Аквапланингът. Препоръки и техники!

Това се прави така! Няма смисъл да откриваме топлата вода.
Отговори
Потребителски аватар
Nebhotep
потребител
потребител
Мнения: 1977
Регистриран: 07 юли 2008, 15:26
Модел на автомобила: Ford S-Max Titanium,105 kW (143 PS) year 2008, 6 speed manual Ford Escort MK VІІ Turnier`97 1.6 16v CLX
Местоположение: София
Status: Извън линия

Аквапланингът. Препоръки и техники!

Мнение от Nebhotep » 06 апр 2013, 22:52

Дъжд, локви и аквапланинг.

Дъждът на пътя носи със себе си различни проблеми от незначителни до сериозни:

1. Намалява видимостта;
2. Влошава видимостта поради капките по стъклото и огледалата и запотяването на стъклата отвътре;
3. В началната фаза на дъжда рязко се снижава коефициента на сцепление на гумите с пътя. Когато дъждът тъкмо започва, той не измива, а само набива в каналите на гумите праха по пътя заедно с малки камъчета, частици гума и т.н. и превръща тази смес в отличен лубрикант. Увеличава се опасността от поднасяне и загуба на сцепление, нараства и спирачния път;
4. Появява се опасност от аквапланинг (изгубване на контакт на гумите с пътя поради невъзможността на гумите да се справят с голямото количество вода). Аквапланингът обикновено се появява при движение по по крит с вода асфалт при скорост по- голяма от 60 км. или при спиране с блокиране на колелата, даже при плитка локва често води практически до пълна загуба на управление;
5. Главните фактори, определящи скоростта, с която възниква този ефект се явява дълбочината на локвата, теглото на автомобила, вида и ширината (колкото са по- широки, толкова по- добре) на гумите и степента на износването им. Конвенционалните гуми при висока скорост не успяват да изтласкат водата под себе си. В резултат на това автомобилът се плъзга по тънкия воден слой, както на лед. В гумите за дъжд на протектора се изрязват специални канали, по които водата се отделя от зоната на контакта с пътя, в резултат на което са обезпечава по- добро сцепление с пътя. На протектора има допълнително мрежа от напречни канали с променлив ъгъл на наклона, което позволява още по ефективно премахване на водата. На сух път те се държат както нормалните гуми;
6. При спиране с блокиране на едно от водещите колела, то спира да се върти и изтласкването на водата рязко се понижава;
7. "Подлостта" а аквапланинга е не толкова в загубата на управление, отколкото в това, че водачът по навик се опитва да се бори с поднасянето и опитва да коригира траекторията на "плаващата" машина. Това е безсмислено поради липсата на сцепление с пътя. В допълнение, излизането от локвата със завъртяни настрани колела, приключва със рязко и бързо поднасяне, но вече при висок коефициент на сцепление. Справянето с такова поднасяне далеч не е по силите на всеки водач и най- вероятно ще приключи с преобръщане. Често процесът на аквапланинг приключва по- рано, от колкото визуално свършва локвата, тъй като в дълбока вода произтича съществено забавяне, педалът на газта е вече отпуснат и тежестта се измества към предните колела;
Попадането в локва с висока скорост от една страна е съпроводено с рязък удар по колелата, който веднага се предава на кормилото. това може да доведе частична загуба на управление и изпускана на кормилото от ръцете, а е възможно да се наранят пръстите и ръцете;
8. Преминаването през дълбока локва е опасен при попадането на канализационни шахти, ями, гвоздеи и други неприятности, също така попадане на вода върху запалителната система и загасване на двигателя от евентуален хидравличен удар

Препоръки:


