположение: Варна
Status: Извън линия

Re: Парното не топли, ДВГ прегрява - Фокус 1.8 tddi 90кс 2000г

Мнение от Фокус-Мокус » 18 дек 2023, 20:16

щом я напънеш и вдига температурата
А, като вдигне температурата защо парното не топли и големият кръг не се включва?

Фокус-Мокус
потребител
потребител
Мнения: 14
Регистриран: 17 дек 2023, 13:28
Местоположение: Варна
Status: Извън линия

Re: Парното не топли, ДВГ прегрява - Фокус 1.8 tddi 90кс 2000г

Мнение от Фокус-Мокус » 18 дек 2023, 22:32

Нахвърлях схема на системата, доколкото успях да я огледам откъм капака. Контурите в синьо не са топли. За сивия не съм сигурен, но май и той не е топъл.
Смущава ме позиция 1 където има контраст топло-студено и вместо един цял маркуч има два, съединени с нещо като втулка обхваната изцяло от маркучите, които са хванати към нея със скоби. Може и да не е обикновена втулка, а да е клапан, не знам, моля подскажете!
Охладителна система.jpg
(24.79 KБ) Все още не е свален
Мисля да сваля/сменя термостата и да проверя свещите, напрежението, предпазител...
Последна промяна от Фокус-Мокус на 19 дек 2023, 09:31, променено общо 1 път.

Потребителски аватар
ivchotr
потребител
потребител
Мнения: 840
Регистриран: 31 окт 2015, 13:40
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Парното не топли, ДВГ прегрява - Фокус 1.8 tddi 90кс 2000г

Мнение от ivchotr » 18 дек 2023, 22:52

Картерите имат отдушници за да отвеждат навън картерните газове, когато маслото загрее. Понякога отдушниците се запушват и парата излиза откъдето намери. Ако има издухана гарнитура е много вероятно в картера да попада и антифриз, което се разбира сравнително лесно - нивото на антифриза в разширителния съд започва да намалява при липса на външни течове, а пък нивото на маслото в картера да се увеличава. Появява се и бяла пяна в маслото. Ако имаш компрометирана гарнитура на главата, но все още не се губи антифриз в посока картера, би трябвало да се забелязва поне спадане на компресията в цилиндрите около пробива. То пак зависи колко и къде се е сдухала гарнитурата, де. Може да влиза и масло в охладителната течност, което се забелязва лесно в разширителния съд. И маслото и антифризът могат да попаднат в цилиндрите заради пробив в гарнитурата, като съответно ще забележиш характерно оцветяване на излизащите от ауспуха газове. Може да е леко прегоряла на място, от където да вкарва газове в антифриза, а това се установява с газ-детектор на охладителната течност. Има ги в сервизите.
Склонен съм да предположа, че при теб има навързани няколко проблема. Маркучите към/от радиатора на парното се достигат сравнително лесно, като бръкнеш зад двигателя. Ако радиаторът е здрав, при загрял двигател би следвало да не губиш парното. На нашата печка със същия двигател съм сменял радиатора на парното, защото трудно загряваше, а подкараше ли се колата с по-висока скорост, вътре ставаше хладилник. Говорим нали за пуснато парно. Маркучите ги бях проверил, а термостата бях сменил. Системата беше надеждно обезвъздушена. След смяна на радиатора, нещата се оправиха.
При затворен термостат е нормално да можеш да продухваш големия кръг на охладителната система, като подаваш налягане в някой от маркучите му. В случая с духане движиш течността след термостата. Ако водната помпа е изправна, при затворен термостат тя ще движи охладителната течност между двигателя и радиатора на парното. Когато се отвори термостатът, охл. течност ще тръгне и към радиатора на двигателя, за да се охлади и пак да се върне в двигателя, като по този начин го предпазва от прегряване. В този процес термостатът се отваря и затваря в зависимост от това колко гореща течност минава покрай него и така поддържа оптималната за двигателя температура. Щом маркучите към/от радиатора на двигателя не загряват, а температурата на последния се покачва, е нормално да се усъмним на първо време в термостата. Остава затворен и двигателят се загрява в повече. Но не съумява да се охлади чрез парното, защото неговият радиатор или е "пробит" отвътре или просто входящият му маркуч е затапен. Тук се сещам, че има и един нагревател с електрическо захранване при този модел, през който минава антифризът към парното. Сложили са го за по-бързо загряване на същото през зимата. Случва се да прави тапи. А пък колата си сваля температурата в цялата тази ситуация, когато караш по надолнище, защото тогава двигателят не се товари толкова и съответно загрява по-малко. Времето е студено и въздухът, който влиза в коша откъде ли не, успява да му свали малко температурата.
За кипенето през капачката на разширителния съд заради повредена помпа имам преки наблюдения над един Фолксваген Пасат 2. Лопатките на помпата му бяха изчезнали и от "Младост" до Симеоново в София наляхме няколко литра вода, защото течността изкипяваше през капачката на разширителния съд. Леко отклонение - по-тъпо измислена водна помпа от на този Пасат не съм виждал.
Та за да разбереш какво му е на твоя автомобил, ще трябва да правиш проверки. Започни с тези за прегоряла гарнитура, че заради нея можеш да хвърлиш двигателя. После караш наред, почвайки от термостата. Той поне е сравнително евтин и нищо няма да загубиш, ако го смениш. И без това този, който е в момента в двигателя, едва ли е първа младост.
Знам всички вицове за Форд :D