1. При първите капки дъжда намалете скоростта, засилете вниманието и избягвайте резките маневри;
2. При порой обезателно включвайте фара за мъгла, за да ви забелязват другите водачи по- лесно;
3. При настигането на автомобил или при разминаването с насрещния поток, по- рано включвайте чистачките на по- висока скорост, за да не изгубите видимост за няколко секунди, което може да се окаже решаващо при наближаваща опасност;
4. Прогнозирайте възможния аквапланинг. Ако се появят съмнения в управляемостта снижете скоростта. При това отчитайте до каква степен са износени предните ви гуми;
5. Наблюдавайте поведението на автомобилите пред и срещу вас. При минимално отклонение в курса им, намалете скоростта. Не вземайте предвид скоростта на изпреварващите ви машини, те може да имат по- добри гуми, да са по тежки или водочите им да преценили по- различен начин своите възможности. Доверявайте се на собствената си преценка!!!;
6. Преди да влезем в локва е най- добре да отпуснем газта;
7. При навлизането в локва е добре по- рано да придадем на автомобила нужното направление. Ако локвата се намира на завой трябва да я преминем на два етапа: първоначален завой до локвата, след това изправяме волана и преминаваме с изправен волан локвата, след това следва вторичен завой след преминаване на локвата;
8. При попадане в локва (чувства се по лекотата на волана), не натискайте рязко спирачките, не натискайте газта и не въртете волана!!! Когато автомобила влиза в дълбока локва предните колела рязко дръпват колата назад, здраво дръжте волана с две ръце и леко разтворете лакти нагоре, за да бъдете подготвени при отклонение в курса на страни;
9. Ако сте изгубили сцепление, не въртете волана прекалено рязко, дори и ако наистина ви се иска. Очаквайте внезапния край на аквапланинга;
10. На отклоненията на автомобила реагирайте с бързи но оскъдни движения на волана;
11. Ако аквапланингът е довел до занасяне или недозавиване, действайте след излизане от локвата, както обикновено на лед;
12. На автомобил с предно задвижване може да се добавя допълнително газ, тъй като водещите колела при по висока честота на въртене по- добре ще изтласкват водата и контактът с пътя ще се възстанови;
13. След излизане от локва, периодично изсушавайте спирачките с леки натискания на педала;
14. Ако имате възможност да заобиколите локвата, най- добре е да се възползвате;
15. Ако сте взели решение да преминете през дълбока локва, обезателно направете анализ на ситуацията. Най- добре е да се изчака друг автомобил да навлезе в локвата и да се премине по- нейната колея, но не преди той да стигне до другия край и вълните от него да са се успокоили. Минавайте над малките локви, като тя остава между колелата ви;
16. Ако водата попадне на вентилатора и намокри запалителната система, изчакайте няколко минути и се пробвайте да запалите- водата най -бързо ще се изпари на топъл мотор. Ако не успеете, придвижете се на стартер напред или назад (където е най- близко) от локвата и изсушете колата на сухо. Не се опитвайте да преминете дълбока локва на бърз ход, повдигащата се вълна ще залее двигателя. Спокойно се движете на първа предавка и не превключвайте, в момента на отпускане на газта водата може да се засмуче в ауспуха.

diesel1.6
потребител
потребител
Мнения: 4211
Регистриран: 11 яну 2006, 14:37
Модел на автомобила: escort 1.3 GL + escort 1.6 d и мондео 1.8тд с летни джанти
Местоположение: Варна
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Аквапланингът. Препоръки и техники!

Мнение от diesel1.6 » 07 апр 2013, 12:17

Nebhotep написа: 5. Главните фактори, определящи скоростта, с която възниква този ефект се явява дълбочината на локвата, теглото на автомобила, вида и ширината (колкото са по- широки, толкова по- добре) на гумите и степента на износването им. ....
6. При спиране с блокиране на едно от водещите колела, то спира да се върти и изтласкването на водата рязко се понижава;
Широките гуми правят беля, има нещо грешно по-горе или липсващо. С тесни е по-добре.

Потребителски аватар
kimi666
потребител
потребител
Мнения: 197
Регистриран: 29 фев 2012, 17:14
Модел на автомобила: ford focus 1.8 i, ghia , kombi 99г. GI Romano
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Аквапланингът. Препоръки и техники!