Фокус-Мокус
потребител
потребител
Мнения: 14
Регистриран: 17 дек 2023, 13:28
Местоположение: Варна
Status: Извън линия

Re: Парното не топли, ДВГ прегрява - Фокус 1.8 tddi 90кс 2000г

Мнение от Фокус-Мокус » 19 дек 2023, 09:44

Здравей Ивчо, благодаря за подробния пост!
Няма ги признаците за наличие на антифриз в маслото, които описваш, но информацията, която ми даваш е полезна и може би е добре да проверя отдушниците на картера. Съгласен съм, че причините може да са повече от една, затова не съм сигурен, че само смяна на термостат ще свърши работа.
Ако гарнитурата на главата ми е компроментирана трябва ли освен маслени отлагания по двг да наблюдавам и следи от антифриз под формата на червени кристали, например? Не съм забелязал промяна в цвета или мириса на газовете, но ще се оглеждам.
Защо при по-висока скорост е ставала хладилник - (1) защото не смогва да компенсира навлизащия отвън студен въздух , но продължава да топли слабо, или (2) защото нещо блокира кръга на парното - като в моя случай и почва да духа само студен въздух?
Ако водната помпа е изправна, при затворен термостат тя ще движи охладителната течност между двигателя и радиатора на парното.
Това предполагам е така на теория, но от връзките, които виждам, не се ориентирам как на практика ще се случи при затворен термостат. Не съм държал такъв в ръцете си и наистина не знам как работи затова ще задам глупави въпроси, на които моля да ми отговорите по възможност:
На схемата по горе термостатът има 4 вход/изхода (в/и) - кои трябва да са затворени при студен двг и кои - отворени? Бих допуснал, че трябва да е затворен в/и 1, а другите - отворени - както установих с продухване. Но коя точно връзка е отворена 2-3 или 2-4, или и двете - не знам. От друга страна, уширението в долната част на термостата ми подсказва, че клапанът, жигльорът, соленоидът или както там се нарича съществената му част би трябвало да се намира на пътя между в/и 3-4. Но, ако тази верига е затворена как съм продухвал през нея на студен двигател?

Потребителски аватар
Ozzie
потребител
потребител
Мнения: 1154
Регистриран: 06 май 2016, 21:28
Модел на автомобила: Focus Turnier MkIII facelift 1,6 TDCi 85 kW / EZ 02/15
Ex:Ford Focus C-Max 1,6 TDCi - 80 kW
Местоположение: Варна
Status: Извън линия

Re: Парното не топли, ДВГ прегрява - Фокус 1.8 tddi 90кс 2000г

Мнение от Ozzie » 19 дек 2023, 10:20

За да не се гадае на сляпо какво може да бъде и какво не, хората са му намерили лесното.
https://instrumenti.org/technost-za-blo ... 730-toptul
Има и клипчета в мрежата, какво се случва,
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...

Потребителски аватар
deathstorm
потребител
потребител
Мнения: 559
Регистриран: 11 дек 2007, 17:57
Модел на автомобила: Ford Escort 1.6 16v 93г. (Zetec L1E, DOHC на главата) (retired)
Ford Focus МК2 1.6 16v TI VCT 06г. 115 Hp + LPG Fobos 4
Ford Focus MK2.5 09г. Duratec HE 2.0 16v 145 Hp + LPG BRC Plug & Drive
Местоположение: Хасково
Status: Извън линия

Re: Парното не топли, ДВГ прегрява - Фокус 1.8 tddi 90кс 2000г

Мнение от deathstorm » 19 дек 2023, 11:48

Лесен начин за проверка - загрей двигателя леко и направи едно агресивно кръгче с голямо натоварване (баири, високи обороти), слез, отвори капака и внимателно гледай размера (диаметъра) на маркучите към парното - ако са си увеличили размера (издуват се като лионска наденица) - работата е ясна - за гарнитура на глава си. В системата след престой над 24 часа не би трябвало да има никакво остатъчно налягане, тоест при развъртане на капачката не трябва да чуваш съскане. Теста за въглероден диоксид, който предлага Ozzie също е много добър вариант за проверка.

Потребителски аватар
ivchotr
потребител
потребител
Мнения: 840
Регистриран: 31 окт 2015, 13:40
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Парното не топли, ДВГ прегрява - Фокус 1.8 tddi 90кс 2000г

Мнение от ivchotr » 19 дек 2023, 12:27

Не знам доколко ти е вярна схемата, защото дизелякът не ми е пред очите, за да видя кой маркуч къде отиваше.
Водната помпа би трябвало да е забита в блока на двигателя и турбинката ѝ да върти течността направо там. Това позволява на същата да се завърта и през радиатора на парното при затворен термостат. Преди 7 - 8 години дъщеря ми една вечер изрева, че двигателят хвърля яко антифриз и на другата сутрин ходих да установя откъде е течът. Знаеш колко е сбъхтано около този мотор в коша на Фокуса, та след известно разглобяване и много повече майни за да получа директен изглед към помпата и да отметна евентуалната възможност за спукан маркуч, видях, че тече тя. И оставих едни приятели да се мъчат със смяната ѝ. После и те псуваха като махленски каруцари онзи, дето е измислил тази кола :D
Та да се върна пак на темата. Термостата си го смених сам в една зимна вечер, на светлината на фенерче пред блока. Реално смених само пълнителя, защото щерката беше вече започнала да мърмори, че парното не грее. След смяната парното пак не грееше, та тогава се мина към смяна на радиатора му. За тази смяна намерих друг ентусиаст, че аз вече се мръщя, когато се налага да се свивам на геврек под кормилото :D Проблемът с радиатора е, че изгниват тръбичките на серпентините или се затлачват с "гняз" и водата или започва да циркулира не през цялото радиатоирче или изобщо не циркулира през него. То получава някаква топла вода от двигателя, но при висока скорост и пуснат вентилатор студеният въздух идва в повече и малкото топлина в радиатора излиза в купето като хладен, до студен въздух. Принципно има вариант да е залепнала и някоя клапа и затова да нямаш парно в купето, но ти спомена, че както си има топло, така изведнъж изчезва. Ако си с ръчните врътки и не си ги въртял покрай това изчезване на топлото, за да се откачи или скъса някое въже, проблемът с клапите може да се пренебрегне за момента. Затова смятам, че ако радиаторът на парното не е затлачен, а с изгнили тръбички, би трябвало двата маркуча от/към него зад двигателя да са топли. Това при положение, че нищо друго преди стената на купето, в която влизат/излизат маркучите, не е затлачено и водната помпа работи, разбира се. Ако водната помпа не работи, водата към парното ще се загрява на термосифонния принцип, но няма да е това, което е при изправна система. Същото ще е и към радиатора на двигателя при изправен термостат и бъгава помпа. Аз затова бих започнал първо с проверките на гарнитурата, че не се налага да се разглобява нищо и след това бих сменил работния елемент на термостата, защото е сравнително евтин и се сменя сравнително лесно. Ако се оправи прегряването на двигателя, сиреч радиаторът му започне да загрява и уредът на таблото се успокои в средно положение, значи си решил по-големия проблем. Ще ти остане само парното.
Впрочем до тук не ми стана ясно дали вентилаторът на радиатора на двигателя се включва. Не помня дали имаше датчик на самия радиатор. Ако има, едва ли ще се включва при липса на загряване и това пак навежда на идеята за термостат и/или водна помпа.
Знам всички вицове за Форд :D