Мнение от kimi666 » 07 апр 2013, 12:51

И аз мисля, че с по-широките гуми риска е по голям. Колкото е по-широка гумата, по-бавно става изхвърлянето на водата през грайфера.

Потребителски аватар
HACKO
Модератор
Модератор
Мнения: 13106
Регистриран: 24 май 2006, 21:22
Модел на автомобила: FORD FOCUS 04г/1.6/ X 4696 KK
SUBARU LEGACY 10г/2.0/ СВ 6292 ВК
Местоположение: ХАСКОВО
Status: Извън линия

Re: Аквапланингът. Препоръки и техники!

Мнение от HACKO » 07 апр 2013, 13:33

А който обича да влиза в локвата с пълна газ, какво да прави? *568554125*
Въздържайте се от излишни цитати, има бутон "ОТГОВОРИ", ще заключвам! *0030*

Потребителски аватар
dimkar
потребител
потребител
Мнения: 1364
Регистриран: 03 мар 2007, 23:21
Модел на автомобила: Nissan
Местоположение: Сопот
Status: Извън линия

Re: Аквапланингът. Препоръки и техники!

Мнение от dimkar » 07 апр 2013, 14:36

Повечето от тези, които обичат да правят това, обикновено след локвата спират и вдигат капака. :lol:

Потребителски аватар
S_C
потребител
потребител
Мнения: 4605
Регистриран: 05 юни 2008, 23:00
Модел на автомобила: Mondeo`95 2.0
Marea`01 1.6
Caravelle JX
Местоположение: София
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Аквапланингът. Препоръки и техники!

Мнение от S_C » 07 апр 2013, 15:38

Това се смята, има формула, подобна на тази, по която се смята кога лодките минават от водоизместващ режим в режим на глисаж.
Те ви материал...смятайте ако ви се занимава:
http://www.skybrary.aero/bookshelf/books/1147.pdf
Не говоря с непознати. Никога не се знае кой от двама ни ще се окаже психопат!

Потребителски аватар
opex
потребител
потребител
Мнения: 2514
Регистриран: 25 авг 2008, 22:06
Модел на автомобила: Escort '97 1.8i
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Аквапланингът. Препоръки и техники!

Мнение от opex » 08 апр 2013, 14:15

И аз като Наско влизам в големи локви на всичко коз (стига да знам пътя на сухо, че няма дупки отдолу).
И не съм съгласен, че после се вдига капак. Понеже все зетеци съм карал, поне от '93 до 2000 год ако форд със Зетек мотор загасле след локва значи шофьора трябва да е някакъв абсолютен "талант" или да е минал през някакъв мини басейн или.. не знам. :)
Аквапланинга не може да се научи. Все едно да учиш някой как се кара на лед. В интернет.
И ситуациите винаги са различни - сами ли сме на пътя, прав ли е или завой.. канафка ли ще е или дърво, или равно поле.. - всичко е право-пропорционално на това с каква сила се стиска геврека и с какъв момент се завърта :mrgreen: инстинктивно..
Всичко опира до познаване на автомобила и неговите способности и възможности в течение на дълъг период от време, през който малко по малко са достигани границите му, за да се реагира адекватно при случайно възникнала опасна ситуация, както и самите шофьорски умения на водача и способността за бързи реакции.
Нося отговорност за това, което съм казал и което съм имал предвид - Не нося отговорност за това, което е разбрал някой отсреща!

Потребителски аватар
dimkar
потребител
потребител
Мнения: 1364
Регистриран: 03 мар 2007, 23:21
Модел на автомобила: Nissan
Местоположение: Сопот
Status: Извън линия

Re: Аквапланингът. Препоръки и техники!

Мнение от dimkar » 08 апр 2013, 17:43

Не знам защо, но след големи локви почти винаги има спрели коли с вдигнати капаци. Може би, защото са минали бавно и внимателно, за да не опръскат всички наоколо. :)

Потребителски аватар
madboy
Администратор
Администратор
Мнения: 7256
Регистриран: 20 юли 2005, 09:59
Модел на автомобила: ex. Fiesta 1.1`86
Ford Ka I coupe
Ford Focus 2.0 mk1
You'll Never Walk Alone!
„Душевно болен, но духовно богат!“ "Морално дезоориентиран."
Местоположение: West Park, Blood green
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Аквапланингът. Препоръки и техники!