Потребителски аватар
ЯЛТА
Потребител
Потребител
Мнения: 10848
Регистриран: 22 юли 2010, 14:52
Модел на автомобила: FORD MONDEO 1.8 TD, 90 hp., GHIA, ENDURA D, SW, MK-2, 2000 year.
***********************
Ford Puma, 1.6, 2002 year, 103 hp.
http://clubford.org/forum/viewtopic.php ... __________
АМБИЦИЯТА Е ПОСЛЕДНОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕУДАЧНИКА. О.Уайлд
Местоположение: СОФИЯ, и чат пат на луната.
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Парното не топли, ДВГ прегрява - Фокус 1.8 tddi 90кс 2000г

Мнение от ЯЛТА » 19 дек 2023, 13:46

В цялата тази работа къде остава кранчето на парното,- работи ли коректно ? На разширителния съд на антифриза има две тънки маркучета. Едното идва от радиатора, а другото след термостата. Като ги извадиш едно по едно и ги потопиш в буркан примерно и запалиш двигателя трябва да изкарва силна струя антифриз, а ако и бълбукат и изкарват балончета,- то ще е ясно че гарнитурата на главата е издухана. Но ако не изкарва балончета въздух това ще е успокояващо- няма проблем с гарнитурата на главата. Може и самите врътки на парното да правят номера,- те са едни жила които често се повреждат. Също сутрин когато двигателя е студен и при първото палене изкара бял пушек- това е показател че в някой от цилиндрите има антифриз проникнал през гарнитурата на главата. Гарнитурата може да прогори към цилиндър, може да прогори и към маслопроводните отвори, може да прогори и навън към блока на мотора. Щом маслото не е с пяна и цвят на боза-не е от там, ако прогори към цилиндър ще влиза в някой цилиндър, а и ще надува охлаждащата система, и може и маркуч да спука от повишеното налягане,- но това е в крайната фаза, а и ще загрява доста-докато хвърли антифриза. Може да има запушване и на масления радиатор.
Мисли ГЛОБАЛНО действай ЛОКАЛНО

Потребителски аватар
ivchotr
потребител
потребител
Мнения: 840
Регистриран: 31 окт 2015, 13:40
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Парното не топли, ДВГ прегрява - Фокус 1.8 tddi 90кс 2000г

Мнение от ivchotr » 19 дек 2023, 15:01

Мисля, че няма кранче на парното, а цялата работа я вършат клапите за пренасочване на въздуха.
Знам всички вицове за Форд :D

Фокус-Мокус
потребител
потребител
Мнения: 14
Регистриран: 17 дек 2023, 13:28
Местоположение: Варна
Status: Извън линия

Re: Парното не топли, ДВГ прегрява - Фокус 1.8 tddi 90кс 2000г

Мнение от Фокус-Мокус » 19 дек 2023, 16:30

Голямо благодаря на всички за споделения опит! Тъй като нямам доверен майстор, ми помагате много в ориентацията какво може и какво трябва да се направи.
В системата след престой над 24 часа не би трябвало да има никакво остатъчно налягане
Това е в случай на неизправна система и повредена гарнитура или става дума за изправна система?

Вентилаторът на големия радиатор се включва според очакванията ми и показанията на уреда на таблото - в 12:00-12:30 часа преди да се е запътил към червения сектор. Това се случва след 8-10км градски пробег с наклони и светофари. Не съм се фокусирал върху датчиците и засега не знам кой-къде е, но предполагам, че няма да е на радиатора, защото той е студен.
Водната помпа би трябвало да е забита в блока на двигателя
Възможно е, както казах не ги разбирам тия работи, затова се допитвам до вас. Може да гледам нещо и да си мисля, че е помпа, а то да не е. Може да гледам помпата, а да си мисля, че е термостат. Дано не объркам някой друг, имащ “познания” като моите :) Ако е така, ще махна схемата. Прилагам снимка, на която виждам вляво “нещото” - свързано с маркуч/тръба с термостата (или помпата?) вдясно; лявото нещо се намира до веригата и сякаш споделя една основа с горивната помпа, която не се вижда:
20231218_214036.jpg
Днес откачих маркуча свързващ казанчето с термостата и мой колега “запали” студената кола (Ялта изпревари този ми пост за резултата от теста). Нито потече нещо от него, нито имаше каквото и да било налягане като го затапя с пръст, не се сетих да го топна в течност, но смело го целунах и не почувствах нищо (може да е от възрастта, и на двама ни :)). Така или иначе, нямаше нито пръски нито нещо друго от маркуча. Инак, нямаше нужда от буркан, маркучето имаше дължина и го тикнах в отвореното казанче. Маркучът от радиатора бе по-къс и го сложих в празна бутилка от минерална вода, но отново - нищо, нито капка. Ако помпата работеше, трябваше да тече или пръска от маркучите, нали, нищо, че е студен двигателя? Май ще сменям помпа т.е. ще търся читав майстор за това. Мисля, че първоначалният ми интуитивен извод за причината за отказ и на двата кръга по едно време (период от ~1 час, включващ магистрално и градско каране, както и 30 мин престой с изключен двигател), може да се окаже верен. При това, трябва да реша дали освен смяна на помпата ще трябва да подложа 23 годишната система на промиване с машина и препарати. Дано машината да има регулиране на налягането, че да не избие ръждивите ламарини, както дъждът избива лака от боята на каросерията.
Инак, относно термостата и аз си представях смяната му по подобен начин.

Кранче на парно? Май нямам такова.
Врътките на парното ми са механични, още като започна да духа студено и спрях двигателя, се прислушах в тяхната работа - чуваше се характерното превключване на нещо :) там вътре в таблото.
Благодаря на Ялта, че обърна внимание на възможните увреждания на гарнитурата.
Масленият филтър подлежи ли на промиване с машина - като парното и големия радиатор, сменя ли му се маслото?

За уреда - добре, ще се запозная с него, надявам се, че си пробвал точно този модел и си доволен. На пръв преглед не открих видео за ползването му, само такова описващо съдържанието на комплекта, което така или иначе се вижда на снимката. Имам обаче въпроси относно неговата полезност в моя случай:
1.Ако няма циркулация на течност от двг към радиатора, откъде ще дойде CO2 в него, нали там се включва уреда с адаптирана капачка?
2.Колко време остава CO2 в радиатора след спиране на циркулацията, в достатъчна за измерване концентрация, при затворена система? Като махнем капачката нали отделеният от течността газ ще излети, или се проверява концентрацията му в течността? Има ли смисъл да се мери CO2 в радиатора след отваряне на системата и при липса на циркулация по т.1 след нейното затваряне?
Въпросите ми са свързани с неговото ползване, но ще търся отговорите им допълнително. Ще съм благодарен, ако някой пусне полезен линк към видео или ръководство за експлоатация, които биха ми отговорили на следните въпроси: на работещ двигател ли се ползва, колко да е загряла течността в радиатора (какво да показва термометърът на таблото), при отварянето му ще се изпусне CO2 - колко време след затварянето му с капачката на уреда трябва да се изчака - за качване на концентрацията на газа достатъчно за неговата детекция?

Потребителски аватар
ivchotr
потребител
потребител
Мнения: 840
Регистриран: 31 окт 2015, 13:40
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Парното не топли, ДВГ прегрява - Фокус 1.8 tddi 90кс 2000г

Мнение от ivchotr » 19 дек 2023, 17:06

Провери дали в тънките маркучи на разширителния съд има пластмасови дюзи. Конструктивно мисля, че се слагаха и като се задръстят спират притока на охл. течност към разширителния съд. У нас в най-общия случай ги премахваха навремето.