Мнение от madboy » 08 апр 2013, 19:41

Зависи къде им е делкото, или къде им е въздуховода.

А темата е за АКВАПЛАНИНГ, който няма нищо общо с вдигнати капаци!
Изображение Фен на служителите на OMV "Белозем"
Мръсните усти на завистниците са като кофи за боклук - вонящи и винаги отворени.
Парите свършват, глупостите не.

diesel1.6
потребител
потребител
Мнения: 4211
Регистриран: 11 яну 2006, 14:37
Модел на автомобила: escort 1.3 GL + escort 1.6 d и мондео 1.8тд с летни джанти
Местоположение: Варна
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Аквапланингът. Препоръки и техники!

Мнение от diesel1.6 » 08 апр 2013, 20:28

Аз пък днес влязох в локва с лявата страна с около 100, пребоксува колелото и си излязох. Повече ми харесва терминът "влязох в локва". По-прецизен и разбираем е.

Потребителски аватар
ЯЛТА
Потребител
Потребител
Мнения: 10865
Регистриран: 22 юли 2010, 14:52
Модел на автомобила: FORD MONDEO 1.8 TD, 90 hp., GHIA, ENDURA D, SW, MK-2, 2000 year.
***********************
Ford Puma, 1.6, 2002 year, 103 hp.
http://clubford.org/forum/viewtopic.php ... __________
АМБИЦИЯТА Е ПОСЛЕДНОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕУДАЧНИКА. О.Уайлд
Местоположение: СОФИЯ, и чат пат на луната.
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Аквапланингът. Препоръки и техники!

Мнение от ЯЛТА » 08 апр 2013, 20:59

Да, ама в BG, терминът трябва да е Аквакалпланинг, което е и по различно, в смисъл че летежът е по малък.
Мисли ГЛОБАЛНО действай ЛОКАЛНО

Потребителски аватар
Nebhotep
потребител
потребител
Мнения: 1977
Регистриран: 07 юли 2008, 15:26
Модел на автомобила: Ford S-Max Titanium,105 kW (143 PS) year 2008, 6 speed manual Ford Escort MK VІІ Turnier`97 1.6 16v CLX
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Аквапланингът. Препоръки и техники!

Мнение от Nebhotep » 08 апр 2013, 21:59

Мога да потвърдя от личен опит, че тежестта на автомобила има значение. Преди години, когата нямах още книжка се движехме в натоварен джип пет човека и багаж по магистрала Тракия с около 140 км/ч. Беше лятно време на свечеряване след дъжд и вече почти беше изсъхнал асфалта. Вече в почти сумрак налетяхме на голяма локва събрала се нейде из кривините на матистралата(такива събирания на вода по принцип конструктивно за магистрала не трябва да се допускат). И както се описва в статията не се оказа толкова страшно влизането в локвата, колкото излизането. Не знам в какво положение е бил волана на автомобила, но явно е бил леко завъртян защото със 140 км./ч ние поднесохме много силно и започнахме да криволичим по платното, добре че нямаше наоколо автомобили. Благодарение на това, че баща ми беше стиснал здраво с две ръце волана, не беше натиснал спирачка и джипа е около 2 тона празен, а с нас сигурно още 500 кг., се оттървахме невредими. :roll:

Потребителски аватар
dimkar
потребител
потребител
Мнения: 1364
Регистриран: 03 мар 2007, 23:21
Модел на автомобила: Nissan
Местоположение: Сопот
Status: Извън линия

Re: Аквапланингът. Препоръки и техники!

Мнение от dimkar » 08 апр 2013, 22:32

По-скоро сте извадили страхотен късмет.

Отговори

Върни се в “СЪВЕТИ / НАПРАВИ СИ САМ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Bing [Bot] и 42 госта