На снимката общо взето си се ориентирал правилно в кой край на двигателя са водната помпа и термостатът.
Знам всички вицове за Форд :D

Фокус-Мокус
потребител
потребител
Мнения: 14
Регистриран: 17 дек 2023, 13:28
Местоположение: Варна
Status: Извън линия

Re: Парното не топли, ДВГ прегрява - Фокус 1.8 tddi 90кс 2000г

Мнение от Фокус-Мокус » 19 дек 2023, 17:17

Аз с това започнах - продухах двете тръбички и установих, че минава антифриз през дюзите с налягане = мъжки бял дроб. На изхода/ръба на щуцера (идващ от термостата) вътре в казанчето имаше топче сопол т.е. черна гняз, което отстраних с бъркалка за кафе. Има следи от такава отложена гняз и по ръбовете на казанчето, както и в маркучите. Питам се, ако промият системата с машина под налягане, може ли да изкъртят дюзите? Бе студена вечер, материалът стар и маркучите - залепнали за щуцерите, главата на щуцера на маркуча за термостата се отчупи и остана залепнала в маркуча. Сега се чудя дали да се пробвам да я остържа от там или да я оставя.

Потребителски аватар
ivchotr
потребител
потребител
Мнения: 840
Регистриран: 31 окт 2015, 13:40
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Парното не топли, ДВГ прегрява - Фокус 1.8 tddi 90кс 2000г

Мнение от ivchotr » 19 дек 2023, 21:36

Системата се мие с някакъв почистващ препарат, но с налягането на самия работещ двигател. По-високо налягане може да прецака някой възел, който не е разчетен за такова. Народната медицина ползваше натурални очистители като оцет. Наливаш около литър в охладителната система и караш няколко дни, след което източваш чорбата и зареждаш с нов антифриз. Добре е да се прави в топъл сезон, че сега не се знае какво може да се случи. Иначе има и разни химии, които също вършат добра работа.
Знам всички вицове за Форд :D

aspasia
потребител
потребител
Мнения: 1413
Регистриран: 30 ное 2010, 19:10
Модел на автомобила: форд фокус-2000 1.6 16v
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Парното не топли, ДВГ прегрява - Фокус 1.8 tddi 90кс 2000г

Мнение от aspasia » 20 дек 2023, 09:07

Може и лимонена киселина да сложи ама след това трябва да сложи основа демек да покара с вода и сода даже и след оцета защото изгниването на метала му е гарантирано.

Фокус-Мокус
потребител
потребител
Мнения: 14
Регистриран: 17 дек 2023, 13:28
Местоположение: Варна
Status: Извън линия

Re: Парното не топли, ДВГ прегрява - Фокус 1.8 tddi 90кс 2000г

Мнение от Фокус-Мокус » 20 дек 2023, 09:54

Благодаря за рецептите колеги! Бях отличник по химия, но въпреки това не ми се занимава в това студено време, а и ходя на работа. Ще я закарам в сервиз за смяна на помпата, евентуално ремък и ролка. Засега не намирам свободен монтьор преди 3-и януари за когато съм записал час. Ще ги питам за някоя от следните процедури:
- накисване с препарат - не държа на тази опция, тъй като съм карал само с антифриз и се надявам да няма много котлен камък. Инак, по-скоро бих приел да го направят с изпитана търговска формула. А за маслени отлагания може би содата би била от полза - заради алкалния й характер;
- пасивно промиване - пълнене и източване;
- промиване под налягане с циркулираща вода

Потребителски аватар
ivchotr
потребител
потребител
Мнения: 840
Регистриран: 31 окт 2015, 13:40
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Парното не топли, ДВГ прегрява - Фокус 1.8 tddi 90кс 2000г

Мнение от ivchotr » 20 дек 2023, 16:02

Ами антифризът има антикорозионни качества, така че мисля, че двигателят може да мине и без промивка с алкален разтвор. Освен това, ако може да се вярва на писанията в Мрежата, оцетът е с алкален характер, нищо че на вкус е кисел:

https://www.lidiq.com/post/8-polzi-ot-p ... cet-dnevno
Знам всички вицове за Форд :D

Отговори

Върни се в “ДВИГАТЕЛ И ТРАНСМИСИЯ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 133 госта